Moc w kompaktowym formacie Audi RS 3 Sportback

Nowe Audi RS 3 Sportback generuje 270 kW (367 KM) mocy i moment obrotowy 465 Nm. Silnik 2.5 TFSI rozpędza to pięciodrzwiowe auto od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy, a jego maksymalna prędkość wynosi 280 km/h.

Moc w kompaktowym formacie Audi RS 3 Sportback

Motor 2.5 TFSI montowany w nowym Audi RS 3 Sportback, dzięki olbrzymiej sile ciągu, potężnemu momentowi obrotowemu i charakterystycznemu brzmieniu, gwarantuje wyjątkowe emocje. Charakterystyczne gardłowe odgłosy pracy silnika wynikają z rytmu i kolejności zapłonu poszczególnych cylindrów: 1 - 2 - 4 - 5 - 3. To klasyczna linia melodyczna Audi. Dwie klapy umieszczone w końcówkach rur układu wydechowego, już za tłumikiem, sterują przepływem spalin, i zależnie od obciążenia oraz liczby obrotów gwarantują jeszcze intensywniejsze brzmienie. Kierowca może sam regulować działanie tych klap przez system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Na życzenie, po raz pierwszy w segmencie, cztery pierścienie oferują w tym modelu sportowy układ wydechowy.

Mocne, pięciocylindrowe jednostki napędowe mają w Audi długą tradycję. W latach osiemdziesiątych pozwoliły one rajdowym, turystycznym i seryjnym samochodom z Ingolstadt wyraźnie wyprzedzić konkurencję. Pierwszy model RS – RS 2 z roku 1994, również wyposażony był w ten właśnie silnik. W roku 2009 pięciocylindrowiec powrócił w Audi TT RS, w 2011 roku znalazł się w RS 3 Sportback, a dwa lata później w Audi RS Q3. Począwszy od roku 2010, tę 2,5-litrową jednostkę z turboładowaniem pięć razy z rzędu uznano za silnik roku w swojej klasie – „International Engine of the Year”.

Moc 270 kW (367 KM) silnik zawdzięcza pojemności skokowej 2480 cm3, co daje imponujące 108,9 kW (148 KM) z litra pojemności. Jego właściwości jezdne są zadziwiające. Maksymalny moment obrotowy 465 Nm jest dostępny już przy 1625 obr./min i pozostaje niezmienny do 5550 obr./min. Prędkość od 60 do 100 km/h na czwartym biegu rozwija w zaledwie 4,1 sekundy, a prędkość od 80 do 120 km/h na biegu piątym, w 5,8 sekundy.

Od 0 do 100 km/h nowe Audi RS 3 Sportback z silnikiem 2.5 TFSI przyspiesza w 4,3 sekundy. To najlepszy wynik wśród samochodów tej klasy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h, opcjonalnie możliwe jest podniesienie tego limitu do 280 km/h. To rozwiązanie również po raz pierwszy zastosowane w klasie kompaktowych samochodów sportowych. Według testów zużycia paliwa NEDC, model bazowy RS na 100 km spala jedynie 8,1 l benzyny (189g CO2 na km), czyli o dziesięć procent mniej niż jego poprzednik. System rekuperacji, efektywna pompa olejowa i nowo zaprojektowany system Start-Stop dezaktywujący silnik na krótko przed zatrzymaniem, mają w tym swój wydatny udział. Pod względem klasyfikacji spalin, ta jednostka napędowa spełnia wymogi normy Euro 6.

Mierzący 49 cm pięciocylindrowy motor jest wyjątkowo krótki i waży jedynie ok. 180 kg. Jego skrzynia korbowa to odlew z żeliwa wermikularnego – lekkiego i bardzo wytrzymałego materiału. Specjalne wzmocnienia zwiększają obciążalność bloku. Silnik 2.5 TFSI montowany jest ręcznie w węgierskich zakładach Audi w Győr, przez niewielki zespół wyszkolonych specjalistów.

Turbosprężarka wytwarza ciśnienie ładowania nawet o wartości 1,3 bara. Przy pełnym obciążeniu może przez nią przepłynąć teoretycznie nawet 1100 kg powietrza na godzinę. Temperaturę sprężonego powietrza obniża intercooler. Ścisła współpraca sprężarki z systemem wtrysku bezpośredniego daje wysoki stopień sprężenia wynoszący 10,0:1 i odpowiednio wysoką sprawność. Klapy w kanałach dolotowych wprawiają wpływające powietrze w odpowiednią rotację. Tworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej jest optymalizowane przez krzywki układu dolotowego.

Siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic

Montowana seryjnie siedmiostopniowa przekładnia automatyczna S tronic, przekazuje siły napędowe silnika 2.5 TFSI za pomocą trzech wałków – jednego napędowego i dwóch zdawczych. Jak wszystkie skrzynie dwusprzęgłowe, składa się ona z dwóch przekładni częściowych. Przełączanie biegów odbywa się poprzez równoczesne otwieranie i zamykanie obu sprzęgieł – szybko i bez zauważalnych przerw w sile ciągu. Nowe rozwiązania dotyczące współpracy z silnikiem sprawiają, że zmiana biegów jest jeszcze szybsza. W trybie dynamic systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, każdej zmianie biegu towarzyszy zwiększenie prędkości obrotowej silnika, tzw. double-clutching.

Kierowca nowego Audi RS 3 Sportback może wybrać jeden z dwóch automatycznych trybów pracy siedmiobiegowej skrzyni S tronic albo przełączać biegi ręcznie za pomocą dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. Dzięki funkcji Launch Control, przy szybkim starcie zachowana jest doskonała trakcja i minimalny poślizg opon. Biegi niższe mają krótkie, sportowe przełożenia, a bieg siódmy ma długie przełożenie zmniejszające zużycie paliwa.