Alfa Romeo i Abarth na Salonie Historycznych Samochodów i Motocykli 2015

Od 22 do 25 października br., w Padwie odbędzie się najważniejsza we Włoszech wystawa samochodów historycznych. Biorąc również pod uwagę dużą liczbę transakcji zawieranych podczas imprezy, Salon w Padwie stanowi od zawsze punkt odniesienia dla miłośników i kolekcjonerów.

Alfa Romeo i Abarth na Salonie Historycznych Samochodów i Motocykli 2015

Rusza niebawem 32. edycja Salonu Historycznych Samochodów i Motocykli 2015, na której obecne będą marki Alfa Romeo i Abarth ze swoimi cennymi, zabytkowymi egzemplarzami oraz współczesnymi, aktualnie produkowanymi nowościami: jest to najlepszy sposób, aby podkreślić niepowtarzalność tych legendarnych marek na tle światowej produkcji, z projektantami, samochodami, wyścigami i silnikami, które naznaczyły postęp technologiczny oraz odbiły piętno na wydarzeniach sportowych dwudziestego wieku.

Alfa Romeo.

Udział Alfy Romeo na targach w Padwie koncentruje się na nowej Giulii Quadrifoglio, kwintesencji nowego wzorca marki i najwyższym wyrazie „mechaniki emocji" (meccanica delle emozioni).

U jej boku pojawią się jej drogocenni protoplaści pochodzący z kolekcji niedawno otwartego dla odwiedzających Muzeum Alfy Romeo w Arese: Giulia TI Super, Giulia SS, TZ2 i Giulia Sprint GTA, które „opowiadają" o legendarnym powiązaniu modelu Giulia z osiągami oraz ekskluzywna Montreal Expo, dla upamiętnienia prestiżowego udziału FCA w charakterze Oficjalnego Globalnego Partnera (Official Global Partner) Expo 2015 w Mediolanie, rodzinnym mieście Alfy Romeo.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje Giulia TI Super, samochód cywilny wyprodukowany w zaledwie 501 egzemplarzach, aby uzyskać homologację wyścigową, mogący uchodzić za idealnego protoplastę aktualnej Giulii Quadrifoglio, symbolu, który widnieje na boku karoserii. Obydwa modele są doskonałym przykładem „sportowego sedana", koncepcji wymyślonej właśnie przez Alfę Romeo w latach 50. w postaci 1900-ki, kontynuowanej później przez Giuliettę i całą serię sedanów o wysokich osiągach, które stanowią dziedzictwo historyczne i techniczne marki. Giulia TI Super szczyci się wzbudzającymi respekt danymi technicznymi:
1570 cm3, 113 KM, 190 km/h, waga 960 kg. Nowoczesna w 1963 roku, doskonała na torze - gdzie ścigała się w kategorii „Turismo" - i jeszcze lepsza na drodze: odniosła niezapomniany sukces w Tour de France Auto w 1964 roku.

GTA i TZ2 reprezentują ducha wyścigów samochodów z rodziny Giulii (seria 105): pierwsza - pochodząca od wersji coupé, druga - ekstremalna i ukierunkowana na osiągi, obydwa modele to „wyścigowe" interpretacje tematu Giulii. GTA, królowa wyścigów GT, odnosiła zwycięstwa na całym świecie, a poza tym był to pierwszy samochód turystyczny, który okrążył Nordschleife Nuerburgring w czasie poniżej 10 minut. Sprint GTA, ze swoim zespołem napędowym z podwójnym zapłonem i przygotowaniem przez Autodeltę, przekroczył 170 KM (ponad 100 KM/litr), natomiast TZ2 - wyprodukowany w zaledwie dziewięciu egzemplarzach i określony przez pracowników (i nie tylko Nich) jednym z najpiękniejszych samochodów wyścigowych wszechczasów -ma silnik 1,6 z dwoma wałkami, który rozpędza go do 250 km/h, również dzięki masie równej 650 kg i bardzo dobrej aerodynamice.

Giulia SS natomiast to kolejna wersja opracowana „w duchu Giulii", wcześniejszej Giulietty Sprint Speciale, dzieła Bertone firmowanego przez Franco Scaglione, które prezentuje opływową i bardzo indywidualną linię. Dzięki udanemu połączeniu silnika 1.6 i aerodynamiki karoserii, Glilia SS osiąga 200 km/h.

Dopełnieniem wystawy jest najbardziej ekskluzywny samochód na stoisku Alfa Romeo: Montreal Expo, niezwykły prototyp projektu firmowany przez Bertone. Powstał w 1967 roku przy okazji międzynarodowej wystawy Expo w Montrealu - stąd właśnie jego nazwa - kiedy organizatorzy powierzyli Bertone zadanie wyprodukowania samochodu, który reprezentowałby „maksymalną próbę osiągalną przez człowieka w dziedzinie samochodów". Koncept ten - w rzeczywistości powstały dwa, identyczne egzemplarze - został opracowany na ramie i silniku Giulii, natomiast wersja produkcyjna (z 1970 roku) została wyposażona w silnik „V8".

