Audi R8 Sportowa strzała teraz jeszcze ostrzejsza

Żaden inny model marki Audi nie jest bliższy sportowi motorowemu, żaden nie jest ostrzejszy i bardziej dynamiczny. Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, koncern z Ingolstadt prezentuje drugą generację efektywnego sportowego super samochodu Audi R8. Umieszczony centralnie silnik V10 i na nowo opracowany napęd quattro zapewniają fascynujące osiągi, zwłaszcza w topowej wersji modelu o mocy 449 kW (610 KM), która od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,2 sekundy, a jej prędkość maksymalna wynosi 330 km/h.

Audi R8 Sportowa strzała teraz jeszcze ostrzejsza

Wysokoobrotowy, umieszczony centralnie silnik dużej mocy, konsekwentnie stosowana koncepcja lekkiej konstrukcji, dynamiczne podwozie z napędem quattro i zmienny rozkład momentu obrotowego sprawiają, że model R8 nazwać można grotem sportowej strzały Audi. Sportowy, charakteryzujący się najwyższymi osiągami samochód, w znacznym stopniu zaprojektowano od nowa. Widząc jego poczynania zarówno na torze, jak i w normalnym ruchu drogowym, zauważyć można, że teraz jest jeszcze bardziej napięty, ostrzejszy i fascynujący.

„Sporty motorowe są zapisane w genach Audi. Są stałym elementem charakteru naszej marki” – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Oddając do rąk klientów nowe Audi R8, nasi inżynierowie przenoszą do samochodu, którym można poruszać się w normalnym ruchu drogowym, szerokie kompetencje marki, zdobyte wcześniej w sportach motorowych, na torze wyścigowym. Żaden inny model czterech pierścieni nie budzi takich emocji. Dlatego właśnie nowe R8 V10 plus jest najsilniejszym i najszybszym seryjnym modelem Audi wszechczasów.“ Dzięki ścisłej współpracy inżynierów specjalizujących się w sportach motorowych, wyścigowych kierowców oraz konstruktorów, nowe Audi R8 ma wyraźnie lepsze osiągi, na czym zyskuje zarówno jego wersja seryjna, jak i stworzona na jego bazie wersja R8 LMS.

Silniki: dziesięciocylindrowa jednostka w dwóch wersjach

Silnik 5.2 FSI dostępny jest w dwóch wersjach: pierwsza ma 397 kW (540 KM) mocy, natomiast druga 449 kW (610 KM). Topowa wersja modelu, ze startu zatrzymanego do 100 km/h przyspiesza w 3,2 sekundy, a jej maksymalna prędkość wynosi 330 km/h. Dźwięk wolnossącego V10, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 6500 obr./min, jest teraz pełniejszy i ostrzejszy. Moc silnika trafia na jezdnię za pośrednictwem siedmiobiegowej, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S tronic i na nowo opracowanego stałego napędu na cztery koła quattro. Rozkład momentów napędowych dopasowuje się do warunków występujących na drodze w danym momencie. W ekstremalnych przypadkach, nawet 100 procent mocy może być przekierowanych na oś przednią lub na oś tylną. Tryb „performance” systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, umożliwia dopasowanie najważniejszych parametrów dynamiki jazdy do współczynnika oporu toczenia.

Lekka konstrukcja: tylko 1454 kg masy

Masa topowej wersji R8 V10 plus to tylko 1454 kg. Mimo bogatego wyposażenia dodatkowego i większej sztywności, nowe Audi R8 jest nawet o 50 kg lżejsze od poprzednika. Mały ciężar i optymalny rozkład obciążenia między osiami, to zasługa wielomateriałowej karoserii Audi Space Frame (ASF). Kombinacja aluminium i tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zastosowana w Audi Space Frame, otwiera nowy wymiar techniki jeśli chodzi o wagę pojazdu, jego sztywność i zachowanie podczas zderzenia. Aerodynamiczny spód podwozia zintegrowanego z długim dyfuzorem zwiększa docisk. Również podwozie, ze swym dwuwahaczowym zawieszeniem świadczy o tym, jak bardzo nowe Audi R8 zbliżone jest do sportu motorowego.

