Mercedes-Benz Actros z systemem Highway Pilot

Kilka dni temu na autostradzie A8 między Denkendorf a lotniskiem w Stuttgarcie seryjna ciężarówka Daimler Trucks odbyła pierwszy na świecie częściowo zautomatyzowany przejazd drogą publiczną. Mercedes-Benz Actros z systemem Highway Pilot w swoją dziewiczą podróż udał się w wyjątkowym towarzystwie.

Mercedes-Benz Actros z systemem Highway Pilot

Miejsca w kabinie zajęli: dr Wolfgang Bernhard, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za ciężarówki i autobusy, oraz Winfried Kretschmann, premier Badenii-Wirtembergii.

Do zaprezentowania systemu posłużył standardowy Mercedes-Benz Actros, na potrzeby testu jazdy autonomicznej wyposażony w inteligentny system Highway Pilot. Ciężarówka została zatwierdzona jako pojazd badawczy zgodnie z niemieckimi przepisami ruchu drogowego dotyczącymi homologacji (§19/6 StVZO). Lokalny urząd dozoru technicznego przeprowadził kontrolę pojazdu i wydał opinię biegłego, na podstawie której władze samorządowe Badenii-Wirtembergii przyznały zwolnienie w oparciu o §70 StVZO. W rezultacie ciężarówka została dopuszczona do jazdy po autostradach w sposób częściowo zautomatyzowany.

„Dzisiejsza premiera stanowi kolejny istotny krok w kierunku rynkowej dojrzałości autonomicznych ciężarówek - a zarazem w kierunku bezpiecznego, zrównoważonego transportu drogowego przyszłości” - powiedział dr Bernhard, Członek Zarządu koncernu Daimler. Sven Ennerst, szef rozwoju Daimler Trucks, dodał: „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Badenia-Wirtembergia umożliwiła nam przeprowadzenie tych testów. W ten sposób kraj ten demonstruje prawdziwie pionierskie podejście. Cieszymy się również, że niemiecki urząd dozoru technicznego w tak wyraźny sposób potwierdził bezpieczeństwo naszego systemu”.

Fuzja czujników, czyli połączenie sprawdzonych, zaawansowanych systemów wspomagających komfort i bezpieczeństwo, pozwala ciężarówce z systemem Highway Pilot na stałą obserwację otoczenia z przodu pojazdu i - w pewnych sytuacjach - na jazdę zautomatyzowaną. W rezultacie dr Wolfgang Bernhard może bez obaw zdjąć ręce z kierownicy. Rusza on Actrosem ze stacji serwisowej i wjeżdża na autostradę w kierunku Karlsruhe. Gdy tylko ciężarówka zajmuje prawy pas, system Highway Pilot jest gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem. Kierowca potwierdza to wciśnięciem przycisku. Actros starannie trzyma się swojego pasa, utrzymuje optymalny dystans od poprzedzającego auta i w razie potrzeby sam hamuje. Obaj podróżujący siedzą wygodnie w funkcjonalnej, nowoczesnej kabinie i zajmują się rozmową.

Przed zjazdem na lotnisko i teren targowy system poprosił Wolfganga Bernharda o przejęcie kontroli nad pojazdem - ciężarówka przełączyła się z trybu jazdy zautomatyzowanej na sterowanie ręczne, a system Highway Pilot został wyłączony. Kierowca zjechał Actrosem z autostrady i zawrócił, ponownie wjeżdżając na A8 w przeciwnym kierunku. Scenariusz jest dokładnie taki sam: Actros samodzielnie hamuje i przyspiesza w płynnym ruchu autostradowym.

Jeśli ciężarówka zbliża się do przeszkody, takiej jak roboty drogowe na A8, system prosi kierowcę samodzielne poprowadzenie pojazdu. Gdy pojazd minie odcinek, na którym obowiązują utrudnienia, Highway Pilot ponownie przejmuje nad nim kontrolę. System bezpiecznie kieruje ciężarówką aż do zjazdu na Wendlingen, gdy Wolfgang Bernhard raz jeszcze chwyta za kierownicę.

Maszyna - kierowca bezpieczniejszy od człowieka

Mercedes-Benz Actros napędzany jest 12,8-litrowym silnikiem z rodziny OM 471, a jego wyposażenie obejmuje wszystkie sprawdzone systemy wspomagania i bezpieczeństwa, takie jak przekładnia Mercedes PowerShift 3, tempomat Predictive Powertrain Control (PPC), system antykolizyjny Active Brake Assist 3, asystent monitorujący zmęczenie kierowcy oraz komputer pokładowy FleetBoard. Wszystkie te układy współpracują z czujnikami systemu Highway Pilot - radarem i kamerą stereoskopową. Cała technologia jest więc zainstalowana w ciężarówce i pozwala na jazdę zautomatyzowaną bez potrzeby łączenia się z internetem. System idealnie sprawdza się na autostradzie: utrzymuje odpowiedni dystans od poprzedzającego pojazdu i w odpowiednim momencie hamuje, gdy w lukę wjedzie jeszcze jeden samochód.

