Razzia w Audi museum mobile

Na wystawie pt. Razzia (włoski: obława, nalot) Audi muzeum mobile zaprezentuje czternaście policyjnych samochodów różnych marek, pochodzących z różnych epok historii motoryzacji. Wystawa specjalna potrwa od 10 kwietnia do 30 sierpnia 2015 r. i będzie można ją zwiedzać również z przewodnikiem.

Razzia w Audi museum mobile

Dodatkowo, już teraz, podziwiać można „Skarby z Neckarsulm“, czyli produkowane w tej właśnie fabryce historyczne samochody i motocykle, umieszczone na okrężnej windzie tzw. Paternoster.

Podczas gdy policja w USA dość wcześnie uznała samochód za doskonałe narzędzie do walki z przestępczością, władze policji niemieckiej przez długi czas kazały żandarmom i policjantom chodzić na patrole pieszo. Dopiero po pierwszej wojnie światowej, także w Niemczech zmieniły się policyjne środki lokomocji. Z tej epoki pochodzi najstarszy na wystawie eksponat - skonstruowany w 1930 roku, policyjny Horch 400.

Wiele jednak lat musiało jeszcze minąć, by samochód ostatecznie ugruntował swą pozycję w służbie, a policja zaczęła wysyłać na patrole auta pochodzące z fabryk Auto Union GmbH oraz NSU Motorenwerke AG. Z tych czasów pochodzą wystawianie w Audi museum mobile DKW 1000 S z 1963, którego używała drogówka patrolująca autostrady w Münster w Westfalii oraz NSU Prinz 4 z roku 1964.

Inne pokazywane na wystawie samochody, świadkowie „ery niemieckiego cudu gospodarczego“, to Volkswagen Typ 18 A (1949) i Hanomag L 28 GruKW (bus), rok produkcji 1951. Wielu zwiedzających, gdy ujrzy wystawiane tam również BMW 501, przypomni sobie zapewne serial telewizyjny z lat sześćdziesiątych „Funkstreife Isar 12“. Samochód ten, zwany w serialu „Barockengel”, zapisał się na trwałe na kartach historii telewizji. Ponadto znajdziemy tu także zbudowane w roku 1964 Porsche 356, wykorzystywane przez policję autostradową.

Przez niemiecką policję używane było także Audi 100 (C1). Wystawiany egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej w roku 1971. Audi dostarczało tę przestronną limuzynę głównie drogówce patrolującej autostrady w Szlezwiku-Holsztynie, Dolnej Saksonii i Bawarii. W Niemieckiej Republice Demokratycznej, w Policji Ludowej, służył natomiast Wartburg 353 – na wystawie obejrzeć można model z roku 1983.

Później, w latach dziewięćdziesiątych, pojawiły się zielono-białe modele Audi. Produkowane w Ingolstadt Audi 80 (B4), zyskało sławę dzięki wyświetlanemu od listopada 2011 serialowi telewizyjnemu „Hubert i Staller“. Natomiast wytwarzane od roku 1990 do 1994 mocne Audi A6 (C4), wykorzystywane było zwłaszcza do patrolowania autostrad. Począwszy od tego modelu, samochód patrolowy zaczął się przemieniać w skomunikowane za pomocą cyfrowej techniki nowoczesne miejsce pracy, w którym wielu funkcjonariuszy spędza dziś ponad połowę czasu swej służby.

Najnowsza historia to Audi A4 Avant z roku 2005 oraz Lamborghini Gallardo Polizia o mocy 500 KM, uważane za jeden z najszybszych na świecie samochodów policyjnych. Ostatni eksponat pochodzi z roku 2009. To niebiesko-srebrny VW Scirocco. Co ciekawe, to sportowe coupé nigdy nie służyło w policji. Skonstruowano je na potrzeby jednej z inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa.

Uzupełnieniem historii policyjnych samochodów są motocykle: policyjny motorower NSU Quickly (1953), NSU Supermax Polizei (1961), Ducati 600 Desmo Polizia Urban (1983) oraz pochodzący jeszcze z czasów NRD, MZ ETZ 250 VP (Volkspolizei) z roku 1985.

Obok wystawy działać będzie stworzony specjalnie dla dzieci program umożliwiający małym gościom podróż w głąb świata policji. Podczas „Tatü-tata, die Kinderpolizei ist da!“ – „Ta ta tam, przybyła dziecięca policja“, dzieci mogą dowiedzieć się dlaczego światło policyjne jest niebieskie, skąd się wzięła syrena policyjna i co się kryje pod pojęciem „białe myszy“, którym w Niemczech określa się policjantów drogówki na motocyklach. Zdobytą wiedzę, mali policjanci mogą wykorzystać podczas interaktywnej zabawy samochodem na pedały, przerobionym na policyjny pojazd patrolowy. Muszą jednak zachować ostrożność, ponieważ na łamiących przepisy drogowe czekają radary i mandaty.

Na zwiedzających czeka także inna atrakcja. „Skarby z Neckarsulm“ dokumentują historię pojazdów wytwarzanych w zakładach motoryzacyjnych w tym mieście. Ich historia jest bogata. Założona w roku 1873 w Riedlingen firma NSU, do Neckarsulm przeniosła się w roku 1900. Tutaj, w roku 1901, rozpoczęto produkcję motocykli, a w 1906 roku doszła do tego produkcja samochodów. Forma ekspozycji „Skarby z Neckarsulm” jest niezwykle ciekawa. Na zamontowanej w Audi museum mobile okrężnej windzie Paternoster, krąży jedenaście wybranych samochodów i pięć motocykli dokumentujących długą historię firmy NSU. Można tu zobaczyć m. in. tak rzadkie eksponaty jak: pierwszy samochód wyścigowy NSU – NSU 6/60 PS, który w roku 1925 zdobył pierwszą „Wielką nagrodę Niemiec dla samochodu sportowego“. Ponadto podziwiać można także NSU Baumm II, specjalny motocykl, który w 1954 i 1956 roku ustanowił rekord świata w szybkości. Obok klasyków NSU Ro 80, Wankel Spider i NSU TT, na gości czeka także NSU Uruguay P6, produkowany przez NSU wyłącznie w tym południowoamerykańskim państwie.