Najnowsza generacja silnika Mercedes-Benz OM 471 | maxiauto

Najnowsza generacja silnika Mercedes-Benz OM 471

Najnowsza generacja silnika Mercedes-Benz OM 471: Problem kwadratury koła: obniżone zużycie paliwa i niższa emisja CO2, a jednocześnie większa moc i wyższy moment obrotowy

Najnowsza generacja silnika Mercedes-Benz OM 471

Oszczędność 1100 litrów paliwa rocznie, emisja CO2 niższa o prawie 3 tony — to dwa z kluczowych parametrów w transporcie dalekobieżnym pojazdów z najnowszej generacji silnikiem OM 471 firmy Mercedes-Benz przy rocznym przebiegu 130 tysięcy km. Cztery lata po wprowadzeniu rewolucyjnej generacji silników zaczyna się kolejny etap rozwoju, w którym koncern Daimler Trucks dzięki pojazdom Mercedes-Benz Actros jeszcze bardziej zwiększa przewagę nad konkurencją w zakresie efektywności. Inżynierowie z firmy Mercedes-Benz rozwiązali problem kwadratury koła: zużycie paliwa staje się mniejsze o dodatkowe 3%, a wraz z większym momentem obrotowym zwiększa się dynamika jazdy. Nowa maksymalna moc rzędu 390 kW (530 KM) i moment obrotowy o wysokości 2600 Nm stanowią ukoronowanie pojazdów z tej serii. W szczególności po raz kolejny zwiększyła się wytrzymałość. Najnowsza generacja OM 471 zatem ponownie wyznacza standardy wśród silników Heavy-Duty stosowanych w ciężkich pojazdach użytkowych.

Sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 471: nowy rozdział w budowie silników

Sześciocylindrowy silnik rzędowy OM 471 stanowi perfekcyjne połączenie ekonomii z ekologią. Wiosną 2011 r. Mercedes-Benz, uprzedzając wprowadzenie obowiązku przestrzegania normy spalin Euro VI oraz sukcesywne wprowadzanie ciężkich samochodów ciężarowych Actros, Antos i Arocs do transportu dalekobieżnego, dystrybucji lokalnej i transportu budowlanego, prezentuje całkowicie nową generację silników. Pierwszym członkiem tej nowej rodziny silników jest OM 471.

Silnik ten dzięki wprowadzonym rozwiązaniom technicznym oraz wynikającym z nich możliwościom i właściwościom otwiera nowy rozdział w budowie silników stosowanych w ciężkich pojazdach użytkowych. Sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 12,8 litra dzięki swojej wytrzymałej konstrukcji i nowym rozwiązaniom technicznym zapewnia klientom duże korzyści. Istotnymi charakterystycznymi cechami są: dwa montowane w głowicy wałki rozrządu, wyjątkowy układ wtryskowy Common-Rail wraz z układem zwiększającym ciśnienie wtrysku X-Pulse, turbosprężarka z asymetryczną obudową, hamulec silnikowy o wysokiej mocy, układ oczyszczania spalin wykorzystujący technologię SCR, układ recyrkulacji spalin i filtr cząsteczek spełniający rygorystyczne wymogi normy emisji spalin Euro VI.

Silnik znajduje uznanie zarówno wśród przedsiębiorców, jak i kierowców

W OM 471 podziw wzbudzały od początku niezwykle niskie zużycie paliwa, wspaniała aerodynamika kabiny kierowcy oraz zoptymalizowane odbiorniki mocy. Niskie zużycie paliwa w nowym pojeździe Mercedes-Benz Actros potwierdził przeprowadzony jesienią 2011 r. test „Record Run”, podczas którego pojazd ten przejechał dystans 10 tysięcy kilometrów. Bezpośrednio po teście firma otrzymała informacje zwrotne, w których również klienci jednoznacznie wskazali na niskie spalanie. Dzięki powyższym zaletom zarówno przedsiębiorcy, jak i kierowcy są zdania, iż seria produkcyjna OM 471 wyznacza standardy dla silników ciężkich samochodów ciężarowych w skali globalnej.

Firmy czerpią korzyści związane przede wszystkim z niskimi kosztami, które wynikają z niewielkiego zużycia paliwa, ekstremalnie długich okresów międzyprzeglądowych (do 150 tysięcy km z usługą FleetBoard Service) oraz wytrzymałości i trwałości silników. Kierowcy cenią spontaniczny zryw, duży wzrost mocy już przy niskich obrotach, spokojny bieg silnika i silny hamulec silnikowy.

Silniki serii produkcyjnej OM 471 sprawdziły się w praktyce w samochodach ciężarowych oraz autobusach Mercedes-Benz i Setra. Uwzględniając silniki produkowane na rynki za oceanem ich liczba osiągnęła 250 tysięcy jednostek. Żadna inna platforma silników do pojazdów ciężarowych i autobusów nie osiągnęła większej liczby sprzedanych sztuk i nie sprawdziła się tak dobrze w praktyce.

Konsekwentna koncentracja na zapewnianiu klientom oszczędności kosztów
Konstruktorzy silników ponownie znacznie udoskonalili silnik OM 471 w jego najnowszej generacji, stosując różnorodne rozwiązania. Najważniejszy cel dalszego rozwoju to zapewnienie klientom niskich kosztów eksploatacji.

W związku z powyższym w najnowszej generacji silnika OM 471 ponownie postawiono na jakość. Wraz z większą jakością nastąpiło dalsze ograniczenie zużycia paliwa aż o 3% oraz zwiększenie już niemal przysłowiowej wytrzymałości. Jednocześnie inżynierowie znacznie zwiększyli moment obrotowy przy jednocześnie niskiej prędkości obrotowej i umożliwili poszerzenie oferty, która obecnie objemuje pięć wersji silników o różnych wartościach mocy.


Nowość: pięć wersji silnika o mocy do 390 kW (530 KM)