Stylistyka: płaskie, szerokie i muskularne

Stylistyka odzwierciedla sportowy i wyrazisty charakter modelu R8. Widocznym na pierwszy rzut oka znakiem rozpoznawczym samochodu, zwiększającym równocześnie bezpieczeństwo, są standardowo montowane reflektory diodowe. By zapewnić kierowcy jeszcze większe pole widzenia i większą moc reflektorów, auto można opcjonalnie wyposażyć w laserowe światła drogowe, a wraz z nimi w przednie kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Z tyłu pojazdu kierunkowskazy takie montowane są seryjnie.

Wszystkie wskaźniki i zegary nowego Audi virtual cockpit są cyfrowe. Najważniejsze przyciski odpowiadające za ich obsługę, tzw. satelity, umieszczono na kierownicy, po dwóch jej stronach. We wnętrzu pojazdu kierowca czuje się jak w samochodzie wyścigowym. Pokrętła obsługi klimatyzacji wyglądają jakby unosiły się w powietrzu i podkreślają lekkość panelu obsługi. System nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch to element wyposażenia seryjnego.

Nowy zakład quattro GmbH w strefie przemysłowej „Böllinger Höfe“

Nowe Audi R8 powstaje w niedawno zbudowanym zakładzie produkcyjnym quattro GmbH, zlokalizowanym w strefie przemysłowej „Böllinger Höfe“ w Heilbronn. W złożonym procesie krótkoseryjnej, w znacznej mierze ręcznej produkcji, powstają tu pojazdy będące emanacją typowej dla Audi wysokiej jakości.

Specjaliści: Audi R8 e-tron i Audi R8 LMS

Druga generacja Audi R8 to świetna baza do budowy kolejnych modeli. Najnowsza wersja R8 e-tron z napędem elektrycznym ma moc 340 kW i moment obrotowy 920 Nm. Od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 sekundy. Dzięki akumulatorom stworzonym według zupełnie nowych założeń, możliwe było ponad dwukrotne zwiększenie zasięgu tego pojazdu – wynosi on teraz ponad 450 km. To dwa razy więcej w porównaniu z pierwszą wersją tego modelu.

Nowe, wyścigowe Audi R8 LMS skonstruowano wg wytycznych zgodnych z nowym regulaminem GT3, który zacznie obowiązywać w roku 2016. W tym roku pojazd przejdzie pierwsze próby fabryczne. Jego osiągi są znacznie wyższe niż wersji seryjnej, choć pojazdy łączy ok. 50 procent wykorzystywanych w obu modelach części.

Nowe Audi R8

Model R8 to awangarda marki Audi. Opracowana od nowa druga generacja tego sportowego super samochodu, jest teraz bardziej napięta, ostrzejsza i bardziej fascynująca. Wysokoobrotowy silnik V10 dostępny jest w dwóch wersjach. Jego topowy wariant ma zapierającą w piersiach moc 449 kW (610 KM).

„Sporty motorowe zapisane są w genach Audi. Są stałym elementem charakteru naszej marki” – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek Zarządu Audi ds. rozwoju technicznego. „Oddając do rąk klientów nowe Audi R8, nasi inżynierowie przenoszą do samochodu, którym można poruszać się w normalnym ruchu drogowym, szerokie kompetencje marki zdobyte wcześniej w sportach motorowych, na torze wyścigowym. Żaden inny model czterech pierścieni nie budzi takich emocji. Dlatego właśnie nowe R8 V10 plus jest najsilniejszym i najszybszym seryjnym modelem Audi wszechczasów.“

Zasada umieszczonego centralnie silnika, którą zastosowano w Audi R8, to nie tylko klasyczna koncepcja sportów motorowych, ale również ważna część tradycji Audi. Już w samochodach wyścigowych Grand Prix marki Auto Union z lat trzydziestych XX w. silniki montowano przed tylną osią, co było wówczas rewolucyjnym krokiem. W roku 2000, Audi po raz pierwszy zwyciężyło w długodystansowym wyścigu 24h w Le Mans, wystawiając na start prototyp LMP R8. Do roku 2005, protoplasta dzisiejszego sportowego super samochodu seryjnego, wygrywał nad rzeką Sarthe aż pięć razy. Nazwa sportowego, ale i dopuszczonego do normalnego ruchu drogowego samochodu – R8 – to nie tylko oddanie hołdu wyczynowemu poprzednikowi, ale także jasny dowód technicznego pokrewieństwa tych dwóch pojazdów.

