Udoskonalona ergonomia bolidów Audi startujących w wyścigach FIA - WEC

W sezonie 2014, Audi zmodernizowało koncepcję ergonomii modelu R18 e-tron quattro.

Udoskonalona ergonomia bolidów Audi startujących w wyścigach FIA - WEC

Elementy w kokpicie pogrupowano w bardziej logiczny sposób, zweryfikowano ich dotychczasowe funkcje, a pozycję ciała poprawiono. Takie zabiegi wydatnie ułatwiły kierowcom obsługę wyścigowej hybrydy startującej w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (FIA - WEC).

Spektrum zadań do wykonania podczas jazdy poszerza się: kierowcy Audi muszą nie tylko prowadzić swój pojazd bezpiecznie, szybko i stosownie do sytuacji, ale kierować się przede wszystkim efektywnością jazdy. Określone w regulaminie maksymalne zużycie paliwa i energii na okrążenie wymaga najwyższej dyscypliny. W przeciwnym razie grożą wysokie kary. By zapewnić optymalną koncentrację, praca kierowców w kokpicie musi wymagać jak najmniej wysiłku.

„Przed sezonem 2014 głęboko zastanowiliśmy się nad tym, jak możemy jeszcze mocniej wesprzeć naszych kierowców“ – wyjaśnia dr Martin Mühlmeier, kierownik ds. technicznych w Audi Sport. „Rezultatem naszych przemyśleń jest kokpit, w którym prawie wszystko zmieniliśmy – od pedałów po przyciski na kierownicy i na desce rozdzielczej. Do tego dochodzi zmieniona zgodnie z regulaminem pozycja ciała prowadzącego pojazd.“

Innowacje znajdziemy też w dolnej strefie kokpitu. Kierowcy nie uruchamiają teraz sprzęgła stopą, lecz za pomocą manetek przy kierownicy. „To rozwiązanie znane mi z innych klas wyścigowych, a które ułatwia prowadzenie“ – tak zmianę opisuje kierowca stajni Audi, Lucas di Grassi.

Zmieniono także położenie wielu włączników na desce rozdzielczej i na kierownicy. „Naszym celem było stworzenie takich warunków, w których kierowca ma możliwie najłatwiejszy dostęp do tych funkcji, których często używa, i nie musi przy tym odrywać rąk od kierownicy“ – objaśnia Chris Reinke, kierownik ds. LMP w Audi Sport. Nowy jest na przykład wielofunkcyjny regulator obrotowy, służący do wyboru funkcji, które wcześniej obsługiwane były przez położone w różnych miejscach przełączniki. Dwa przyciski umożliwiają kierowcy zmianę ustawień wpływających na równowagę samochodu. Dotyczy to np. kontroli trakcji czy rozdziału siły hamowania. Ponieważ balans samochodów zmienia się w miarę zmniejszania się ilości paliwa w baku, kierowca może w ten sposób na bieżąco dostosowywać konfigurację swojego bolidu.

Kolejna korzystna zmiana w ergonomii modelu R18 e-tron quattro wynika z nowego regulaminu wprowadzonego w sezonie 2014. Regulamin wymógł zmianę wymiarów kokpitu i inną pozycję ciała, co jest korzystne dla kierowcy. Wcześniej musiał on praktycznie leżeć wewnątrz bolidu, a teraz może zachować wyprostowaną pozycję tułowia. „W ten sposób zwiększa się kąt widzenia do przodu“ cieszy się Lucas di Grassi. „Widok przez boczne okna też jest lepszy. To znacznie ułatwia sportową walkę z konkurentami.“

Nowe Audi R18 e-tron quattro to nie tylko wyjątkowo efektywny samochód wyścigowy. Jest też znacznie bardziej ergonomiczny niż jego poprzednicy. „Udoskonalona ergonomia pomaga naszym kierowcom jeszcze bardziej skoncentrować się na optymalnej jeździe“ – podkreśla szef Audi Motorsport dr Wolfgang Ullrich. „W sumie oznacza to lepsze osiągi i większe bezpieczeństwo czynne.“