Audi S3 Cabriolet

Audi prezentuje model S3 Cabriolet, czyli czystą dynamikę w aucie bez dachu. Ten czteromiejscowy samochód z otwartą karoserią nie ma sobie równych w swojej klasie. Silnik 2.0 TFSI generuje 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm.

Audi S3 Cabriolet

Pomimo tak dużej mocy, w połączeniu z przekładnią S tronic, zużywa średnio tylko 7,1 l paliwa na 100 km. Naturalnie Audi S3 Cabriolet posiada stały napęd na cztery koła quattro – doskonałą podstawę dla uzyskania optymalnej trakcji i dynamiki jazdy w każdych warunkach drogowych. Surowo przestrzegana zasada lekkiej konstrukcji i efektywnie pracujące podwozie, to kolejne cechy charakterystyczne Audi S3 Cabriolet, które latem pojawi się w salonach sprzedaży.

Już sam wygląd świadczy o sportowej naturze Audi S3 Cabriolet. Jego wymiary przedstawiają się następująco: długość 4,43 m, rozstaw osi 2,60 m, szerokość 1,79 m i wysokość 1,39 m. Proporcje są elegancko napięte, wyważone. Precyzyjne linie oraz muskularnie wytłoczone powierzchnie definiują boki pojazdu.

Nowy kabriolet Audi ma tkaninowy dach z elektrohydraulicznym napędem. Dzięki użyciu magnezu, aluminium i najtwardszej stali, udało się zapewnić niski ciężar tego elementu. Izolująca pianka wszyta w tkaninę redukuje poziom hałasu we wnętrzu. Dach dostępny jest w trzech kolorach. Otwiera się i zamyka w czasie 18 sekund, również podczas jazdy, jeśli prędkość nie przekracza 50 km/h. W przypadku zderzenia, system aktywnej ochrony przed skutkami wywrotki chroni pasażerów.

Wiele stylistycznych detali podkreśla pełen dynamiki potencjał tego kabrioletu. Osłonę chłodnicy Singleframe otoczono chromowanym obramowaniem. Kratownica ma barwę szarej platyny, a podwójne, poziome elementy wzmacniające - kolor aluminium. Mniejsze kratownice o strukturze plastra miodu i z podwójnymi, masywnymi wzmacnieniami, wypełniają wloty powietrza charakteryzujące się masywnymi krawędziami. Emblematy S zdobią tył i przód pojazdu. Wśród dwunastu kolorów lakieru znajdziemy ekskluzywny lakier czarny Panther z efektem kryształowym oraz niebieski Sepang z efektem perłowym.

Patrząc na auto z boku, w oczy rzucają się przede wszystkim aluminiowe listwy obramowania przedniej szyby i górnych brzegów karoserii oraz obudowy lusterek bocznych i listwy progowe w kolorze aluminium. Samochód standardowo wyposażono w diodowe światła tylne. Krawędź pokrywy bagażnika wymodelowano w kształcie spojlera, a zderzakom nadano nową formę. Wąskie wykończenie w kolorze aluminium i charakterystyczne cztery poziome żebra, to znak rozpoznawczy dyfuzora o barwie platyny, w którym – jak w każdym modelu S marki Audi – umieszczono cztery końcówki rur układu wydechowego.

Super atleta: silnik 2.0 TFSI

Audi S3 Cabriolet napędza benzynowa jednostka 2.0 TFSI. Najwyższa moc silnika - 221 kW (300 KM), osiągalna jest pomiędzy 5500 a 6200 obr./min. W zakresie pomiędzy 1800 a 5500 obr./min, motor generuje moment obrotowy 380 Nm. Tak zestopniowana jednostka napędowa, w połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic sprawia, że od 0 do 100 km/h Audi S3 Cabriolet rozpędza się w 5,4 sekundy, a jego maksymalna, ograniczona elektronicznie prędkość, wynosi 250 km/h. Ciężar własny Audi S3 Cabriolet to zaledwie 1620 kg. Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z bardzo twardych stopów stali, a maskę silnika z aluminium.

Silnik 2.0 TFSI z turbo doładowaniem i pojemnością skokową 1984 cm3 (przekrój cylindra x suw tłoków 82,5 x 92,8 mm) to prawdziwie sportowa jednostka. Wytrzymałe aluminiowe tłoki i wzmocnione korbowody przenoszą moc na wał korbowy. Wykonana z twardego, a jednocześnie lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego głowica silnika, łączy wysoką wytrzymałość i odporność na wysokie temperatury z niewielkim ciężarem. Dwa wałki wyrównoważające gwarantują wysoką kulturę pracy jednostki napędowej.

