Lexus GS F

GS F jest czwartym modelem w gamie sportowych samochodów Lexus oznaczonych literą F ( po IS F, LFA i RC F) i tak jak wszystkie modele tej gamy podkreśla sportowy i emocjonalny charakter marki Lexus. Litera F pochodzi od Fuji Speedway – miejsca, gdzie trwają prace nad rozwojem i odbywają się próby każdego modelu serii F. Pierwszy model rodziny F – IS F – pojawił się w 2008 roku, następnie były: w LFA2009 i RC F w 2014.

Lexus GS F

Nowy sportowy sedan, GS F, jest uzbrojony w potężny, wolnossący silnik V8 o pojemności 5,0 litrów, rozwijający moc 477 KM oraz wspaniałe właściwości jezdne, które dopracowano na najbardziej wymagających torach wyścigowych, w tym na legendarnym torze Nürburgring.

Jego eleganckie i zarazem agresywne wzornictwo dokładnie charakteryzuje najważniejsze cechy sportowej serii Lexusa. Podkreśla je agresywny wygląd przedniej części nadwozia z funkcjonalnymi wlotami powietrza inspirowanymi wyścigami, niska sylwetka, duże zaciski hamulcowe, tylny spojler z włókna węglowego oraz dyfuzor z czterema rurami wydechowymi. Pomimo, że potrafi doskonale poradzić sobie na krętej górskiej drodze, GS F nadal pozostaje sedanem, który doskonale sprawdzi się w codziennej eksploatacji. Ma pięć komfortowych miejsc w luksusowym wnętrzu wypełnionym nowoczesnymi udogodnieniami oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi z zakresu bezpieczeństwa, do których należy innowacyjny pakiet Lexus Safety System +.

GS F oferuje entuzjastom to co najlepsze z obu światów: to samochód, który zapewni zarówno dreszcz i emocje na wymagających krętych drogach, jak i niespotykany styl i komfort podczas podróży.

“Ze względu na to, że rodzina modeli F ciągle się rozwija, a liczba modeli rośnie, ważne jest aby wyróżniały się w swoich segmentach wyjątkowymi właściwościami jezdnymi. GS F to sportowy sedan o dużych możliwościach, który zapewnia emocje za kierownicą w każdym aspekcie sportowej jazdy. Daje radość z prowadzenia bez względu na to, kto kieruje i gdzie. Cnoty naszego sedana to brzmienie, reakcja na działania kierowcy i poczucie nieograniczonej mocy, co pozwala utożsamiać modele Lexusa serii F z samochodami sportowymi”, mówi Yukihiko Yaguchi, honorowy szef inżynierów projektu GS F.

ZESPÓŁ NAPĘDOWY

Potężny, ale bardzo wyrafinowany wolnossący silnik V8 o pojemności 5,0 litrów i wyścigowym rodowodzie

Płynnie pracująca 8-stopniowa skrzynia biegów SPDS (Sport Direct Shift) zapewniająca najwyższe sportowe osiągi

Nowy układ aktywnego sterowania dźwiękiem ASC (Active Sound Control), który odtwarza oryginalne brzmienie, tworząc bardziej dynamiczny i przestrzenny dźwięk w kabinie. Poprawiono odgłos pochodzący z wlotów powietrza a także odgłosy pracy elementów mechanicznych silnika.

Wysoka moc silnika V8:

Sercem ekscytującego nowego GS F jest bez wątpienia wolnossący silnik V8 o pojemności 5,0 litrów, który został dopracowany tak, aby rozwijał wysoką moc i zapewniał krótki czas reakcji.
Silnik V8 w zakresie średnich prędkości obrotowych pracuje według obiegu Atkinsona, co powoduje obniżenie zużycia paliwa, a podczas rozpędzania według obiegu Otto, co zapewnia lepsze osiągi.
Tak doskonałe osiągi w silniku V8 uzyskano dzięki zastosowaniu szeregu rozwiązań technicznych. Na przykład, elementy wykonujące ruch posuwisto-zwrotny mają niższą masę dzięki kutym korbowodom ze stopów lekkich, a zawory dolotowe i wylotowe są wykonane ze stopu tytanu, co pozwala uzyskać maksymalną prędkość obrotową 7300 obr/min. 32-zaworowa głowica pozwala w pełni wykorzystać niskie opory wewnętrzne silnika i agresywny mechanizm rozrządu. Kształt i wznios krzywek został tak dobrany, aby rozwinąć wysoki moment obrotowy zapewniający ciągłe rozpędzanie w całym zakresie prędkości obrotowych. Wystarczy do tego dodać zoptymalizowany kolektor dolotowy i wylotowy oraz płynną pracę elektrycznie sterowanego mechanizmu zmiennych faz rozrządu o sportowej charakterystyce (VVT-iE) pozwalający rozwijać optymalną moc w każdych warunkach, aby otrzymać silnik o mocy 351 kW (477 KM) przy 7100 obr/min i momencie obrotowym 530 Nm w zakresie od 4800-5600 obr/min.