W swej wersji R8 LMS, Audi R8 odnosi także sukcesy jako wyścigowy bolid dostarczany niefabrycznym zespołom wyścigowym. Marce przyświeca tu założenie, że sporty motorowe są nierozerwalną częścią planów rozwojowych. Od roku 2009, takie właśnie, wykorzystywane przez niefabryczne zespoły, różne egzemplarze Audi R8 LMS, wpisały na swoje konto ponad 190 zwycięstw i 23 tytułów mistrzowskich. Technicznie rzecz biorąc, R8 LMS jest blisko spokrewnione z „wersją cywilną” R8. Oba samochody mają ok. 50 procent takich samych podzespołów i części.

Nawet aż 449 kW (610 KM) mocy: oba silniki V10

Nowe Audi R8 napędza dziesięciocylindrowy motor najnowszej generacji. Spontaniczną reakcją na dodawanie gazu, szybkim wchodzeniem na obroty (do 6500 obr./min) i niepowtarzalnym brzmieniem, wolnossący silnik 5.2 FSI wywołuje gęsią skórkę. Wolnossąca jednostka V10 nowego R8 ma jeszcze lepsze osiągi i wyższy moment obrotowy niż dotychczas. Ruchome klapy w rurze wydechowej i opcjonalny sportowy układ wydechowy, czynią jej dźwięk jeszcze bardziej wyrazistym.

Dziesięciocylindrowa jednostka napędowa dostępna jest w jednym z dwóch wariantów do wyboru. W R8 V10, z 5204 cm3 pojemności generuje moc 397 kW (540 KM) i maksymalny moment obrotowy 540 Nm, dostępny przy 6500 obr./min. Sprint od 0 do 100 km/h trwa w jego przypadku tylko 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 323 km/h. Audi R8 V10 plus ma jeszcze lepsze osiągi i jest najszybszym dotychczas produkowanym seryjnym modelem Audi. Wyniki: moc 449 kW (610 KM), maksymalny moment obrotowy 560 Nm przy 6500 obr./min., przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,2 sekundy, prędkość maksymalna 330 km/h. Jego właściwości jezdne są doprawdy zadziwiające.

Zastosowaną w silniku 5.2 FSI innowacją jest dodatkowy wtrysk pośredni. To uzupełnienie bezpośredniego wtrysku benzyny FSI, redukujące zużycie paliwa i zwiększające moc silnika. Ponadto model R8 wyposażono w nowy system cylindrów odłączanych na żądanie COD (cylinder on demand). Odłącza on jeden z dwóch rzędów cylindrów, dezaktywując wtrysk i zapłon. Audi R8 V10 zużywa średnio 11,8 litra paliwa na 100 km (275 g CO2 na km), a Audi R8 V10 plus – 12,4 litra na 100 km (289 g CO2 na km). Obniżenie spalania nawet o 10 procent w porównaniu z modelem poprzednim, to także zasługa nowego systemu Start-Stop.

System smarowania suchej miski olejowej to ostatni element pakietu innowacyjnych rozwiązań technicznych silnika 5.2 FSI. Dziesięciocylindrowa jednostka montowana jest ręcznie w węgierskich zakładach Audi w Györ. Sucha miska olejowa, będąca klasycznym dla sportów motorowych rozwiązaniem technicznym, pozwala na niską pozycję montażową tego silnika, co z kolei korzystnie wpływa na środek ciężkości pojazdu. Równocześnie zapewnia właściwe zaopatrywanie silnika w olej, także przy ekstremalnym przyspieszeniu poprzecznym.

Błyskawiczny i o zmiennych właściwościach: układ przeniesienia napędu

Obie wersje silnika współpracują z błyskawicznie zmieniającą biegi, siedmiostopniową, automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią S tronic, zamontowaną za silnikiem. Przekładnia S tronic może pracować w trzech trybach automatycznych. Można ją także obsługiwać manualnie. Polecenia przełączenia biegów są przekazywane elektronicznie (by wire). Funkcja Launch Control zapewnia maksymalne przyspieszenie przy ruszaniu ze startu zatrzymanego.

