Audi TDI Tech Workshop 2014

W roku 2014 Audi świętuje szczególny jubileusz – dwudziestopięciolecie TDI. Jesienią 1989, na Międzynarodowej Wystawie Motoryzacyjnej IAA we Frankfurcie nad Menem, koncern z Ingolstadt zaprezentował Audi 100 z silnikiem 2.5 TDI.

Audi TDI Tech Workshop 2014

Był to elektronicznie sterowany turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem. Od tego czasu Audi nieprzerwanie zwiększało swoją przewagę na tym polu technologicznym, ustanawiając przy tym kolejne kamienie milowe.

„25 lat TDI to ćwierćwiecze postępu i efektywności, dynamiki i mocy“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Z dumą spoglądamy wstecz na tamte czasy, dlatego że silnik TDI to obecnie najbardziej wydajna, odnosząca największe sukcesy jednostka napędowa, a to właśnie Audi, jako pierwszy na świecie producent samochodów wprowadziło ją na rynek. Ten właśnie silnik przyczynił się w decydującym stopniu do wejścia naszej marki do segmentu premium.“

To, że silniki diesla właśnie od 1989 roku zaczęły odnosić tak spektakularne sukcesy, to w ogromnej mierze zasługa stosowanej w nich techniki TDI. Jej ewolucja przebiegała w kilku etapach, z zastosowaniem doładowania, wtrysku bezpośredniego i oczyszczania spalin jako katalizatorów tego sukcesu. W czasie tych 25 lat, moc i moment obrotowy tych samych jeśli chodzi o pojemność jednostek TDI wzrosła o ponad 100 procent, obniżając równocześnie emisję szkodliwych substancji o 98 procent.

Do dziś Audi wyprodukowało 7,5 mln samochodów z silnikiem TDI. Tylko w roku 2013, była to liczba blisko 600 tys. egzemplarzy. Rozwój techniczny jednostek sprawił, że w minionych latach Audi obniżało średnią emisję CO2 we flocie nowych pojazdów o trzy procent rocznie na terenie całej Unii Europejskiej. 58 spośród 156 modeli TDI oferowanych obecnie przez koncern z Ingolstadt, emituje od 85 do 120 gramów CO2 na kilometr. Audi A3 ultra, ze swoim silnikiem TDI o pojemności 1.6 litra, zadowala się przeciętnie 3,2 litrami paliwa na 100 km. Określenie „ultra“ oznacza równowagę energetyczną we wszystkich dziedzinach działalności koncernu. Obecnie Audi intensywnie rozbudowuje paletę swych wysoce wydajnych modeli ultra.

Wszystkie jednostki TDI oferowane dziś przez Audi są bardzo wydajne, czyste, charakteryzują się wysoka kulturą pracy, komfortem oraz wytrzymałością. Montowane są w samochodach wszystkich serii modelowych, z wyjątkiem Audi R8. Mają pojemność od 1.6 do 4.2 litra i moc od 66 kW (90 KM) w przypadku jednostki 1.6 TDI, do 283 kW (385 KM) w przypadku silnika 4.2 TDI. W statystykach sprzedaży niepodważalne, czołowe miejsce zajmuje motor 2.0 TDI. Jak dotąd, sprzedano trzy miliony egzemplarzy tej jednostki, z czego blisko 370 tysięcy tylko w ubiegłym roku.

Technika TDI Audi ma historię pełną spektakularnych sukcesów, a przed sobą wspaniałą przyszłość. Gruntownie zmodernizowany, emitujący niewielką ilość spalin silnik 3.0 TDI clean diesel, to kolejny kamień milowy w tej historii. W modelach kompaktowych już wkrótce będzie montowany nowy, trzycylindrowy 1.4 TDI clean diesel. W niedalekiej przyszłości dodatkowa, elektryczna sprężarka w jednostkach V6 TDI zapewni spontaniczne wytwarzanie mocy już od dolnego zakresu obrotów. Dzięki niej, jazda nowym Audi będzie jeszcze bardziej sportowa i przynosząca jeszcze więcej radości.

Elektryczna sprężarka to pierwszy krok na drodze do elektryfikacji silnika TDI. Już wkrótce na rynku pojawią się nowe rozwiązania związane z hybrydyzacją napędu. W przyszłości dostępne będą rozwiązania napędu tworzone na miarę, aż po TDI z hybrydową techniką typu plug - in. W kwestii paliw, koncern z Ingolstadt stawia na produkowane w zrównoważony środowiskowo sposób paliwo Audi e-diesel, umożliwiające jazdę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla.

Do roku 2020, Audi zamierza obniżyć emisję dwutlenku węgla w całej flocie swych modeli średnio o 95 gramów na kilometr. Konstruktorzy z Ingolstadt i z Neckarsulm w swej pracy kładą duży nacisk nie tylko na hybrydyzację, ale też na pracę w klasycznych obszarach techniki: redukcji tarcia, zarządzania temperaturą i metod spalania z uwzględnieniem takich aspektów jak wtrysk i doładowanie. Audi stawia na rightsizing zamiast na downsizing – czyli na właściwą wielkość silnika, która ma odpowiadać wielkości pojazdu. Jednostki TDI z sześcioma i ośmioma cylindrami okazują się być w praktyce najbardziej efektywne głównie dlatego, że pracują efektywnie już przy niskiej liczbie obrotów.

Sporty motorowe to część DNA Audi. Tor wyścigowy jest najtrudniejszym laboratorium dla nowych rozwiązań, tworzonych z myślą o ich przyszłym wprowadzaniu do produkcji seryjnej. W roku 2006, silnik TDI zadebiutował w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Od tego czasu, na dziewięć startów, Audi zwyciężało tam osiem razy. Zasadniczo na torze wyścigowym obowiązują takie same wymogi jak w przypadku produkcji seryjnej – celem jest jak najbardziej efektywne wykorzystanie każdej kropli paliwa. Sukcesy w sporcie motorowym dowodzą ogromnego potencjału TDI Audi, który to potencjał objawił się ostatnio w postaci podwójnego zwycięstwa w najważniejszym na świecie wyścigu długodystansowym w Le Mans.