Dzięki swemu dynamicznemu charakterowi, ten czterocylindrowy silnik gwarantuje niezapomniane przeżycia podczas jazdy. Jeśli montowany seryjnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie dynamic, to jednostka dynamicznie reaguje na naciśniecie pedału gazu. Jednocześnie rosną obroty, a automatyczna przekładnia S tronic szybciej zmienia biegi. Przy rosnącej liczbie obrotów i zwiększającym się obciążeniu otwierają się też klapy różnicujące dźwięki w układzie wydechowym.

Turbosprężarka wytwarza ciśnienie ładowania do wartości 1,2 bara, a efektywny intercooler znacznie obniża temperaturę sprężonego powietrza. Tzw. klapy drumble (z ang. drall i tumble) wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. Po stronie zaworów ssących możliwa jest zmiana położenia krzywek wlotu na wałku rozrządu o 60 stopni kąta obrotu wału korbowego, a po stronie zaworów wydechowych – o 30 stopni. Dodatkowo, system zmiennego skoku zaworów Audi valvelift system (AVS) dwustopniowo zmienia skok zaworów.

Według testów zużycia paliwa NEDC, Audi S3 Cabriolet z przekładnią S tronic potrzebuje zaledwie 7,1 l benzyny na 100 km. Emituje przy tym 165 g dwutlenku węgla na kilometr. Tak dobry wynik to efekt zastosowania rozwiązań składających się na modułowy system efektywności Audi. Na szczególną uwagę zasługuje tu dodatkowy wtrysk paliwa do kolektora dolotowego, zastępujący bezpośredni wtrysk benzyny FSI w momentach, gdy jednostka obciążona jest częściowo. Takie rozwiązanie redukuje zużycie paliwa i emisję cząstek stałych.

System zarządzania temperaturą to również przykład najnowocześniejszego rozwiązania technicznego. Dwa zawory przesuwano-brotowe, połączone ze sobą w jeden moduł, regulują przepływ i temperaturę cieczy chłodzącej. Chłodzony cieczą kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika. Rozwiązanie to obniża temperaturę spalin oraz redukuje zużycie paliwa przy pełnym obciążeniu. Kolejnym efektywnym rozwiązaniem technicznym jest szybkie rozgrzewanie silnika przy zimnym starcie. Redukująca tarcie powłoka płaszczy tłoków, łożyska obu dodatkowych wałków wyrównoważających, regulowana pompa olejowa, która zużywa tyle oleju, ile akurat potrzeba, oraz system Start-Stop, to dodatkowe elementy podkreślające efektywnościowe myślenie konstruktorów Audi.

Szybki niczym błyskawica: układ przeniesienia napędu

W montowanej seryjnie, automatycznej przekładni S tronic, niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast bieg szósty ma długie przełożenie, wpływające na obniżenie obrotów, a co za tym idzie na niższe zużycie paliwa. Błyskawicznie zmieniająca przełożenia dwusprzęgłowa skrzynia biegów pracuje w dwóch trybach automatycznych D i S. Kierowca może również zmieniać biegi samodzielnie, za pomocą dźwigni zmiany biegów lub opcjonalnych manetek przy kierownicy.

Funkcja wolnego biegu skrzyni S tronic dodatkowo zwiększa efektywność pojazdu. Wolny bieg uaktywnia się gdy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie efficiency, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Dzięki funkcji Launch Control, aktywnej podczas startu z pełnym przyspieszeniem, moc silnika przenoszona jest na jezdnię z minimalnym poślizgiem kół.

Jak każdy model S, Audi S3 Cabriolet wyposażono w stały napęd na cztery koła quattro. By zoptymalizować podziału obciążeń między osiami, jego wielopłytkowe sprzęgło umieszczono przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Podczas zwykłej jazdy, to hydrauliczne, sterowane elektronicznie sprzęgło, kieruje większość momentu obrotowego na koła przedniej osi. Jeśli koła przednie wpadają w poślizg, wtedy moment kierowany jest stopniowo na oś tylną.

quattro – trakcja i dynamika

Napęd quattro to cecha charakterystyczna modeli serii S. Oczywiste jest zatem, że także Audi S3 Cabriolet posiada stały napęd na cztery koła quattro, doskonałą podstawę do uzyskania optymalnej trakcji i dynamiki jazdy w każdych warunkach drogowych. Tylko Audi oferuje w klasie samochodów kompaktowych kabriolet wyposażony w stały napęd na cztery koła quattro.