Przy prędkości powyżej 55 km/h, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, uaktywnia się kolejna funkcja skrzyni S tronic. W tym przypadku oba sprzęgła otwierają się, a samochód przechodzi w tryb „żeglowania”. Funkcja ta, przede wszystkim w przypadku codziennego użytkowania samochodu, pozwala zaoszczędzić paliwo.

Stały napęd na cztery koła sprawia, że nowe Audi R8 znacznie zyskało na stabilności i trakcji w porównaniu z konkurentami z napędem na jedną oś. Przy osi przedniej, elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe zastąpiło sprzęgło wiskotyczne stosowane w poprzednim modelu. Nowo opracowany napęd quattro umożliwia nieograniczony i zmienny, w zależności od sytuacji na drodze oraz pogody, rozkład momentów napędowych między przednią i tylną oś. Podczas normalnej, stabilnej jazdy, 100 procent momentu przekazywane jest na koła tylne. W razie potrzeby, sprzęgło bezstopniowo przekierowuje nawet 100 procent momentu na oś przednią. Mechaniczny dyferencjał zamontowany przy tylnej osi zapewnia maksymalną trakcję bez poślizgu.

Audi drive select: podwozie

Wszystkie cztery koła nowego Audi R8 są prowadzone przez podwójne wahacze z aluminium. Silnik R8 V10 plus zestrojony jest sportowo. Dla obu jednostek napędowych opcjonalnie dostępne są adaptacyjnie regulowane amortyzatory systemu kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Zaprojektowane od podstaw elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, zapewnia ścisły kontakt pojazdu z nawierzchnią i przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. Na życzenie, Audi dostarcza dynamiczny układ kierowniczy. Tutaj siła wspomagania kierownicy zależna jest od prędkości pojazdu i ustawienia systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

Seryjnie, nowe Audi R8 V10 wyposażone jest w 19-calowe koła z oponami w rozmiarze 245/35 z przodu i 295/35 z tyłu. Na życzenie, po raz pierwszy w modelu R8, samochód można wyposażyć w felgi o średnicy 20 cali. W tej opcji przednie opony mają rozmiar 245/30, a tylne – 305/30. Stalowe tarcze hamulcowe w stylistyce wave, wpływają na redukcję ciężaru samochodu. Zaciski hamulców na życzenie mogą być polakierowane na czerwono. W modelu R8 V10 plus, za hamowanie odpowiedzialne są najnowocześniejsze tarcze ceramiczne wzmocnione włóknem węglowym (opcja w modelu V10).

By wybrać sposób w jaki funkcjonują najważniejsze układy techniczne, kierowca może przy pomocy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select ustawić jeden z czterech trybów pracy: comfort, auto, dynamic lub individual. Standardowo system ten wpływa na charakterystykę pracy silnika, układu kierowniczego, automatycznej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów S tronic, napędu quattro oraz elementów opcjonalnych: adaptacyjnego, elektromagnetycznego systemu kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, klap w układzie wydechowym i dynamicznego układu kierowniczego. Ponadto system ten posiada nowy tryb performance (opcja w modelu V10, standard w modelu V10 plus). Kierowca aktywuje go za pomocą osobnego przycisku na kierownicy, a za pomocą pokrętła wybiera między programami dry, wet i snow. Programy te wspierają dynamiczne manewrowanie na suchej, mokrej i pokrytej śniegiem nawierzchni. W trybie performance, system Audi drive select steruje także klimatyzacją i elektronicznym systemem stabilizacji toru jazdy ESC.

Nowa karoseria Audi Space Frame, w dużej mierze zbudowana z aluminium i z CRP

Masa topowego modelu R8 V10 plus to 1454 kg. Kluczowym czynnikiem konsekwentnie wpływającym na lekką konstrukcję samochodu jest multimateriałowa karoseria Audi Space Frame (ASF). Jej ciężar to zaledwie 200 kg. Niska masa własna, 1555 kg, daje wyjątkowy stosunek mocy do masy 3,46 kg/kW (2,55 kg/KM).