Na Salonie Historycznych Samochodów i Motocykli 2015, obok prawdziwych, rzadkich pereł motoryzacji, pojawi się również zachwycająca Giulia Quadrifoglio z mocnym, 6-cylindrowym silnikiem „V" turbo benzyna o pojemności 2.9 litra i mocy 510 KM, inspirowanym technologią i umiejętnościami technicznymi Ferrari, który stał się nowym wzorcem marki. Wyposażona w ten sposób Giulia Quadrifoglio zapewnia pierwszorzędne osiągi: prędkość maksymalną 307 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy i maksymalny moment obrotowy 600 Nm. Doskonałe osiągi, ale zawsze przy pełnym poszanowaniu dla środowiska: Giulia okazuje się być najlepszą w swojej klasie, również, jeśli chodzi o emisję spalin, z wynikiem 198 g/km C02.

Spoiwem pomiędzy przyszłością, teraźniejszością i przyszłością są samochody pochodzące ze zmodernizowanego Muzeum Alfy Romeo w Arese, nazywanego „wehikułem czasu", które niedawno otworzyło swoje podwoje dla szerokiej publiczności i dokładnie 24 czerwca br. - w dniu 105. rocznicy powstania marki - gościło gorącą światową premierę: debiut nowej Alfy Romeo Giulii. W salach Muzeum wystawionych jest 69 modeli, które najbardziej wpłynęły nie tylko na ewolucję marki, ale na całą historię motoryzacji: od pierwszego samochodu A.L.F.A., o mocy 24 KM, do legendarnych zwycięzców wyścigu Mille Miglia, takich jak model 6C 1750 Gran Sport Tazio Nuvolari; od 8C Touring do Grand Prix 159 Alfetta 159 Mistrza Świata Formuły 1 z Juanem Manuelem Fangio za kierownicą; od Giulietty, kultowego samochodu lat 50. do 33 TT 12. Więcej informacji oraz godziny otwarcia podane są na stronie www.muzeumalfaromeo.com.

Abarth.

W Padwie publiczność może podziwiać dwa zabytkowe egzemplarze: Abartha 750 Record Bertone i Abartha Monoposto Record, oraz najnowszego Abartha 695 biposto, doskonałe połączenie samochodu cywilnego z wyścigowym. Jest to konkretny przykład filozofii marki z logo Skorpiona: przeniesienie doświadczenia ze świata wyścigów na rynek samochodów cywilnych, oferując wszystkim możliwość przeżycia niesamowitych doznań podczas jazdy każdego dnia.

Te dwa samochody zabytkowe pozwoliły marce ustanowić liczne rekordy prędkości. W 1960 roku na przykład, prowadzony przez Umberto Maglioli, Fiat Abarth 750 Bertone ustanowił cztery nowe, międzynarodowe rekordy szybkości na poziomie 212 - 214 km na godzinę. Również drugi wystawiony samochód reprezentuje jedną z najpiękniejszych kart legendy Abartha: 20 października 1965 roku, założyciel Karl Abarth zjechał na tor w Monzy, zasiadając za kierownicą Abartha Monoposto Record, klasa G, ustanawiając rekord przyspieszenia na 400 i 500 metrach. Anegdota mówi wiele na temat uporu tego człowieka, który, aby zmieścić się do ciasnego kokpitu, musiał zrzucić 30 kg w kilka miesięcy.

W Padwie marka z logo Skorpiona wystawia również Abartha 695 biposto, który zapewnia doskonałe osiągi: przy masie zaledwie 997 kg i silniku 1.4 T-Jet, po raz pierwszy doprowadzonemu do 190 KM i zamontowanemu w cywilnym Abarcie, to samochód ze stosunkiem masy do mocy wynoszącym zaledwie 5.2 kg/KM i najlepszym przyspieszeniem (od 0 do 100 km/h w 5,9 sek.) w tej kategorii samochodów, który osiąga maksymalną prędkość 230 km/h. W 695 biposto silnik rozwija maksymalną moc przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 250 Nm przy 3000 obr./min. Wydajność silnika wynosi 139 KM/litr, co jest absolutnym rekordem w tej kategorii silników. Wreszcie, po raz pierwszy w samochodzie dopuszczonym do normalnego ruchu drogowego została zamontowana skrzynia biegów z pierścieniami zapadkowymi (dog ring) i z zewnętrznym sterowaniem oraz samoblokującym mechanizmem różnicowym, jak również sprzęgło pochodzące z samochodów wyścigowych, dzięki czemu zmiana biegów jest tak szybka, że wytrawni kierowcy nie muszą używać sprzęgła.