Alfa Romeo królową Mille Miglia 2015

Marka Alfa Romeo uczestniczy w charakterze Złotego Sponsora w edycji 2015 historycznego rajdu Mille Miglia, upamiętniającego najpiękniejszy wyścig na świecie, jak mawiał o nim Enzo Ferrari. Rajd rozpoczyna się w Brescii w czwartek 14 maja i kończy w niedzielę 17 maja, po odwiedzeniu najbardziej malowniczych miejscowości Włoch.

Alfa Romeo królową Mille Miglia 2015

Marka wystawia dwa oficjalne samochody z Muzeum Alfy Romeo: „1900 Sport Spider" (1954) oraz „750 Competizione" (1955), dwa ekskluzywne, wysokiej klasy spidery. Warto przypomnieć, że w tych legendarnych wyścigach samochody z logo węża triumfowały jedenaście razy: to rekord, który nie zostanie nigdy pobity.

W tym roku obchodzona jest 80. rocznica zwycięstwa Tipo 3B „P3", specjalnie przygotowanego na edycję w 1935 roku samochodu, który w ówczesnej klasyfikacji wyprzedził pięć innych Alf Romeo, a prowadzony był przez Pintacuda i Della Stufa.

W mającej charakter trochę zawodów, a trochę przygody, w 33. edycji Rajdu udział weźmie 464 zgłoszonych samochodów z załogami z 42 krajów, które stawią czoła trudnej trasie o długości 1760 km. Regularny wyścig składa się z 84 prób specjalnych, z czego 76 tradycyjnych i 8 z pomiarem średniej prędkości.

Z okazji Expo 2015, której Fiat Chrysler Automobiles i CNH Industrial są oficjalnymi Global Partnerami, to, co niektórzy uważają za „najcenniejsze na świecie podróżujące muzeum", zatrzyma się również w Monza w Villa Reale, siedzibie władz regionu Lombardia i na Autodromo Nazionale. Jest to dodatkowy powód, aby śledzić to bardzo prestiżowe wydarzenie, które każdego roku wzbudza podziw i aplauz publiczności: jest to niezbity dowód, że samochody te jeszcze teraz budzą silne emocje, również tych najmłodszych, którzy tłumnie przybywają na spotkania.

„1900 Sport Spider" to wyścigowy spider, wyposażony w czterocylindrowy silnik z dwoma wałkami z „1900" z suchą miską olejową, o maksymalnej mocy podniesionej do 138 KM, rozpędzający samochód do 220 km/h (dzięki masie 880 kilogramów) oraz wyjątkowo efektywnej aerodynamice. „1900 SS" wyposażona jest w 5-stopniową skrzynię biegów i most tylny De Dion: osiągi i łatwość prowadzenia porównywalne są z nowoczesnymi samochodami; auto jest szybko reagujące i konkretne, dobrze trzyma się drogi. Projekt został powierzony Bertone: kompaktowy i podstawowy, oddaje „dynamizm" typowy dla wszystkich Alf Romeo.

Drugim wystawianym samochodem jest „750 Competizione", kolejny wyścigowy spider, wyprodukowany w 1955 roku do udziału w zawodach w kategorii „Sport do 1,5 litra". „750", której nazwa zawiera w sobie kod - to typ niemalże współczesnej „Giulietty" i została zaprojektowana z użyciem czterocylindrowego silnika z dwoma wałkami wykonanymi ze stopów lekkich, tych, co w „Giuliettcie" o pojemności zwiększonej do 1488 cm3 i z podwójnym zapłonem. Maksymalna moc wzrosła do 145 KM (przy 9500 obrotów/min), co pozwoliło jej osiągnąć prędkość 220 km/h. Jednostka napędowa została zamontowana centralnie z przodu, tak, aby rozłożenie mas było optymalne: „750 Competizione" jest szybka i natychmiast reagująca, niesamowicie efektywna przy dużych prędkościach. Styl nadwozia, który odróżnia się od wszystkich pozostałych Alf Romeo z pierwszej połowy lat 50. jest dziełem Boano.

U boku tych rzadkich egzemplarzy z Muzeum Alfy Romeo pojawi się również nowa Giulietta Sprint, potwierdzając nierozerwalną więź łączącą samochody przeszłości z tymi z aktualnej produkcji. Bardziej wyrazista estetyka, doskonałe osiągi oraz najnowsze nowinki technologiczne czynią z tej wersji naturalnego spadkobiercę legendarnej Giulietty Sprint, która 60 lat temu podbiła serca miłośników na całym świecie. To właśnie Giulietta w latach 50. była marzeniem wszystkich kierowców i to samochodem, którego posiadanie mogło się urzeczywistnić nie tylko w snach. Dzisiaj kolej na nową Giuliettę Sprint, która jest hołdem dla kultowej Giulietty z 1954 roku, protoplasty całej klasy samochodów i jednego z głównych symboli włoskiego stylu.