Karoseria ASF to przykład zupełnie nowej, lekkiej konstrukcji, wykonanej z różnych materiałów. Słupki B, tunel środkowy i tylna ściana, to komponenty z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP). Część przednia, kopuła dachu i część tylna pojazdu, zrobione są z wyglądających jak konstrukcja szachulcowa, aluminiowych, odlewanych węzłów i profili, które częściowo wykonano z nowych stopów. Jak zawsze w przypadku karoserii ASF, każdy element składowy dokładnie dopasowano do jego umiejscowienia i funkcji. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę funkcje poszczególnych elementów, inżynierowie połączyli niektóre z nich z karoserią. Pomijając te właśnie elementy, karoseria jest teraz o 15 procent lżejsza niż karoseria poprzedniego modelu. Jednocześnie sztywność skrętu poprawiła się o 40 procent. Właśnie ze względu na sztywność, karoseria nowego Audi R8 jest wzorcowa. Zalety lekkiej konstrukcji nie mają sobie równych wśród konkurencji.

Wielomateriałowa karoseria Audi Space Frame (ASF) nowego Audi R8 jest bardzo lekka i sztywna, akustycznie komfortowa i bardzo bezpieczna. Zewnętrzną jej warstwę wykonano w całości z aluminium. Opcjonalnie jednak (standard w modelu V10 plus) zamówić można elementy dodatkowe takie jak splitter, dyfuzor, czy boczne wloty powietrza tzw. sideblades, wykonane z tworzywa węglowego o strukturze widocznych włókien. Przy dużych prędkościach, długi, wznoszący się ku górze dyfuzor zamontowany w podwoziu, wytwarza odpowiednią siłę docisku tylnej osi.

Stylistyka: płaskie, szerokie i muskularne

Kabina pasażerska wysunięta do przodu, długi, opływowy tył i stosunkowo mały rozstaw osi – stylistyka zewnętrzna już na pierwszy rzut oka podkreśla techniczną koncepcję tego wysokiej mocy sportowego samochodu z centralnie umieszczonym silnikiem. Jego długość (4,42 m), wysokość (1,24 m) i rozstaw osi (2,65 m), w porównaniu z poprzednim modelem zmieniły się nieznacznie. Natomiast szerokość (1,94 m) zwiększyła się o ok. cztery centymetry. Proporcje jeszcze bardziej podkreślają, że R8 to samochód wyścigowy, a charakterystyczne idee stylistyczne poprzedniego modelu nabrały ostrzejszego wyrazu.

Logo Audi umieszczono na masce silnika, a pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe z kratownicą o wyglądzie plastra miodu jest szeroka i niska. Plastycznie wymodelowane powierzchnie łączą ją z płaskimi reflektorami, podkreślając napięcie, głębię i logikę stylistyki. Pionowy podział sygnatury świateł do jazdy w dzień nawiązuje do struktury wlotów powietrza i podkreśla szerokość pojazdu. To jak prezentuje się Audi R8, jest dowodem lekkości i technicznej precyzji. Reflektory diodowe są elementem wyposażenia standardowego. Na życzenie, Audi montuje laserowe światła drogowe, podwajające zasięg oświetlenia do 600 metrów oraz przednie kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Kierunkowskazy takie z tyłu pojazdu montowane są seryjnie. Sygnatura świateł tylnych to połączenie dwóch linii pionowych i jednej poziomej. Dodaje to Audi R8 jeszcze mocniejszego wyglądu.

Będący elementem laserowych świateł drogowych moduł laserowy, generuje snop światła o zasięgu dwa razy większym niż snop generowany przez reflektory diodowe. Każdy moduł składa się z czterech silnych diod laserowych. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów, generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w idealne dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok, białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 kelwinów. Laserowe światła drogowe, które w Audi R8 można włączyć przy prędkości powyżej 60 km/h, doskonale uzupełniają funkcje diodowych świateł drogowych. Duży zasięg wiązki światła daje kierowcy lepszą widoczność, a co za tym idzie, zapewnia większe bezpieczeństwo. Inteligentny zespół sensorowych kamer rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i odpowiednio dostosowuje wiązkę światła.

Po bokach, nad kołami tego sportowego super samochodu, zarysowano wyraźne, charakterystycznie zakrzywione kontury. Linia ramion, niczym potężny mięsień, łączy koła ze sobą, dzieląc przy tym wlot sideblade na dwie połowy – górną i dolną. To nowe rozwiązanie stylistyczne sprawia, że samochód wygląda na dłuższy i bardziej dynamiczny.