Dzięki odpowiedniemu dopracowaniu wysokociśnieniowego układu bezpośredniego wtrysku paliwa D-4S, który umożliwia pracę silnika przy bardzo wysokim stopniu sprężania wynoszącym 12,3:1, silnik V8 w modelu GS F, oprócz wysokiej mocy charakteryzuje się bardzo niskim zużyciem paliwa. Innym ważnym elementem zwiększającym moc i zmniejszającym zużycie paliwa w sportowym silniku jest odpowiednio zaprojektowany układ wydechowy. W modelu GS F zwiększono przekroje poprzeczne przewodów wylotowych, podczas gdy połączenia zostały powiększone, aby obniżyć impulsy ciśnienia zwrotnego. Dodatkowo, aby poprawić brzmienie układu wydechowego i uzyskać bardziej barytonowy charakter, przy końcówkach rur wydechowych zastosowano przegrody z wełną szklaną i wełną ze stali nierdzewnej. Poza tym wzornictwo końcówek rur wydechowych jest bardzo estetyczne, dzięki zastosowaniu stylowych elementów wbudowanych w nisko zawieszony zderzak, który tylnej części pojazdu nadaje uporządkowany, ale i agresywny wygląd.

Jeżeli mowa o budzącym dreszcz brzmieniu, to trzeba powiedzieć o tym, że dzięki układowi ASC inżynierowie Lexusa przenieśli wrażenia odsłuchowe towarzyszące modelowi GS F na nowy poziom. Wyrafinowany układ aktywnego sterowania dźwiękiem w sposób elektroniczny syntezuje i wzmacnia brzmienie silnika oraz układu wydechowego, kiedy reagują one na ruch pedału przyspieszenia i zmianę położenia dźwigni zmiany biegów, a następnie emituje w kabinie za pomocą głośników znajdujących się z przodu i z tyłu. Podczas pracy układu, natężenie dźwięku wydobywającego się z przednich głośników zwiększa się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej, aby podkreślić wysokie tony z układu dolotowego oraz odgłosy pracy mechanizmów silnika. Równocześnie z tylnych głośników rozbrzmiewa dźwięk o niskiej częstotliwości, który podkreśla potężne brzmienie układu wydechowego dochodzące z tyłu pojazdu. Ponadto, w momencie gwałtownej zmiany prędkości obrotowej silnika, np. w momencie zmiany biegu na niższy lub wyższy, układ ASC natychmiast zareaguje dodatkowo podkreślając dynamikę jazdy.

Przednie i tylne głośniki działają w trybie Sport+, natomiast w trybie Sport S działają tylko głośniki tylne. W trybie NORMAL i ECO układ ASC zostaje wyłączony w sposób automatyczny. Kierowca może ręcznie włączyć lub wyłączyć układ ASC za pomocą przełącznika znajdującego się na desce rozdzielczej od strony kierowcy.

“Silnik V8 w modelu GS F zapewnia osiągi godne pozostałych modeli serii „F”. Mozolne prace nad dostosowaniem układu VVT-iE, zastosowanie wysokiego stopnia sprężania i cyklu Atkinsona zaowocowało poziomem zużycia paliwa, który wykracza poza wartości typowe dla dużego silnika o pojemności 5 litrów, szczególnie podczas jazdy z dużą prędkością. Poza tym, sterowanie prędkością biegu jałowego w zależności od obciążenia silnika przez sprężarkę w układzie klimatyzacji pozwoliło na uzyskanie zużycia paliwa w jeździe miejskiej porównywalnego z samochodami wyposażonymi w układ wstrzymywania pracy silnika”, mówi Yaguchi.

8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Sports Direct Shift

W modelu GS F silnik V8 współpracuje z równie doskonałą skrzynią biegów: 8-przełożeniową, automatyczną skrzynią SPDS (Sport Direct Shift), która zapewnia płynną zmianę przełożeń, doskonałe właściwości jezdne i liniowe rozpędzanie w każdych warunkach jazdy.
Wyjątkowo lekka i zwarta skrzynia biegów, której obudowa oraz elementy takie jak piasta sprzęgła i koło słoneczne są odlewane ze stopu aluminium. Jej praca i poziom zużycia paliwa zostały poprawione dzięki zastosowaniu pompy oleju o wysokiej wydajności oraz rozdzielacza pracującego przy wysokich ciśnieniach i przepływach oleju. Rozdzielacz został zaprojektowany właśnie w celu ograniczenia strat mechanicznych i tarcia.

Przełożenie pierwszego biegu zostało tak dobrane, aby zapewnić sprawne ruszanie z miejsca. Z drugiej strony, ciasno zestopniowane przełożenia środkowe zapewniają zarówno niskie zużycie paliwa jak i zdolność do natychmiastowego rozpędzania w zakresie średnich prędkości jazdy. Ostatnie przełożenie – ósme – ma optymalną wartość z punktu widzenia niskiego zużycia paliwa przy wysokich prędkościach jazdy.

Praca skrzyni biegów została dodatkowo poprawiona dzięki zastosowaniu układu sterowania zmianą biegów z wykorzystaniem czujnika przyspieszenia i układu sztucznej inteligencji (G AI-SHIFT). Podczas jazdy w trybie SPORT S, układ dobiera odpowiednie przełożenie do sportowej jazdy na podstawie informacji z czujnika przyspieszenia oraz stopnia otwarcia przepustnicy; jeżeli kierowca zażąda zwiększenia kąta otwarcia przepustnicy (chce szybciej rozpędzać samochód), zmiana biegu na wyższy będzie trwała krócej dzięki funkcji szybkiej zmiany biegu. Poza tym, sterowanie G AI-SHIFT dodatkowo poprawia wrażenia podczas jazdy poprzez chwilowe zwiększanie prędkości obrotowej silnika w momencie zmiany biegu na niższy. Podczas jazdy w trybie SPORT S+, sportową jazdę ułatwia funkcja pozwalająca utrzymywać przez silnik wyższą prędkość obrotową, co jest bardzo wygodne, jeżeli jazda odbywa się pod dużym obciążeniem, np. po krętych górskich drogach.

