Lancia weźmie udział w najpiękniejszym rajdzie na świecie

Dwa samochody z zabytkowej kolekcji Lancii wezmą udział w edycji 2015, historycznego rajdu Mille Miglia, który wystartuje z Brescii w środę 13 maja, wzdłuż wybrzeża adriatyckiego dotrze do Rzymu i wróci do Brescii przez Toskanię i Emilię Romagnę.

Lancia weźmie udział w najpiękniejszym rajdzie na świecie

Cesare Fiorio i Kasia Smutniak, goście specjalni, zasiądą za kierownicą „Aurelii B20 GT" z 1951 roku i „Ardei" pierwszej serii sedana z 1939 roku. Za nimi pojedzie Lancia Ypsilon "30th Anniversary". Będą to trzy samochody reprezentujące - każdy na swój sposób - swój brand, który od zawsze wyróżniał się wyrafinowaniem i innowacyjnością. W zasadzie już od 1937 roku, Lancia uzupełniała o modele średniej klasy gamę samochodów klasy wysokiej, niemal jednakowych pod względem elegancji i wyrafinowania, dzięki którym marka jest jednoznacznie rozpoznawalna.

Lancia Aurelia B20 GT została zaprojektowana, jako klasyczne Gran Turismo, samochód, który potrafił zaspokoić oczekiwania rzeszy najbardziej wymagających Klientów Lancii, powtarzając sukces Aprilii. Jako nadwozie Pininfarina wybrał eleganckie dwudrzwiowe coupé. Mechanika tego auta była wyszukana: zawieszenia przednie niezależne ze sprężynami helikoidalnymi i hydraulicznymi amortyzatorami natomiast w zawieszeniu tylnym zastosowano most typu De Dion z amortyzatorami hydraulicznymi i drążkami Panharda. Jednostka napędowa była kwintesencją mocy i elastyczności: dwulitrowy silnik V6 rozwijał moc 80 KM przy maksymalnej prędkości 162 km/h. Aurelia B20 została natychmiast zauważona dzięki swoim wyjątkowym zaletom, nie tylko dzięki projektowi, ale również przyspieszeniu i przyczepności do drogi oraz zaskakująco cichej pracy. To klasyczny „salon" Lancii, w którym można podróżować w pełnym komforcie i bezpieczeństwie, bez rezygnacji z osiągów.
Naturalną konsekwencją było, że model ten został zgłoszony do wyścigów sportowych i w 1951 roku cztery samochody z produkcji seryjnej, poddane szczególnym zabiegom tuningowym, wzięły udział w rajdzie Mille Miglia, uzyskując doskonałe wyniki i drugie miejsce w klasyfikacji ogólnej. Po tym obiecującym debiucie, B20 zrobiła oszałamiającą karierę sportową: odniosła zwycięstwa z wyścigach Sestriere, w Giro di Toscana, w 24-godzinnym Le Mans, w Giro di Sicilia.
W tej edycji Mille Miglia „najpiękniejszym rajdzie na świecie", jak mawiał o nich Enzo Ferrari, za kierownicą zasiądzie Cesare Fiorio, Mistrza Włoch Gt, który ścigał się Lancią, zanim został szefem wydziału samochodów wyścigowych i piastował to stanowisko od 1962 do 1989, zdobywając 18 tytułów na arenie światowej w przeróżnych konkurencjach.

Kasia Smutniak zajmie z kolei fotel pilota w Lancii Ardei. Pochodząca z Polski aktorka, Włoszka z wyboru, w 2011 roku założyła Stowarzyszenie im. Pietro Taricone Onlus i osobiście jest zaangażowana w budowę i zarządzanie szkołą w Mustang, do której uczęszczają nepalskie dzieci. W tym dramatycznym dla Nepalu momencie, organizacja Onlus im. Pietro Taricone, we współpracy z Fundacją Francesca Rava - NPH Onlus (www.nph-italia.org), niesie pomoc humanitarną w najdalsze, trudno dostępne zakątki tego kraju. Zysk z udziału aktorki w tej imprezie sportowej Mille Miglia zostanie przekazany na potrzeby Nepalu, a za pośrednictwem strony www.pietrotaricone-onlus.org można wspierać datkami projekty prowadzone przez Onlus.
Obecność polskiej modelki i aktorki wzmacnia legendarną więź łączącą Lancię i kobiety, czego dowodem jest geneza Ardei oraz trzydziestoletni sukces Ypsilon, będącej od zawsze wyrazem niezliczonych odmian kobiecości. Lancia Ardea powstała dzięki uporowi Adeli Miglietti, wdowie po Vincenzo Lancia, która urzeczywistniła pomysł swojego męża, aby odtworzyć w zmniejszonej skali 9/10 linie osławionej Aprilii, przychylnie przyjętej przez Klientów i krytykę. Na świecie pojawił się więc mały i łatwy w obsłudze samochód o nowoczesnym i aerodynamicznym designie, dzięki czemu Ardea była bardzo oszczędna pod względem spalania i doskonała pod względem osiągów, również dzięki najmniejszemu w historii silnikowi skonstruowanemu dla Lancii: 903 cm3 i 28 KM, 108 km/h (spalanie 7,2 litra benzyny na 100 km).W Lancii Ardea o długości 3,615 metra zastosowano rozwiązania techniczne reszty gamy, takie jak zawieszenia przednie z niezależnymi kołami, tuleje silentblock z tyłu oraz 4-stopniową skrzynię biegów. Pomimo ultra kompaktowych rozmiarów samochód był elegancki i wyrafinowany: wnętrze wykonane było z miękkiej tkaniny, dostępne na zamówienie ze skóry, posiadał pełne oprzyrządowanie i inne małe, przydatne akcesoria, takie jak zegar czy zwijana zasłonka na szybę tylną.

Dzisiaj kręte linie „figury" Lancii Ypsilon czerpią inspirację z Ardei i to właśnie również dlatego, obok osobliwości z zabytkowej kolekcji Lancii, pojawi się Ypsilon „30th Anniversary". Jest to nowa seria specjalna wyróżniająca się limitowanym znaczkiem umieszczonym na słupkach oraz najnowszym i wyszukanym, niebieskim kolorem Oltremare, który swoim wyjątkowym odcieniem przywołuje na myśl tradycję Lancii. Nowa wersja Ypsilon zamyka na długości 3,84 metra całą elegancję, oryginalność, dbałość o detale oraz bogactwo wyposażenia, które od trzydziestu lat charakteryzuje ten model: felgi aluminiowe, wnętrze z tkaniny i materiału castiglio, system ESC, ręczna klimatyzacja, radio samochodowe z CD i MP3 z systemem Blue&Me ze sterowaniem na kierownicy oraz chromowana rura wydechowa.