Nowa Mazda MX-5 z silnikiem 1,5

W dziedzinie dynamiki jazdy projektanci dążyli do zapewnienia kierowcom wyjątkowych emocji, jakich może dostarczyć tylko MX-5. Udoskonalenia w tym zakresie sprawiają, że prowadzenie samochodu wraz z każdą jazdą dostarcza coraz więcej przyjemności, kierowca zaś doświadcza emocjonujących doznań. Należy do nich m.in. przyjemność związana z podejmowaniem przez samochód szybkich i precyzyjnych działań – auto odpowiednio reaguje na nadawany zza kierownicy rytm jazdy.

Nowa Mazda MX-5 z silnikiem 1,5

Warto też podkreślić poczucie całkowitej synchronizacji i wzajemnej komunikacji kierowcy z samochodem. Kierowca zna pełen potencjał możliwości auta i jest w stanie go wykorzystać; ma wrażenie, że MX-5 stanowi naturalne przedłużenie jego ciała. Prowadzący auto na bieżąco odbiera szybkie i dokładne reakcje samochodu, np. podczas hamowania do zakrętu, skręcania kół do linii łuku i przyśpieszania na wyjściu na prostą. Sprzyja to pozytywnej komunikacji pomiędzy nim a lekkim autem sportowym z napędem na tylne koła, łatwym do opanowania.

Zadanie, jakim było nadanie pojazdowi zdolności do wzbudzania takich odczuć, wymagało od projektantów wprowadzenia wielu udoskonaleń. Zmierzały one do wyraźnego odciążenia pojazdu, zmniejszenia jego długości poprzez skrócenie przedniego i tylnego nawisu oraz obniżenia środka ciężkości. Jednocześnie równie istotne było zapewnienie dynamiki jazdy zdolnej wprawić każdego kierowcę w radość płynącą z uczucia lekkości i orzeźwiającej swobody.

W układach napędowych gamy modelowej MX-5 wykonanych w technologii SKYACTIV wykorzystano specjalnie wyregulowane silniki benzynowe SKYACTIV z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o pojemności 1,5 oraz 2,0 litra, współpracujące ze skrzyniami sześciobiegowymi – ręczną lub automatyczną. Silnik umieszczono wzdłużnie, zgodnie ze specyfiką napędu na tylne koła. Zespół opracowujący nową MX-5 dążył do osiągnięcia jeszcze większego poziomu bezpośredniości reakcji samochodu na sygnały kierowcy, zapewnienia dużej swobody obrotowej silników, ich ciekawszego brzmienia i zachowania lekkości zmiany biegów - przejętych z poprzednich generacji tego modelu.

Silnik 1,5-litrowy w lekkim nadwoziu dostarcza przyjemności jazdy w różnych stylach i warunkach – zarówno ulicami miast, jak i wąskimi, krętymi drogami, a nawet na torach wyścigowych. Silnik o pojemności 2,0 litra osiąga jeszcze wyższy moment obrotowy, przydatny do mocnych przyśpieszeń, np. przy wyprzedzaniu w intensywnym ruchu autostradowym. Konstruktorzy zadbali o to, by samochód zapewniał doskonałe czucie przyśpieszenia, a każda wersja silnika miała brzmienie o odpowiedniej barwie i natężeniu, co jest ważne w przypadku czerpania emocji i przyjemności z jazdy. Silnik o pojemności 1,5 litra ujawnia charakter podczas ambitnej jazdy krętą drogą, wersja o pojemności 2,0 litra natomiast błyszczy na ekspresowych drogach podmiejskich, autostradach i arteriach o długich, łagodnych łukach pokonywanych ze średnimi i wysokimi prędkościami.

Projektanci podwozia i nadwozia MX-5, kierując się zasadami i najnowszymi osiągnięciami technologii SKYACTIV, skupili się zaoferowaniu przyjemności z jazdy charakterystycznej dla samochodu z napędem na tylne koła. Do rozwiązań zastosowanych w tym zakresie należy np. lżejsze i zarazem sztywniejsze zawieszenie na parach wahaczy poprzecznych z przodu, z tyłu zaś zawieszenie w układzie wielodrążkowym ułatwiające kierowcy utrzymanie optymalnej stabilności kinetycznej samochodu w fazie hamowania. Innym przykładem jest przyjemne czucie pracy układu kierowniczego w fazie wchodzenia w zakręt oraz wyjątkowy poziom czucia i kontroli kierownicy oraz pedału gazu podczas prostowania kół i przyśpieszania na wyjściu z zakrętu na prostą. Dzięki zastosowaniu technologii SKYACTIV w nowo opracowanym układzie zawieszenia nadwozie i układ napędowy wydają się spójną całością, co uwypukla Jinba Ittai – jedność kierowcy z pojazdem, wzajemną komunikację pomiędzy nimi i czyste, pewne pokonywanie zakrętów po planowanej trajektorii. Tak wysoki potencjał dynamiczny Mazdy MX-5 niewątpliwie dostarcza prawdziwej przyjemności jazdy samochodem sportowym i jednocześnie poczucia ufności oraz panowania nad autem w każdej sytuacji na drodze.