DYNAMIKA JAZDY

Układ wyboru trybu jazdy (Drive Mode Select) z trybami NORMAL, ECO, SPORT S, SPORT S+
Układ TVD (Torque Vectoring Differential) poprawia przyczepność, zapewniając wyjątkowe właściwości jezdne i osiągi w każdych warunkach

Nowy Lexus GS F został zaprojektowany z myślą o wszystkich entuzjastach jazdy samochodem – zarówno dla osób codziennie dojeżdżających do pracy jak i dla bardziej doświadczonych kierowców. Mimo, że ten samochód to 4-drzwiowy sedan, to jego głównym zadaniem jest zapewnienie ekscytujących wrażeń z jazdy w różnych warunkach drogowych.

Układ wyboru trybu jazdy (Drive Mode Select)

Układ wyboru trybu jazdy pozwala na uzyskanie lepszych osiągów i większej radości z prowadzenia samochodu, umożliwiając kierowcy wybór najbardziej odpowiedniego trybu pasującego do preferowanego stylu jazdy i/lub warunków drogowych. Do wyboru jest tryb NORMAL, ECO, SPORT S i SPORT S+; kierowca może łatwo i w dowolnym momencie włączyć/wyłączyć dany tryb jazdy.
NORMAL: Zapewnia najbardziej płynną, najbardziej zrównoważoną jazdę oraz pracę układu napędowego. Sposób sterowania mocą silnika i przepustnicą zapewniają osiągi pozwalające na jazdę zarówno w ruchu miejskim jak i na autostradzie. Samochód płynnie przyspiesza.

ECO: Pomaga zmniejszyć zużycie paliwa optymalizując kąt otwarcia przepustnicy, moc rozwijaną przez silnik oraz prace układu ogrzewania i klimatyzacji (HVAC). Gwałtowne wciśnięcie przez kierowcę pedału przyspieszenia podczas jazdy z niską prędkością jest w sposób automatyczny korygowane w celu zmniejszenia zużycia paliwa. Skuteczność ogrzewania/chłodzenia oraz natężenie przepływu powietrza w układzie klimatyzacji są obniżone w celu obniżenia prędkości obrotowej silnika i ograniczenia pracy sprężarki; jeżeli temperatura na zewnątrz pojazdu wynosi co najmniej 20°C, układ klimatyzacji włączy zamknięty tryb obiegu powietrza w kabinie na określony czas.
SPORT S: Pozwala na bardziej efektywne rozpędzanie, zapewniając w ten sposób sportową jazdę poprzez sterowanie mocą silnika i położeniem przepustnicy. Równocześnie, silnik, skrzynia biegów i inne najważniejsze elementy nabierają silniejszego charakteru i reagują szybciej, jeśli chodzi o rozwijanie mocy i rozpędzanie pojazdu.
SPORT S+: Pozwala uzyskać maksymalne osiągi pojazdu, zapewniając możliwość agresywnej jazdy nie tylko poprzez uwolnienie maksymalnej mocy z układu napędowego – tak jak w trybie SPORT S – ale również dzięki sterowaniu pracą elektrycznego układu wspomagania kierownicy (EPS) w sposób zapewniający lepsze przekazywanie informacji kierowcy.

Mechanizm różnicowy typu torque vectoring (TVD)

Mechanizm różnicowy typu torque vectoring (TVD) poprawia właściwości dynamiczne poprzez precyzyjne sterowanie momentem napędowym dostarczanym do kół osi tylnej, co z kolei pozwala na sterowanie kierunkiem ruchu pojazdu podczas jazdy po łuku. Poza tym, mechanizm TVD został zaprogramowany, aby zapewniał naturalne wyczucie pojazdu; kierowca praktycznie nie odczuwa działania układu.
Układ TVD przekazuje odpowiednią ilość momentu napędowego do prawego i lewego koła na podstawie informacji z czujnika położenia przepustnicy, układu hamulcowego, czujnika obrotu nadwozia wokół osi pionowej, czujnika przyspieszenia bocznego i wzdłużnego oraz wartości innych parametrów. Zmiana ilości momentu napędowego dostarczanego do kół osi tylnej (prawego i lewego) jest praktycznie natychmiastowa i optymalnie dobrana bez względu na to, czy pedał przyspieszenia jest wciśnięty czy nie. Pozwalając kierowcy na poruszanie się z większą pewnością niż kiedykolwiek wcześniej, mechanizm różnicowy TVD w modelu GS F zapewnia dużo większą radość z jazdy, niż mogą zaoferować pojazdy z tradycyjnym napędem na koła tylne.

Za pomocą przełącznika znajdującego się na środkowej konsoli układ TVD pozwala kierowcy na wybór jednego z trzech trybów pracy, który najlepiej odpowiada stylowi jazdy lub warunkom drogowym.
Standard: zapewnia wysoki poziom stateczności i zwrotności, co oznacza idealną charakterystykę samochodu.
Slalom: kładzie nacisk na skrócenie reakcji układu kierowniczego, czyniąc samochód bardziej zwrotnym – charakter pojazdu jest zbliżony do właściwości samochodu z krótszym rozstawem osi.
Track: zapewnia dodatkową stateczność podczas jazdy z wysoką prędkością, pozwalając kierowcy na pewne rozpędzanie.