Także z tyłu pojazdu, światła i wloty powietrza są ze sobą optycznie powiązane. Obie końcówki rur wydechowych mają kształt trapezu, a tylna szyba pozwala zajrzeć do oświetlonej komory silnika. Audi R8 ma elektrycznie wysuwany spojler, a model R8 V10 plus nieruchome skrzydło tylne wykonane z CRP.

Jak w samochodzie wyścigowym: wnętrze i obsługa

Osoba zasiadająca za kierownicą nowego Audi R8 poczuć się może niczym kierowca wyścigowy. Wszystkie funkcje dostosowano do jego potrzeb i można je obsługiwać, nawet w krytycznej sytuacji drogowej, bez odrywania rąk od kierownicy. Nowo zaprojektowane sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami gwarantują stabilne podparcie boczne. Jeszcze bardziej radykalne w formie są nowo zaprojektowane fotele kubełkowe R8. To doskonały dowód potwierdzający związek lekkiej konstrukcji i komfortu (opcja w modelu V10, standard w modelu V10 plus).

Przycisk Start-Stop i przycisk systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, czyli tzw. satelity, umieszczono na wielofunkcyjnej kierownicy. Kierownica typu performance w Audi R8 V10 plus, ma jeszcze dwa inne przyciski – przycisk trybu performance z pokrętłem do wyboru programów dry, wet lub snow oraz przycisk sterowania sportowym układem wydechowym.

Audi virtual cockpit, umieszczony w swobodnie zawieszonej obudowie, prezentuje wszystkie informacje w postaci wysokiej jakości grafik komputerowych, na wyświetlaczu o przekątnej 12,3 cala. Kierowca może przełączać między różnymi wyglądami zegarów i wskaźników, a także dodatkowo, w zakresie poszczególnych trybów, dopasowywać tablicę rozdzielczą do własnych potrzeb. W trybie performance wyświetlane są informacje o programach jazdy, przyspieszeniu, sile hamowania i siłach bocznych oraz o mocy i momencie obrotowym. Audi virtual cockpit wyświetla także sygnał informujący o osiągnięciu granicznej liczby obrotów. Kierowca obsługuje Audi virtual cockpit za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy plus. Dzięki takiej koncepcji obsługi, ręce kierowcy spoczywają cały czas na kierownicy, a jego wzrok na jezdni. Alternatywnie możliwa jest obsługa za pomocą „touchwheel“ lub za pomocą przycisków w konsoli środkowej.

Również w stylistyce wnętrza pojazdu napięta, geometrycznie poprowadzona linia podkreśla koncepcję lekkiej konstrukcji Audi. Jej najbardziej charakterystycznym elementem jest duży łuk, tzw. monoposto, otaczający miejsce kierowcy. W nowym R8 zrezygnowano z obecnego w poprzednim modelu monitora MMI. Jego miejsce zajęły trzy centralne pokrętła obsługi klimatyzacji. Trójwymiarowa stylistyka nawiewów przypomina wloty powietrza w samochodzie wyścigowym. Tablica rozdzielcza sprawia wrażenie bardzo lekkiej. Na szerokiej konsoli tunelu środkowego umieszczono standardowy terminal MMI i nowo zaprojektowaną, płaską dźwignię zmiany biegów dwusprzęgłowej, automatycznej przekładni S tronic.

Jeśli chodzi o materiały wykończenia wnętrza, klienci mogą wybierać między kombinacją Alcantara/skóra Perlnappa a skórą Feinnappa. Do tego dostępne są panele z tworzywa węglowego z widocznymi włóknami, dwa pakiety skórzane i nowe dynamiczne stebnowanie w kształcie rombów.

Indywidualizacja

Nabywcy nowego Audi R8 mogą korzystać z możliwości indywidualizacji zarówno wyglądu zewnętrznego, jak i wnętrza. Kolory karoserii skomponowano na nowo i można je swobodnie łączyć z kolorem wlotów sideblades. Blade z błyszczącego karbonu jest uwieńczeniem tej oferty. Standardowo dostępnych jest dziesięć kolorów lakieru, a w przypadku modelu R8 V10 plus zamówić można dodatkowo ekskluzywny lakier matowy: zielony Camouflage.

