Nowe BMW M4 GTS

Wraz z BMW M4 GTS spółka BMW M GmbH prezentuje nowy, wyjątkowy pod względem technicznym samochód, który w imponujący sposób rozwija potencjał BMW M4 Coupé. Mocna sportowa sylwetka i innowacyjne technologie świadczą o tym, że BMW M4 GTS zostało zaprojektowane z myślą o jeździe na torze wyścigowym. Czas okrążenia legendarnej Pętli Północnej Nürburgringu, najbardziej wymagającego toru wyścigowego świata, wynoszący 7:28 min, jednoznacznie potwierdza niezwykłe osiągi tego modelu specjalnego.

Nowe BMW M4 GTS

Jednocześnie jednak najszybsze BMW M4 – podobnie jak wszystkie inne modele BMW M – umożliwia jazdę po drogach publicznych. Z okazji 30. urodzin BMW M3 produkowanego od 1986 r. BMW M GmbH wprowadziła na rynek specjalną serię BMW M4 GTS limitowaną do 700 egzemplarzy, pokazując w ten sposób potencjał innowacyjny inżynierów BMW M w zakresie wyznaczających nowatorskich technologii M napędu, układu jezdnego i lekkiej konstrukcji. BMW M4 GTS jako pierwsza wyczynowa wersja specjalna serii M3/M4 będzie po raz pierwszy dostępne na rynku północnoamerykańskim.

„Modele specjalne, takie jak BMW M3 GT, BMW M3 CSL, BMW M3 GTS czy BMW M3 CRT mają w naszej klasie średniej – i od teraz także w BMW M4 – długą tradycję. Podkreślają charakter marki BMW M oraz dostarczają niezwykle emocjonujących i ekskluzywnych wrażeń z jazdy. BMW M4 GTS, jako samochód sportowy do jazdy po torze, zaprojektowaliśmy radykalnie pod kątem maksymalnej dynamiki jazdy i fascynujących osiągów. Chcieliśmy pokazać, jakie możliwości drzemią obecnie w aucie z homologacją do jazdy w ruchu drogowym. BMW M4 GTS umożliwia dojazd na kołach – np. na imprezy klubowe – na tory wyścigowe, takie jak Spa-Francorchamps, Nürburgring lub Laguna Seca i walkę o najlepsze czasy, które podnoszą bardzo wysoko poprzeczkę pojazdom z homologacją” - twierdzi Frank van Meel, prezes zarządu spółki BMW M GmbH.

Wyższa moc dzięki innowacyjnemu wtryskowi wody.

Sercem każdego BMW M jest silnik. W BMW M4 GTS zastosowano wielokrotnie nagradzany 6-cylindrowy rzędowy silnik z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 3,0l z BMW M3/M4, w którym innowacyjny wtrysk wody zapewnił znaczny przyrost mocy. Układ wtrysku wody istotnie podnosi moc silnika do 368 kW/500 KM, a moment obrotowy do 600 Nm. Mimo wzrostu mocy zużycie paliwa wynoszące 8,5l na 100 km oraz emisja CO2 wynosząca 199 g/km* pozostają na niskim poziome. Dzięki temu BMW M4 GTS jest najbardziej zwinnym, najbardziej radykalnym i najbardziej dynamicznym modelem w swojej serii – przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,8 s i osiąga prędkość maksymalną 305 km/h (ograniczona elektronicznie).

Lekka konstrukcja aż po detale.

Inteligentna lekka konstrukcja pozwoliła inżynierom BMW M zredukować masę własną auta do 1510 kg (masa własna ECE 1585 kg). Doskonałe obciążenie jednostkowe mocy wynoszące 3,0 kg/KM oferuje świetne warunki dla bardzo dynamicznej jazdy. Konsekwentna redukcja masy dotyczy zarówno wnętrza samochodu, jak i elementów zewnętrznych. Wewnątrz wyraźnymi oznakami konsekwentnego „odchudzenia” pojazdu są fotele kubełkowe z karbonu, lekka konsola środkowa, lekka maskownica kanapy tylnej ze ścianką oddzielającą bagażnik oraz specjalne, lekkie boczki drzwi i obicia boków z pętlami do zamykania drzwi zamiast masywnych uchwytów. Lekką konstrukcję zastosowano też w detalach niewidocznych dla oka: rura nośna deski rozdzielczej jest wykonana z lekkiego karbonu. Na zewnątrz masę auta obniża nowa maska silnika, dach oraz regulowany splitter przedni z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). Także regulowane tylne skrzydło jest wykonane z tego lekkiego, ale bardzo wytrzymałego, supernowoczesnego materiału. Zamocowane jest na filigranowych, frezowanych w technologii CNC aluminiowych wspornikach na pokrywie bagażnika z karbonu. Również i to pokazuje, że każdy, nawet najmniejszy element, został zoptymalizowany pod kątem masy. W połączeniu z karbonowym dyfuzorem pod tylnym zderzakiem tylne skrzydło poprawia przepływ powietrza i obniża siłę wyporu na osi tylnej. Układ wydechowy ma tłumik z tytanu, co pozwala na redukcję masy o 20%. Jego fenomenalne brzmienie o typowej dla M charakterystyce gwarantuje atmosferę toru wyścigowego zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz pojazdu.