Wyjątkową cechą mechanizmu TVD jest DPC (Drive Power Control). Kiedy moduł ECU obliczy optymalny rozdział momentu napędowego, to silniki elektryczne o krótkim czasie reakcji i małych rozmiarach sterują - za pomocą sprzęgieł wielopłytkowych - multiplikującymi przekładniami planetarnymi, które natychmiast przekazują do kół odpowiednią ilość momentu napędowego. Ten zaawansowany układ jest w stanie zmienić rozdział momentu napędowego w 1/1000 s.

Rozbudowany tryb VDIM SPORT

Układ Lexus VDIM łączy w sobie zazwyczaj niezależne układy ABS, VSC i TRC, w celu zapewnienia niewyczuwalnej kontroli nad podstawowymi zachowaniami pojazdu. Układ wykrywa jakąkolwiek utratę przyczepności i zapewnia płynne sterowanie w warunkach normalnej jazdy jak i jazdy na granicy możliwości.

Podobnie jak w modelu RC F, tak i w GS F zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu VDIM ma tryb pracy SPORT i EXPERT. Układ VDIM z trybami SPORT i EXPERT stanowi wyposażenie wyłącznie modeli serii F.

- w trybie VDIM SPORT priorytet mają działania kierowcy. Ten tryb zapewnia większe bezpieczeństwo i przyjemność na torze wyścigowym, wykorzystując zoptymalizowane działanie układów VSC/TRC.

- tryb Expert jest przeznaczony dla kierowców, którzy chcą aktywnego sterowania poślizgami bocznymi pojazdu. W tym trybie, wyłączony zostaje układ TRC i VSC a sterowanie pracą silnika i hamulców odbywa się tak, aby pomóc kierowcy w unikaniu obrotu pojazdu wokół osi pionowej. Ten tryb nie tylko zapewnia radość z agresywnej, sportowej ale i bezpiecznej jazdy po torze, ale również pomaga kierowcom w ćwiczeniu umiejętności prowadzenia pojazdu.
Kiedy za pomocą przełącznika wyboru trybu jazdy wybrany zostanie tryb SPORT S+, to tryb Expert zostaje włączony po naciśnięciu przycisku VSC off.

- tryb Normal jest przeznaczony do płynnej jazdy, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego w normalnych warunkach jazdy.

Jednym z elementów układu sterowania podzespołami pojazdu w modelu RC F jest nowo opracowany czujnik przyspieszenia pionowego w układzie ABS, który pozwoli zapewnić optymalną siłę hamowania nawet, kiedy koła samochodu znajdują się w powietrzu.

Dodatkowo, Lexus rozbudował funkcje współpracy układu VDIM, co pozwala mu przekazać dwie funkcje sterowania hamulcami do układu TVD – rozdział momentu napędowego i sterowanie momentem obrotowym nadwozia. VDIM steruje rozdziałem momentu napędowego razem z TVD, co zapewnia płynne sterowanie podczas jazdy do przodu i w zakręcie.

PRECYZYJNIE ZESTROJONE ZAWIESZENIE

Wysoka sztywność nadwozia i zawieszenia maksymalizuje właściwości jezdne i komfort jazdy
Podwójne wahacze trójkątne z przodu i układ wielowahaczowy z tyłu o sportowej charakterystyce
Sportowe hamulce Brembo z kanałami chłodzącymi hamulce przednie

Ulepszony elektryczny mechanizm wspomagania układu kierowniczego EPS (Refined Electric Power Steering) zapewniający lepszą reakcję i wyczucie

Większa przyjemność prowadzenia

GS F doskonale pokonuje zakręty tak stabilnie jak proste odcinki drogi, między innymi dzięki nowemu podwoziu, które składa się ze sztywnych elementów nośnych, szybko reagującego lecz podatnego układu zawieszenia i doskonałych hamulców.
Nowe elementy opracowano tak, aby zachować doskonałą stateczność podczas jazdy oraz osiągi modelu GS F. Do elementów należą: sztywne przednie i tylne wzmocnienia nadwozia umieszczone w najważniejszych miejscach (przednie wzmocnienie to profil zamknięty, dzięki czemu zapewnia jeszcze większą sztywność), większa ilość punktów mocujących przednie wzmocnienie i nowe mocowania tylnego zawieszenia.

W przednim zawieszeniu z dwoma wahaczami trójkątnymi znajdują się lekkie, bardzo sztywne, kute drążki reakcyjne ze stopu aluminium oraz specjalne sprężyny śrubowe, drążki stabilizatora i tuleje. Tylne zawieszenie wielowahaczowe ma drążki reakcyjne kute ze stopu aluminium o zwiększonej sztywności skrętnej oraz zoptymalizowane wahacze i tuleje.

Aby umożliwić pokonywanie zakrętów z większą prędkością – co jest szczególnie zauważalne w przypadku szerokich szybkich zakrętów – poprawiono pracę zawieszenia stosując szerokie koła o dużej średnicy, które są w stanie przenieść duże siły boczne wywoływane przez samochód a także amortyzatory ZF Sachs, które słyną z szybkiego działania.