Wśród pięciu kolorów wyposażenia wnętrza znaleźć można dwie palety barw, a samo wnętrze zawsze odznacza się sportowym charakterem. Ponadto istnieje szereg możliwości indywidualizacji wnętrza i wyglądu zewnętrznego, na przykład podsufitka z tkaniny Alcantara z dynamicznym stebnowaniem w kształcie rombów. Program Audi exclusive daje możliwość przekształcenia nowego Audi R8 w unikalny, jedyny w swoim rodzaju model.

Skomunikowany: infotainment

Audi virtual cockpit zastąpił w nowym R8 analogowe instrumenty i monitor MMI. To cyfrowe urządzenie ma dwa tryby wyświetlania zegarów i wskaźników. Zależnie od wyboru, w jego centrum znajdują się okrągłe, wirtualne tarcze instrumentów lub duża mapa nawigacji.

Audi R8 wyposażono w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne z zakresu infotainment. System nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch, to centralny element układu. W tle pracuje Modułowy System Infotainment drugiej generacji. Podobnie jak w Audi virtual cockpit, jego sercem jest superszybki procesor T30 stworzony przez firmę NVIDIA, długoletniego partnera Audi.

Uzupełnieniem nawigacji MMI Navigation plus jest system Audi Connect. Za pomocą zintegrowanego z nim punktu dostępu hotspot (WLAN), pasażer może połączyć swój smartfon lub tablet z pojazdem. Natomiast kierowca za pomocą Audi virtual cockpit korzysta z dopasowanych do jego potrzeb usług Audi connect. Połączenie internetowe wykorzystuje szybki standard transmisji danych LTE (Long Term Evolution). Elementy opcjonalne, takie jak wysokiej jakości system nagłaśniający Bang & Olufsen o mocy systemowej 500 W, czy Audi phone box umożliwiający komfortowe podłączenie telefonu komórkowego, uzupełniają bogatą ofertę systemów infotainment.

Nowe zakłady quattro GmbH na terenie strefy przemysłowej „Böllinger Höfe“

Nowe Audi R8 powstaje w nowo wybudowanym zakładzie produkcyjnym spółki quattro GmbH zlokalizowanym na terenie strefy przemysłowej „Böllinger Höfe“ niedaleko fabryki w Neckarsulm. Na trzydziestu tysiącach metrów kwadratowych powierzchni powstaje karoseria R8 i prowadzony jest jego montaż. Cały proces produkcji jest bardzo elastyczny, a techniczne i ergonomiczne innowacje, takie jak karoseria z CRP i bezzałogowe systemy transportu, zapewniają najwyższą jakość produktów.

Podobnie jak w przypadku poprzednika, nowe R8 produkowane jest niczym w manufakturze. Każdy wyjeżdżający z hali produkcyjnej co ok. 30 minut egzemplarz R8, to efekt precyzyjnej, ręcznej roboty czterystu wysoko wykwalifikowanych pracowników. Następnie nowo wyprodukowane Audi R8 przechodzi surową kontrolę jakości na zakładowym stanowisku kontrolnym i ok. godzinną jazdę kontrolną po drogach publicznych. Nowy zakład produkujący R8, to dla quattro GmbH, spółki – córki Audi AG odpowiedzialnej za budowanie samochodów sportowych, możliwość poszerzenia swych kompetencji w zakresie produkcji krótkich serii modelowych oraz tworzenia jeszcze lepszych wariantów modelu R8.

Zelektryfikowane: Audi R8 e-tron

Druga generacja Audi R8 jest bazą dla dwóch kolejnych modeli. Audi R8 e-tron, sportowy samochód spod znaku czterech pierścieni z elektrycznym napędem, zostało teraz jeszcze bardziej udoskonalone. Kolejny stopień ewolucyjny tego modelu dzieli z seryjnym R8 rozwiązania wynikające z koncepcji wielomateriałowej budowy karoserii Audi Space Frame.

Struktura nośna została uzupełniona o wykonany z CRP moduł tylnej części pojazdu, w którego skład wchodzi także bagażnik. Ścianki zrobionego z CRP bagażnika są odpowiednio wyprofilowane. W przypadku uderzenia w tył pojazdu, absorbują one energię zderzenia, pomimo wyraźnie obniżonego ciężaru użytych materiałów.

