Audi prezentuje nową jednostkę napędową 3.0 TDI

Audi prezentuje najnowszą wersję jednostki 3.0 TDI. Ten nowy diesel V6 fascynuje wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi.

Audi prezentuje nową jednostkę napędową 3.0 TDI

Prof. Rupert Stadler, prezes zarządu Audi AG, powiedział przy tej okazji: „Silniki TDI są sercem mobilności jutra. Przez kilka dziesiątków lat bezustannie je ulepszaliśmy i uważamy, że kryją w sobie ogromny potencjał efektywności. Także na przyszłość.“

„Nowa jednostka napędowa 3.0 TDI potwierdza naszą czołową pozycję w zakresie konstruowania silników diesla“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Od czasu stworzenia pierwszego silnika TDI przed 25 laty, zdecydowanie prowadzimy w tej dziedzinie i nieustannie, wykorzystując coraz nowsze rozwiązania, powiększamy naszą przewagę nad konkurencją.“

Audi oferuje wyposażony w turbosprężarkę silnik V6 w dwóch wariantach: o mocy 160 kW (218 KM) i o mocy 200 kW (272 KM). Jednostkę charakteryzują rzędy cylindrów ustawione pod kątem 90 stopni i pojemność skokowa 2967 cm3. Moment obrotowy to maksymalnie 600 Nm, zależnie od modelu. Nowy silnik 3.0 TDI znacznie przewyższa swą poprzednią wersję pod względem mocy, równocześnie oferując mniejsze zużycie paliwa, nawet do 13 procent, również w zależności od modelu.

Motor jest innowacyjny pod względem ilości zastosowanych w nim rozwiązań technicznych. Pierścienie i sworznie tłokowe zoptymalizowano tak, by tarcie było minimalne. Skrzynia korbowa i nowo zaprojektowane głowice cylindrów mają odrębne obiegi chłodzenia cieczą. Zaawansowane, innowacyjne zarządzanie temperaturą jeszcze bardziej poprawia jego sprawność. Zmodernizowano również turbosprężarkę i dostosowującą się teraz do bieżących potrzeb pompę olejową. Po raz pierwszy w historii branży motoryzacyjnej zastosowany w nim katalizator magazynujący NOx, filtr cząstek stałych oraz wtryski SCR połączono w jeden zespół.

Zintegrowanie komponentu oczyszczającego spaliny z podzespołem silnika przyczynia się do spełnienia najsurowszych norm określających dopuszczalny skład spalin samochodowych, w tym normy Euro 6. Ponadto pozwoliło to zredukować ciężar wydzielanego dwutlenku węgla średnio o 15 gramów. Dzięki temu ulepszeniu, silnik 3.0 TDI nosi miano „clean diesel“.

Audi oferuje szeroką gamę silników diesla z czterema, sześcioma i ośmioma cylindrami: począwszy od jednostki 1.6 TDI przez 2.0 TDI i 3.0 TDI, aż po silnik 4.2 TDI, dzięki któremu Audi A8 (7,4 l/100 km; 194 g CO2 na km) osiąga moc 283 kW (385 KM) i moment obrotowy 850 Nm. Wszystkie jednostki napędowe łączą w sobie najwyższą moc z niespotykaną wcześniej efektywnością, co jest widoczne najwyraźniej we wszystkich trzynastu modelach gamy „ultra”. Dla przykładu: Audi A3 1.6 TDI ultra zużywa średnio tylko 3,2 litra oleju napędowego na 100 km (85 g CO2 na km), Audi A4 2.0 TDI ultra - 4 litry oleju napędowego na 100 km (104 g CO2 na km), a Audi A6 2.0 TDI ultra z automatyczną skrzynią biegów S tronic – 4,4 litra na 100 km (114 g CO2 na km).

Prezentując nowy silnik 3.0 TDI na odbywającym się w dniach 8 i 9 maja 35. Międzynarodowym Sympozjum Silnikowym w Wiedniu, Audi kontynuuje pewną tradycję. W roku 2009 cztery pierścienie pokazały tu swój pięciocylindrowy silnik TFSI, a w roku 2010 nowy wówczas motor 3.0 TDI. W 2011 roku odbyła się tu premiera jednostki 3.0 TDI biturbo i nowego silnika 1.8 TFSI. Z kolei w roku 2012, Audi zaprezentowało na Wiedeńskim Sympozjum jednostkę V6 TDI, zaprojektowaną z myślą o Audi R18 e-tron quattro.

„Wiedeńskie Sympozjum Silnikowe to doskonała okazja dla prezentacji naszych rozwiązań“ – mówi dr Stefan Knirsch, kierownik działu badań i rozwoju silników Audi. „Tutaj możemy pokazać nasze innowacyjne rozwiązania specjalistom z całego globu i prowadzić z nimi dyskusje.“ Poza nową jednostką napędową 3.0 TDI, Audi przedstawi w Wiedniu również inną innowację – nową, automatyczną skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem, napędzającą przednią oś. Nową generację przekładni S tronic można opisać dwoma określeniami: wybitnie sportowa i bardzo komfortowa. Nowo zaprojektowanej skrzyni z podwójnym sprzęgłem warto przyjrzeć się dokładnie, również ze względu na jej wysoką efektywność. Dzięki zastosowanym tu rozwiązaniom technicznym, zredukowano emisję wydzielanego przez silnik dwutlenku węgla aż o dziesięć gramów na kilometr.