Efektywne hamowanie w modelu GS F zapewniają hamulce Brembo z tłoczkami po obu stronach tarczy – z przodu znajdują się sztywne 6-tłoczkowe zaciski typu monoblok ze stopu aluminium oraz tarcze o średnicy 380 mm a z tyłu 4-tłoczkowe zaciski typu monoblok ze stopu aluminium oraz tarcze o średnicy 345 mm. Wentylowane tarcze hamulcowe są rowkowane co zapewnia wysoką odporność na zjawisko spadku skuteczności w wyniku rozgrzewania i stabilną pracę, a spiralne kanały zapewniają doskonałe chłodzenie. Połączenie pompy hamulcowej z tłokiem o dużej średnicy i urządzenia wspomagającego hamulce pomaga uzyskać lepsze wyczucie oraz krótki, sportowy skok pedału hamulca.
W celu uzyskania efektywnego chłodzenia silnika i wysokiej skuteczności hamulców, zastosowano kanały, których stylowe wloty znajdują się w przedniej części pojazdu, zaraz pod światłami przednimi i przed kołami, w przednich narożach nadwozia. Elektronicznie sterowany układ kierowniczy ze wspomaganiem i przekładnią zębatkową został zaprojektowany tak, aby uzyskać wyjątkową dynamikę działania i wyczucie. Intensywne próby i kalibracja układu wspomagania gwarantują, że wyczucie skrętu pasuje do charakterystyki pojazdu. W kolumnie kierowniczej dodano pośredni wałek bez tłumika, co ma zwiększyć sztywność układu kierowniczego i zapewnić krótki czas reakcji na ruchy kierownicą.

WZORNICTWO

Śmiała i emocjonalna stylistyka nadwozia

Agresywne wzornictwo przedniej i tylnej części z wlotami powietrza służącymi do chłodzenia oleju silnikowego

Spojler tylny wykonany z włókna węglowego zapewniający odpowiednią siłę dociskającą i stateczność przy dużych prędkościach

Wzornictwo wnętrza „zorientowane” na kierowcę; zespół wskaźników, koło kierownicy, fotele, pedały i wykończenie opracowane specjalnie dla modelu GS F

Zaawansowane rozwiązania techniczne w kabinie i cechy premium: układ klimatyzacji S-Flow, dostępne systemy nawigacyjne i system dźwięku przestrzennego Mark Levinson

Sportowa aerodynamika

GS F został zaprojektowany pod kątem wysokich osiągów; z tego powodu, aerodynamika odegrała kluczową rolę podczas kształtowania bryły nadwozia. Jednym z obszarów, który stanowił największe wyzwanie, jeżeli chodzi o obniżenie oporu aerodynamicznego, były koła przednie, ponieważ wokół nich powstają silne zawirowania, które poruszając się wzdłuż nadwozia powodują wzrost oporu aerodynamicznego. Poza tym, zastosowano specjalne rowkowane wykończenia błotników przednich, co pozwoliło na bardziej swobodny przepływ powietrza wokół przedniej części pojazdu.

Sprawność aerodynamiczna całego pojazdu została poprawiona za pomocą specjalnie zaprojektowanych osłon podłużnych (zamocowanych pod komorą silnikową) i poprzecznych (pod środkową częścią pojazdu w okolicy progów), które optymalizują przepływ powietrza chłodzącego w kierunku tylnego mechanizmu różnicowego. Pod tylną częścią pojazdu znajduje się specjalna osłona, która unosi się pod kątem i która działa jak tylny dyfuzor. Osłony zostały wyposażone w stateczniki, które dodatkowo ograniczają zawirowania przepływu powietrza i zmniejszają opór aerodynamiczny.

W przedniej części nadwozia dominuje, typowa dla Lexusa, agresywna osłona chłodnicy w kształcie wrzeciona, ze specjalną siatką charakterystyczną dla modeli serii F i parą bardzo szerokich i wysokich wlotów powietrza pod reflektorami. Otwory doprowadzają ogromne ilości powietrza do specjalnie zaprojektowanych kanałów, w celu poprawy chłodzenia hamulców. Osłona chłodnicy ma również nową dolną listwę wykonaną z włókna węglowego (CFRP), która zwiększa siłę dociskającą przód pojazdu. Szerokie nadkola przednich błotników mają duże wyloty powietrza, które umożliwiają odprowadzenie nadmiaru powietrza na boki pojazdu, a szerokie błotniki i odpowiednio ukształtowane progi zapewniają muskularny wygląd, który podkreśla sportowy charakter samochodu.

Patrząc z boku widać, jak opływową sylwetkę modelu GS F dodatkowo podkreślają aerodynamicznie ukształtowane lusterka boczne oraz wykończenie słupka B ciemną, błyszczącą metaliczną powłoką lakierową kontrastującą z kolorem nadwozia. Samochód wyróżnia się również dzięki przednim i tylnym zaciskom hamulcowym w kolorze jasnopomarańczowym z logo Lexusa „F” (opcja) oraz 19-calowym wieloszprychowym kutym tarczom kół ze stopu aluminium o niskiej masie z zamontowanymi oponami niskoprofilowymi o wymiarach 255/35ZR19 – przód i 275/35ZR19 tył.
Tylna część pojazdu ma taki sam agresywny charakter, jak część przednia, co podkreślają cztery końcówki rur wydechowych – znak charakterystyczny dla serii F. Inne charakterystyczne elementy to: zwiększający siłę dociskającą spojler z włókna węglowego (CFRP) zamocowany do pokrywy bagażnika (pasujący do dolnej listwy osłony chłodnicy), tylny dyfuzor poniżej tylnego zderzaka, stateczniki aerodynamiczne znajdujące się na dolnej krawędzi dolnej listwy zderzaka tylnego poprawiające przepływ powietrza i zmniejszające opór powietrza a także specjalnie ukształtowane lampy tylne z czarnymi listwami wewnątrz i na zewnątrz.