Jego charakterystyczne właściwości pozwalają na przyspieszanie bez poślizgu kół i zapewniają dynamikę, bezpieczeństwo oraz stabilną jazdę po prostej. Wysokiej mocy kompaktowy kabriolet, niezależnie od wybranego trybu, zachowuje się jak samochód sportowy, także w trudnych, np. zimowych warunkach pogodowych. Wyjeżdżając ze śliskiego, zaśnieżonego zakrętu, pewnie przenosi moc silnika na jezdnię, podczas gdy konkurenci z napędem na dwa koła muszą z trudem walczyć o przyczepność.

Sercem napędu quattro w modelach Audi z poprzecznie montowanym silnikiem jest nowo zaprojektowane, hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe z elektroniczną blokadą. Kompaktowe i wytrzymałe sprzęgło umieszczono na końcu wału, przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Dzięki takiej pozycji, mimo swojego stosunkowo niskiego ciężaru, przyczynia się do zrównoważonego podziału obciążeń między osiami. W jego wnętrzu znajduje się zespół płytek zanurzony w oleju. Metalowe pierścienie cierne ułożone są parami, jeden za drugim. Jeden pierścień z pary jest trwale zazębiony z obudową, która obraca się wraz z wałem. Każdy drugi pierścień połączono wałkiem zdawczym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.

W normalnych warunkach, sprzęgło w dużej mierze kieruje siły napędowe z silnika na koła przedniej osi. Przy zmniejszonej trakcji, przez stopniowe ściśnięcie zespołów płytek, płynnie przekierowuje moment obrotowy na tylną oś.

Dynamika w wydaniu Audi: podwozie

Dzięki swym spontanicznym, precyzyjnym reakcjom i wysokiej stabilności, podwozie perfekcyjnie współgra z dynamicznym charakterem Audi S3 Cabriolet. Podział obciążeń między osią przednią i tylną (56:44) jest doskonale rozłożony. Zrównoważenie to także efekt pozycji montażowej silnika (zamontowano go w pochyleniu do tyłu większym niż dotychczas) oraz przesunięcia przedniego zawieszenia ku przodowi pojazdu. Oba rozwiązania zaczerpnięto z koncepcji modułowej, poprzecznej budowy płyty podłogowej koncernu Audi. Ramę pomocniczą silnika i przeguby przedniego zawieszenia wykonano z aluminium. Oś tylna to konstrukcja czterowahaczowa.

W porównaniu z Audi A3 Cabriolet, karoserię Audi S3 Cabriolet, dzięki sportowemu podwoziu S, zawieszono o 25 mm niżej. Zębatka progresywnego wspomagania układu kierowniczego, będącego elementem wyposażenia seryjnego, jest tak zestopniowana, że jego przełożenie wraz ze skrętem kół staje się bardziej bezpośrednie. W ten sposób sportowy charakter i komfort doskonale się uzupełniają. Obecność progresywnego wspomagania układu kierowniczego z napędem elektromechanicznym i dopasowaniem działania do prędkości, daje możliwość zamontowania różnych opcjonalnych systemów wsparcia.

Seryjne Audi S3 Cabriolet jeździ na oponach w rozmiarze 225/40 R18, na aluminiowych pięcioramiennych obręczach 8J x 18 ze srebrną, polerowaną na wysoki połysk powierzchnią. By zredukować ich ciężar, koła wytwarzane są w technice tłoczenia kształtowego aluminium. Na życzenie, Audi montuje również inne obręcze o średnicy 18 lub 19 cali.

Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 340 mm wydają się być bardzo duże. Ich czarne, lakierowane zaciski hamulcowe – opcjonalnie także czerwone – zdobi emblemat S3. Elektromechaniczny hamulec postojowy zintegrowano z układem hamulcowym tylnej osi. W Audi S3 Cabriolet zastosowano również kolejną generację elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. Jeszcze przed osiągnięciem wartości granicznych, koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu są niezauważalnie, lekko przyhamowywane. Poprawia to zwrotność samochodu i uzupełnia w ten sposób działanie napędu quattro.