Wyposażenie gwarantujące maksymalne osiągi.

Standardowa 7-stopniowa skrzynia dwusprzęgłowa (M DKG) bez przerywania transmisji napędu wybiera optymalny bieg w każdej sytuacji na drodze i przenosi moc na tylne koła. W razie potrzeby kierowca może wybierać biegi także ręcznie za pomocą dźwigienek przy kierownicy lub dźwigni biegów. Programy zmiany biegów skrzyni Drivelogic oraz funkcja Launch Control zostały dostosowane do wyższej mocy silnika. Lżejsze obręcze kół M ze stopów lekkich w ekskluzywnej stylistyce M Star Spoke 666 w kolorze jaskrawopomarańczowym są kute i polerowane. Mają dostosowane specjalnie do BMW M4 GTS opony Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 265/35 R19 z przodu i 285/30 R20 z tyłu. Sprzyja to doskonałej trakcji mechanicznej i świetnej reakcji zwrotnej na zakrętach.

* Przewidywane wartości zużycia paliwa ustalono na podstawie cyklu testowego ECE zależnie od rozmiaru opon.

Zaprojektowane specjalnie dla BMW M4 GTS zawieszenie M ze sprężynami spiralnymi i potrójną regulacją (wysokość, tłumienie odbicia, tłumienie dobicia) można indywidualnie dostosowywać do wymagań różnych torów wyścigowych. Lekkie hamulce węglowo-ceramiczne oferują precyzyjnie zdefiniowany punkt oporu i gwarantują doskonałe parametry hamowania nawet przy stałym wysokim obciążeniu, np. podczas sportowej jazdy na torze w zakresie granicznym.

Jedyna na świecie technologia OLED, doskonałe światło diodowe.

Doskonałe oświetlenie jezdni zapewniają dwa charakterystyczne podwójne okrągłe reflektory z czterema pierścieniami świetlnymi. Łączą one nowoczesną technologię diodową (LED = Light Emitting Diode) z BMW Selective Beam (nieoślepiającym asystentem świateł drogowych) oraz reflektorami adaptacyjnymi.

Lampy tylne w kształcie litery L są równie charakterystyczne co reflektory przednie. W BMW M4 GTS – po raz pierwszy na świecie w pojeździe seryjnym – zastosowano innowacyjne lampy tylne w technologii OLED. OLED (OLED = Organic Light Emitting Diode) to nowatorskie źródła światła, które świecą jednorodnie i na całej powierzchni – w odróżnieniu od punktowych diod LED. Niewielka wysokość wynosząca tylko 1,4 mm oraz możliwość oddzielnego sterowania poszczególnymi modułami świetlnymi daje swobodę w tworzeniu nowych aranżacji oświetleniowych i gwarantuje maksymalną precyzję. Lampy tylne podkreślają szerokość pojazdu, sprawiają, że wygląda jeszcze bardziej wyraziście i atletycznie – oraz daje mu rozpoznawalność w dzień, jak i w nocy.

Wnętrze – skupione, ekskluzywne i ukierunkowane na wyścigi.

W purystyczno-ekskluzywnym wnętrzu karbonowe fotele kubełkowe M kierowcy i pasażera konsekwentnie są kolejnym elementem lekkiej konstrukcji auta. W porównaniu z fotelami sportowymi BMW M4 Coupé ważą one o ok. 50 procent mniej. Jednocześnie gwarantują optymalną pozycję siedzenia i oprócz doskonałego trzymania oferują również wygodę na dłuższych trasach. Ekskluzywna tapicerka z alcantary i skóry Merino oraz paski M na oparciach, 3-punktowych pasach bezpieczeństwa oraz pętlach do zamykania drzwi podkreślają wyjątkowy, wyczynowy charakter BMW M4 GTS. Ze względów homologacyjnych model M4 GTS przeznaczony na rynek północnoamerykański jest wyposażony w specjalny fotel sportowy M o charakterze kubełkowym z lekkim oparciem z otworami.

Ekskluzywną alcantarą pokryta jest też kierownica sportowa M, której oznaczenie na 12 godz. podkreśla wyścigowy charakter BMW M4 GTS. W miejscu tylnych siedzeń znajduje się maskownica z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (GFRP) oraz tylna gródź z warstwowego karbonu (CFRP). Oba elementy są obite alcantarą, co dało redukcję masy o ok. 40 procent.

Opcjonalny pakiet Clubsport pozwala na jeszcze bardziej konsekwentną orientację BMW M4 GTS na sporty motorowe. Pakiet obejmuje on pałąk antykapotażowy za fotelami przednimi w kolorze jaskrawopomarańczowym, 6-punktowe wyścigowe pasy bezpieczeństwa** oraz gaśnicę.

Więcej informacji na temat oficjalnego zużycia paliwa, oficjalnej emisji CO2 i zużyciu energii nowych samochodów osobowych można uzyskać we wszystkich salonach sprzedaży BMW.