GS F powstał na tej samej płycie podłogowej co obecny model GS, ale ma inne, w porównaniu ze swoim odpowiednikiem, wymiary nadwozia. Jest ono dłuższe i szersze, dzięki dłuższym zwisom przedniemu i tylnemu a także ma niższy prześwit. W przypadku kabiny i przestrzeni bagażowej nie można mówić o poświęceniach – bagażnik może pomieścić do czterech toreb golfowych; w przypadku specjalnych wymagań dotyczących przestrzeni bagażowej lub ładunku, w wybranych wersjach dostępny jest otwór między kabiną a bagażnikiem. Dodatkowe wyposażenie nadwozia może stanowić układ adaptacyjnych świateł drogowych (AHS). Dostępne są następujące kolory nadwozia: pomarańczowy (Solar Flare), niebieski (Saphire Blue), biały (F White), srebrny (Sonic Silver), stalowy (Sonic Titanium), szary (Mercury Gray), czarny (Graphite Black) i czerwony (Morello Red).

Wnętrze ukierunkowane na kierowcę

Wnętrze modelu GS F łączy w sobie niezrównany kunszt i obfitość z ergonomią i funkcjonalnością na światowym poziomie. Ale ze względu na charakter pojazdu – sportowy sedan klasy premium – projektanci położyli szczególny nacisk na stworzenie wnętrza ukierunkowanego na kierowcę.

Taki rodzaj wnętrza charakteryzuje się tym, że wyświetlacz informacyjny/zespół wskaźników umieszczony jest bezpośrednio przed kierowcą. Dużo uwagi poświęcono ważnym detalom, tj. rozmiar i grubość czcionek oraz wskaźników, aby umożliwić kierowcy łatwe ich rozpoznawanie. Centralny obrotomierz TFT ma dużą średnicę i srebrne zdobienia. Należy zwrócić szczególna uwagę na fakt, że wygląd środkowego wskaźnika i informacje na nim wyświetlane zmieniają się odpowiednio do wybranego trybu jazdy (szczegółowe informacje znajdują się w rozdziale „Dynamika jazdy”). Dostępny jest również wyświetlacz projekcyjny HUD, który pozwala kierowcy wygodnie, bez odrywania wzroku od drogi obserwować informacje dotyczące prędkości jazdy, prędkości obrotowej silnika i włączonego biegu.

W pogoni za niespotykanym poziomem komfortu i ergonomii, a także w celu stworzenia odpowiedniej dla serii „F” atmosfery, w modelu GS F wprowadzono, stworzone specjalnie dla serii F, fotele przednie i tylne; fotele przednie mają wysokie oparcia. Kubełkowe fotele przednie zapewniają optymalne podparcie i komfort, dzięki wydatnym podparciom ud, bioder i lędźwi, a ergonomicznie dopracowany kształt zapewnia dobre oparcie dla ramion. Poza tym, kształt wykrojów tapicerki i ściegi przednich foteli zostały tak zaprojektowane, że pasują do układu kostno-szkieletowego ludzkiego ciała, co zapewnia najwyższy poziom komfortu i trzymania, zmniejszając zmęczenie podczas długich podróży. Tylne siedzenia mają taki sam, ergonomicznie dopracowany, kształt wykrojów i ściegów, a także specjalnie zaprojektowany zagłówek, który przypomina kształt oparcia foteli przednich. Tapicerka foteli może by wykonana ze skóry półanilinowej lub Alcantary.

Oprócz foteli, sportowy charakter objął ekskluzywną, wielofunkcyjną, trójramienną kierownicę z logo serii „F” i dźwigienkami zmiany biegów o krótkim skoku, gałkę dźwigni zmiany biegów i pedały. W całej kabinie zastosowano wyłącznie materiały i wykończenia najwyższej jakości, szczególnie - jeśli chodzi o zdobienia. Wykończenia drzwi, środkowa konsola i podstawa zdalnego sterownika dotykowego RTI są pokryte połyskującym lakierem w tonacji ciemnego srebra (Metallic Dark Silver). Górna część zespołu wskaźników, wykończenia drzwi, konsola środkowa i oparcie dla dłoni wykończone są wysokiej jakości Alcantarą, która nie tylko zapewnia doskonałe oparcie, ale również jest idealnym materiałem ograniczającym blask i refleksy świetlne. Kolejnym ukłonem w kierunku wyjątkowego przywiązywania uwagi do detali we wnętrzu GS F są specjalne nity dekoracyjne z logo Lexusa, które zostały wykorzystane do zamocowania tapicerki z Alcantary do górnej powierzchni deski rozdzielczej. Inne dostępne wersje wykończenia wnętrza to włókno węglowe (Carbon Fibre) i aluminium (Naguri-style Aluminum) (tekstura o wyjątkowym wzorze przypominającym metal).

W nowym oświetleniu wnętrza wykorzystano białe diody LED, które łączą ciepło z doskonałą jakością oświetlenia. Zastosowanie specjalnie dobranych diod pomogło zachować jednolity charakter oświetlenia w kabinie. Tonacje wnętrza dostępne w modelu GS F: czerwień (Flare Red), jasny szary (Moon Stone) i czerń (Black).

ZAAWANSOWANE ROZWIĄZANIA TECHNICZNE KLASY PREMIUM WE WNĘTRZU

Uzupełnieniem wyjątkowych właściwości jezdnych i wysokiej mocy modelu GS F są korzyści wynikające z szerokiej gamy zaawansowanych rozwiązań technicznych we wnętrzu, które stały się znakiem firmowym Lexusa.