Highway Pilot nie zastępuje kierowcy, ale wspiera go i ogranicza zmęczenie monotonną jazdą autostradową oraz ruszaniem i hamowaniem w korku. W trybie jazdy zautomatyzowanej kierowca ma przez cały czas kontrolę nad pojazdem - może przejąć stery w wymagających sytuacjach. Pod względem nadmiarowości zabezpieczeń w systemie czujników i układach hamulcowym czy kierowniczym Highway Pilot reprezentuje ekstremalnie wysoki standard bezpieczeństwa. Jeśli minimalne wymagania dla jego funkcjonowania nie są spełnione, np. ze względu na złą pogodę lub niedostateczne oznakowanie poziome jezdni, za pomocą sygnałów akustycznych i optycznych prosi on kierowcę o przejęcie zadania prowadzenia pojazdu. Ten ma na to wystarczająco dużo czasu. Jeśli jednak nie zareaguje, ciężarówka sama się zatrzyma - automatycznie i w bezpieczny sposób.
Około 2/3 wszystkich wypadków w ruchu drogowym przypada na kolizje polegające na uderzeniu w tył poprzedzającego pojazdu lub przypadkowe zjechanie z pasa ruchu. Ich przyczynami często są: zmęczenie, rozproszenie uwagi lub błędy kierowców. W takich przypadkach Highway Pilot okazuje się lepszy od jakiegokolwiek kierowcy - jest czujny, skoncentrowany i zawsze wypoczęty. Bez wyjątku, siedem dni w tygodniu, przez całą dobę.

Daimler Trucks pracuje nad rozwiązaniami dla transportu przyszłości

Rosnący wolumen transportu ma ogromny wpływ na zmiany w ruchu drogowym. Jako pionier branży motoryzacyjnej, Daimler bierze odpowiedzialność i stale pracuje nad tym, aby sprostać wyzwaniom w zakresie natężenia ruchu, korków i presji kosztów w sektorze transportowym.
Ciężarówki dalekobieżne są użytkowane w warunkach szczególnie korzystnych, jeśli chodzi o możliwości autonomicznej jazdy. Pozwala to znacząco zwiększyć efektywność sektora transportowego, zwłaszcza dzięki obniżeniu łącznych kosztów użytkowania (TCO). Zwiększenie bezpieczeństwa i obniżenie zużycia paliwa ma w transporcie dalekobieżnym niezwykle istotne znaczenie.

Ciężarówka dalekobieżna co roku pokonuje średnio 130 tys. km. Funkcje jazdy autonomicznej pozwalają odciążyć kierowcę w trakcie monotonnego pokonywania odcinków autostradowych lub męczącego przedzierania się przez korki. Przeprowadzone przez oddział badań Daimlera testy kondycyjne kierowców korzystających z funkcji jazdy autonomicznej wskazują, że kierowca taki mniej się męczy, dłużej pozostaje wypoczęty i może poświęcać czas na inne zadania. Jego współczynnik uwagi jest o około 25% wyższy niż przy całkowicie samodzielnym prowadzeniu pojazdu.

Wzrost znaczenia łączności w transporcie przyszłości

Wykorzystanie sieci cyfrowych w ruchu drogowym wchodzi w fazę znacznego rozwoju. Łączność oznacza nie tylko połączenie wszystkich systemów wspomagania, bezpieczeństwa i telematyki z nowymi układami czujników, ale obejmuje też tworzenie inteligentnych sieci między pojazdami oraz między pojazdami a elementami infrastruktury transportu. Jeśli ciężarówka odpowiednio wcześnie otrzymuje informację o wypadku na jej trasie przejazdu, może z wyprzedzeniem podjąć odpowiednie działania i w trybie autonomicznym dostosować się do natężenia ruchu. Płynniejsza jazda skutkuje obniżeniem zużycia paliwa oraz emisji spalin. Równocześnie czas dojazdu staje się bardziej przewidywalny, a zrównoważony styl jazdy sprawia, że podstawowe podzespoły ciężarówki są mniej narażone na zużycie. To z kolei ogranicza przestoje związane z pracami serwisowymi i ewentualnymi naprawami. Odciążenie infrastruktury drogowego i optymalizacja transportu dóbr w przyszłości to ważne warunki pomyślnej działalności naszych klientów.

Krok po kroku w stronę jazdy autonomicznej

W lipcu 2014 roku prototypowa ciężarówka przyszłości Mercedes-Benz - Future Truck 2025 - po raz pierwszy odbyła jazdę autonomiczną na torze testowym niedaleko Magdeburga, a w maju br. prawdziwą sensację wywołała światowa premiera ciężarówki Freightliner Inspiration Truck. Daimler po raz pierwszy zaprezentował wówczas ciężarówkę dopuszczoną do poruszania się publicznymi drogami w sposób wysoce zautomatyzowany. Zarówno Future Truck 2025, jak i Inspiration Truck są pojazdami koncepcyjnymi wyposażonymi w szereg dodatkowych funkcji. Kamery zamiast lusterek, obrotowy fotel i tablet to elementy, których nie uświadczymy w Actrosie z systemem Highway Pilot. Dlaczego? Został on homologowany zgodnie z drugim poziomem automatyzacji (jazda częściowo zautomatyzowana). Oznacza to, że Highway Pilot może wspierać kierowcę w pewnych sytuacjach, zarówno w ruchu wzdłużnym, jak i poprzecznym. Kierowca musi jednak stale monitorować warunki panujące na drodze i być w każdej chwili przygotowanym do przejęcia kontroli nad pojazdem. Z tego powodu w trybie jazdy zautomatyzowanej niedozwolone są czynności takie jak korzystanie z tabletu. Na torze nieopodal Magdeburga prototyp Future Truck 2025 zademonstrował już jednak możliwości automatyzacji na poziomie trzecim (jazda wysoce zautomatyzowana): oznacza to, że system samodzielnie wykrywa swoje limity i wówczas prosi kierowcę o przejęcie kierownicy. Na tym poziomie automatyzacji kierowca nie musi stale monitorować działania pilota, w czasie podróży może więc zająć się wykonywaniem innych zadań.