Montowany seryjnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kontroluje sposób pracy silnika i układu przeniesienia napędu, a także wsparcie układu kierowniczego oraz działanie przekładni S tronic. Kierowca sam określa, czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency czy individual. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wpływa także na dostępny opcjonalnie, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride.

Super czerń: wnętrze

Wnętrze Audi S3 Cabriolet, całe skąpane w czerni, sprawia niezmiernie przejrzyste i eleganckie wrażenie. Jak w każdym Audi, obsługa nowego S3 Cabriolet jest prosta i intuicyjna, a jakość wykończenia wręcz idealna. Z tyłu pojazdu mieszczą się dwie dorosłe osoby, a komfortowe wejście ułatwia ich wsiadanie i wysiadanie. Bagażnik o pojemności 285 litrów można powiększyć po złożeniu oparć. Przy złożonym dachu, jego pojemność wynosi 245 litrów.

Starannie wykonane detale podkreślają dynamiczny charakter kompaktowego kabrioletu. Standardowe listwy ozdobne wykonano z szczotkowanego, matowego aluminium, a wiele elementów obsługi również lśni aluminiowo. Tła zegarów mają ciemnoszary, metaliczny kolor, charakterystyczny dla modeli S, a ich skale i wskazówki są białe. Trójwymiarowe logo S3 i wskaźnik ładowania to dodatki wpisane w tarczę prędkościomierza. Kolorowy system informacji kierowcy jest elementem wyposażenia seryjnego. Elektrycznie wysuwany monitor pokładowy (standard, jeśli na pokładzie znajduje się co najmniej radio MMI), po uruchomieniu auta wita kierowcę specjalnym ekranem S3.

Sportowe fotele zapewniają właściwe podparcie ciała. Ich siedziska można przedłużyć, a oparcia ozdobiono emblematami S3. Obicia wykonano z kombinacji skóry Perlnappa i tkaniny. W opcji dostępne są kombinacje tkaniny Alcantara i skóry Perlnappa lub skóry Feinnappa i skóry Velvet. Kontrastowe szwy to wyraźnie widoczne wewnątrz pojazdu akcenty ozdobne. Alternatywnie, kupujący może zamówić fotele sportowe S ze zintegrowanymi zagłówkami, wzmocnionymi bokami i stebnowaniem stylizowanym na romby lub pełną linię wzorniczą Audi design selection w kolorze czerwonym korso. Wszystkie obicia skórzane, dzięki specjalnej pigmentacji, są bardziej odporne na działanie promieni słonecznych.

Elementem wyposażenia seryjnego Audi S3 Cabriolet jest także skórzana kierownica sportowa z emblematem S3. Na życzenie, Audi montuje wielofunkcyjną kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem, opcjonalnie także z manetkami. Seryjnie znajdziemy tu również pedały i podparcie lewej stopy wykonane ze szczotkowanej stali szlachetnej. W połączeniu z opcjonalnym, komfortowym kluczykiem, przycisk systemu Start-Stop zdobi czerwony pierścień. Aluminiowe listwy progowe zdobią emblematy S3. Seryjne wyposażenie Audi S3 Cabriolet obejmuje ponadto alarm ostrzegający przed próbą kradzieży, komfortową automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe Xenon plus oraz pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika.

Poziom klasy luksusowych limuzyn: wyposażenie opcjonalne

Bardzo atrakcyjna jest również oferta wyposażenia opcjonalnego. Wymienić należy tu chociażby ogrzewanie strefy głowy przy przednich siedzeniach, reflektory diodowe i komfortowy kluczyk. Na czele całej palety rozwiązań infotainment oferowanych w Audi S3 Cabriolet, znajduje się system nawigacji Audi MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i 7-calowym monitorem o wysokiej rozdzielczości. Jego dodatkowy element, Audi connect, umożliwia kierowcy korzystanie ze zindywidualizowanych usług internetowych Audi w szybkim standardzie LTE. Sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System posiada 13 głośników.

Paleta systemów wsparcia kierowcy obejmuje standardową funkcję rekomendacji przerw podczas jazdy oraz korzystający z radaru tempomat adaptive cruise control, asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, funkcjonującą w oparciu o kamerę funkcję rozpoznawania znaków drogowych, asystenta parkowania z selektywnym wskazywaniem i system bezpieczeństwa Audi pre sense. Sprzedaż modelu S3 Cabriolet w rozpocznie się latem 2014 roku.