Wyposażenie audio

Podczas tworzenia zestawu audio dla modelu GS F, zespół inżynierów założył, że ma mieć on zestaw głośników, który będzie w stanie odtworzyć doznania dźwiękowe, których można doświadczyć w sali koncertowej lub kinie. Aby uzyskać potężną i realistyczną jakość dźwięku, panele drzwi, w których zostały zamontowane elementy systemu nagłaśniającego zostały przeprojektowane, aby uzyskać najlepsze właściwości akustyczne.

Dostępne są dwa zestawy audio:

w pełni cyfrowy zestaw z 12 głośnikami i wysoce efektywnym wzmacniaczem o mocy 299 W, gniazdem kart microSD i przetwornikiem CST (Coherent Source Transducer), który płynnie przetwarza dźwięki z zakresu średnich i wysokich częstotliwości zmniejszając przesunięcia fazowe, aby pomóc słuchaczom w określeniu źródła dźwięku, system dźwięku przestrzennego Mark Levinson z 17 głośnikami i wzmacniaczem o mocy wyjściowej 750 W; w systemie znajdują się głośniki typu Green Edge, które są w stanie podwoić moc akustyczną przy dostarczeniu takiej samej mocy elektrycznej.

System nawigacyjny/telematyczny

Dostępny jest zdalny sterownik dotykowy RTI, który oferuje intuicyjne sterowanie jak mysz komputerowa. Dostępne są również dwa wyświetlacze EMV: 8-calowy i szeroki o przekątnej 12,3 cala. Wyświetlacze EMV pracujące w wysokiej rozdzielczości z dużą gamą kolorów pozwalają na wygodną obsługę i wprowadzanie ustawień wielu układów, do których należą: zestaw audio, klimatyzacja, telefon, nawigacja, itp. System nawigacyjny Lexusa umożliwia dostęp do pięciu często używanych funkcji – mapa, zestaw audio, tryb ECO, telefon i klimatyzacja – a także pozwala korzystać z telefonu bez odrywania rąk od kierownicy.

Układ klimatyzacji

Optymalny komfort w kabinie jest utrzymywany przez cały czas, dzięki układowi klimatyzacji z funkcją S-FLOW – energooszczędnym trybem sterowania przepływem powietrza – która włącza układ klimatyzacji dla pasażerów przednich foteli, kiedy układ wykryje tylko dwie osoby w kabinie, co pozwala na zwiększenie efektywności działania układu a także na obniżenie zużycia paliwa. Dostępny jest również układ Lexus Climate Consierge, który w sposób automatyczny steruje urządzeniami grzewczymi, podgrzewaniem foteli i natężeniem przepływu powietrza w fotelach wentylowanych, mających bezpośredni kontakt z pasażerami i który ma filtr dezodorujący, który oprócz oczyszczania powietrza z pyłków i kurzu usuwa również spaliny.

BEZPIECZEŃSTWO I WSPARCIE KIEROWCY

Do dostępnych zaawansowanych rozwiązań technicznych w zakresie bezpieczeństwa należą: pakiet Lexus Safety System+, układ monitorujący obszar za pojazdem z czujnikami parkowania, układ monitorujący martwe pole widoczności (Blind Spot Monitor) i układ RCTA (Rear Cross Traffic Alert) ostrzegający o ruchu w kierunku poprzecznym z tyłu pojazdu.
Każdy samochód jest wyposażony w poduszki powietrzne (SRS), układ Drive Start Control, alarm przeciwkradzieżowy z czujnikami ultradźwiękowymi oraz układ ostrzegający o niskim ciśnieniu w ogumieniu.

Bezpieczeństwo czynne

Pakiet bezpieczeństwa Lexus Safety System +

Pakiet Lexus Safety System + w szerokim zakresie prędkości i warunków jazdy pomaga unikać zderzenia lub ograniczyć jego skutki. Stanowiący wyposażenie standardowe Lexus Safety System+ łączy w sobie kilka istniejących układów bezpieczeństwa czynnego. Należy do nich: system ochrony przedzderzeniowej Pre-Crash Safety (PCS), który wykorzystuje czujniki do wykrywania innych pojazdów i pieszych znajdujących się przed samochodem i ostrzega kierowcę o możliwości uderzenia w przeszkodę z przodu; układ wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (Lane Keep Assist – LKA), który sprowadza samochód na środek pasa ruchu, po wykryciu, że samochód opuszcza pas. Układ AHS (Adaptive High Beam), który pomaga zapewnić optymalną widoczność do przodu w porze nocnej; aktywny tempomat działający przy wszystkich prędkościach (ACC), który oprócz utrzymywania zadanej prędkości jazdy zachowuje również odpowiedni odstęp od samochodu poprzedzającego. Układ RSA (Road Sign Assist) wykorzystuje kamerę zamontowaną na szybie czołowej do rozpoznawania znaków drogowych i przekazuje informacje kierowcy za pośrednictwem wyświetlacza wielofunkcyjnego.

Zintegrowany system ochrony przedzderzeniowej Pre-Crash Safety (PCS): Za pomocą kamery i radaru pracującego w zakresie fal milimetrowych układ PCS wykrywa inne pojazdy i pieszych znajdujące się z przodu. Kiedy układ wykryje prawdopodobieństwo zderzenia, to ostrzeże kierowcę, aby ten mógł wykonać odpowiedni manewr. Po włączeniu ostrzeżenia, w układzie hamulcowym zostaje zwiększone ciśnienie proporcjonalnie do stopnia zagrożenia zderzeniem. Dodatkowe zabezpieczenie zapewnia układ wspomagający hamulce (Pre-Crash Brake). Jeżeli układ wykryje prawdopodobieństwo zderzenia, to do kierowcy samochodu jadącego z tyłu zostanie wysłane ostrzeżenie: zanim jeszcze kierowca zacznie hamować zostaną włączone światła hamowania, w celu poinformowania kierowcy samochodu jadącego z tyłu, że GS F zacznie zwalniać. To pomoże ograniczyć lub wyeliminować prawdopodobieństwo uderzenia w tył GS F przez inny samochód. Poza tym w sytuacji wysokiego prawdopodobieństwa kolizji, w sposób automatyczny uruchomi hamulce, w celu uniknięcia zderzenia lub ograniczenia siły uderzenia działającej na pasażerów i samochód.