Dzięki odpowiednim modyfikacjom zewnętrznej powłoki oraz kół, współczynnik oporu powietrza Audi R8 e-tron ma o wartość 0,28. Biorąc pod uwagę moc i zasięg, samochód ten osiągnął zupełnie nowy wymiar.

Akumulator w kształcie litery T ma optymalną pozycję montażową. Umieszczono go w tunelu środkowym, za przedziałem pasażerskim. Nisko położony punkt ciężkości zwiększa dynamikę Audi R8 e-tron. Koncern z Ingolstadt sam produkuje litowo-jonowe akumulatory wysokiego napięcia, które specjalnie na potrzeby tego modelu dostosowano do napędu czysto elektrycznego. W porównaniu z pojazdem koncepcyjnym, pojemność akumulatora wzrosła z ok. 49 kWh do ok. 92 kWh. Nastąpił tu znaczny progres, bez wydłużenia czasu ładowania.

Dzięki zagęszczeniu energii, które zwiększono z 84 Wh/kg do 154 Wh/kg oraz dzięki kilku innym modyfikacjom, zasilane wyłącznie energią elektryczną Audi R8 e-tron przejeżdża 450 km zamiast wcześniejszych 215 km. Na pokładzie tego elektrycznego samochodu najwyższej klasy zamontowano Combined Charging System (CCS), umożliwiające ładowanie akumulatora zarówno prądem stałym, jak i prądem zmiennym. Używając tego systemu, akumulator można w pełni naładować w czasie krótszym niż dwie godziny.

Moc auta to w tej chwili dwa razy 170 kW (204 km), a maksymalny moment obrotowy dwa razy 460 Nm. Audi R8 e-tron 2.0 od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,9 sekundy, a jego maksymalna prędkość została elektronicznie ograniczona do 210 lub 250 km/h. Inteligentne zarządzanie energią i elektromechaniczny układ hamulcowy umożliwiają wysoki stopień rekuperacji. Dostosowane do konkretnej sytuacji drogowej „torque vectoring” – sterowanie rozkładem momentu obrotowego między kołami tylnej osi – zapewnia maksymalną stabilność i dynamikę.

Ten elektryczny samochód wyczynowy używany jest przez koncern z Ingolstadt przede wszystkim jako jeżdżące, nowoczesne laboratorium. Wiedzę dostarczaną przez R8 e-tron wykorzystuje się w pracach rozwojowych nad stworzeniem tego samego typu limuzyny. Już w roku 2015, R8 e-tron, elektryczny, ręcznie składany samochód sportowy, będzie dostępny na zamówienie.

Nowy samochód wyścigowy: Audi R8 LMS

Równocześnie z nowym seryjnym R8, debiutuje wyścigowe R8 LMS drugiej generacji. Przy jego konstruowaniu ściśle współpracowali ze sobą inżynierowie zajmujący się samochodami wyczynowymi i ci pracujący nad pojazdami seryjnymi. Zarówno seryjne R8, jak i wyścigowy model R8 LMS, porównując je do swych poprzedników, mają znacznie większą moc i lepsze osiągi. Ok. 50 procent części obu modeli jest identyczna.

Konstrukcja, na której osadzono karoserię napędzanego na tylną oś samochodu wyścigowego GT3, to punktowo wzmocniona wielomateriałowa ASF. Dodatkowo, konstruktorzy uzupełnili konstrukcję o klatkę bezpieczeństwa. Zewnętrzną powłokę samochodu w znacznej mierze wykonano z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. Ciężar pojazdu podany przy homologacji to 1225 kg. Silnik V10 jest praktycznie identyczny z silnikiem montowanym w modelu seryjnym i ma moc ok. 430 kW (ok. 585 KM) – zależnie od regulaminu i narzuconych ograniczeń.

Sprzedaż nowego Audi R8 LMS teamom wyścigowym z całego świata rozpocznie się w sezonie 2016. W roku bieżącym, ten nowy samochód wyścigowy zostanie poddany próbom w pierwszych zmaganiach na długich i krótkich dystansach. Dostępny będzie również w stworzonym dla klientów programie driving experience.

Wszystkie dane techniczne mają charakter tymczasowy.