Aktywny tempomat działający przy wszystkich prędkościach (ACC): Oprócz utrzymywania zadanej prędkości jazdy, układ ACC zachowuje również odpowiedni odstęp od samochodu poprzedzającego.
Układ wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu (LKA): Za pomocą kamery rozpoznaje linie na jezdni i w razie odnotowania niezamierzonego zjeżdżania z obranego pasa ruchu alarmuje kierowcę za pomocą sygnalizacji optycznej i wibracji kierownicy. Wspomaga także manewr powrotu na środek pasa ruchu.

Układ adaptacyjnego sterowania światłami drogowymi (AHS): Służy równocześnie bezpieczeństwu i wygodzie prowadzenia. W sposób automatyczny ekranuje odpowiedni fragment wiązki świetlnej, aby nie dopuszczać do olśnienia kierowców pojazdów z przodu.

Układ RSA (Road Sign Assist): wykorzystuje kamerę zamontowaną na szybie czołowej do rozpoznawania znaków drogowych i przekazuje informacje kierowcy za pośrednictwem wyświetlacza wielofunkcyjnego. Układ rozpoznaje znaki zgodne z konwencją wiedeńską (w tym znaki elektroluminescencyjne i migające).

Pakiet Lexus Safety System + jest jednym z najbardziej zaawansowanych i rozbudowanych systemów tego typu dostępnych w samochodach luksusowych w tym segmencie. Najważniejszym celem układu Lexus Safety System + jest stopniowy postęp w kierunku wyeliminowania ofiar z wypadków samochodowych.

Pozostałe zaawansowane układy bezpieczeństwa dostępne w nowym Lexusie GS F:

Układ Drive Start Control

Jeżeli kierowca zmieni położenie dźwigni zmiany biegów przy wciśniętym pedale przyspieszenia, układ Drive Start Control zmniejszy moc silnika tak, aby utrzymać prędkość pojazdu poniżej określonej wartości, a także ostrzeże kierowcę za pomocą wyświetlacza w zespole wskaźników i w ten sposób ograniczy uszkodzenia w przypadku zderzenia.

Monitorowanie ciśnienia w ogumieniu z funkcją automatycznej lokalizacji (AL-TPWS)

Układ AL-TPWS monitoruje ciśnienie w każdym kole i ostrzega kierowcę, kiedy ciśnienie jest za niskie. Na podstawie informacji z czujników zamontowanych w kołach, wartości ciśnienia w każdym z czterech kół są wyświetlane w zespole wskaźników. Kiedy ciśnienie będzie za niskie, to wartość ciśnienia zostanie wyróżniona przez wyświetlanie jej w kolorze pomarańczowym. Układ AL-TPWS wskazuje, w której oponie jest za niskie ciśnienie. Układ TPWS można zresetować za pomocą przycisku w kierownicy i na wyświetlaczu wielofunkcyjnym.

Układ monitorujący martwe pole widoczności (BSM)

Za pomocą radaru pracującego w zakresie fal milimetrowych zamontowanego z tyłu pojazdu, układ BSM wykrywa pojazd znajdujący się na sąsiadującym pasie ruchu a także pojazdy poruszające się z dużą prędkością zbliżające się do martwego pola widoczności kierowcy.

Układ ostrzegający o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA)

Wykorzystujący czujnik układu monitorującego martwe pole widoczności (BSM) układ RCTA ostrzega kierowcę za pomocą sygnału akustycznego o obiektach zbliżających się z boku do tylnej części pojazdu – równocześnie włączane są światła kierunkowskazów w odpowiednim lusterku zewnętrznym.

Układ monitorowania obszaru za pojazdem w czujnikami parkowania

Układ monitorowania obszaru za pojazdem, dzięki kamerze umieszczonej z tyłu, pomaga kierowcy wjeżdżać i wyjeżdżać z miejsc postojowych wyświetlając linie informujące o kierunku ruchu pojazdu i jego szerokości. Na podstawie informacji z czujników układ informuje kierowcę, za pomocą informacji wyświetlanych na ekranie i sygnału akustycznego, o szacunkowej odległości między pojazdem a przeszkodą.

Bezpieczeństwo bierne

Każda wersja Lexusa GS F ma uzupełniający układ bezpieczeństwa biernego (SRS), w którym znajdują się: dwustopniowa poduszka powietrzna kierowcy, dwustopniowa poduszka powietrzna przedniego pasażera, poduszki kolanowe kierowcy i przedniego pasażera, boczne poduszki powietrzne foteli przednich, przednie i tylne kurtyny powietrzne oraz tylne poduszki boczne. Na wybranych rynkach dostępny jest zaawansowany układ przeciwkradzieżowy składa się z modułu sterującego z czujnikami ultradźwiękowymi i czujnikiem wychylenia wbudowanym w zespół czujników obrotu wokół pionowej osi pojazdu.