Premiery Mercedes-Benz podczas targów motoryzacyjnych w Detroit

Cztery światowe premiery i autonomiczny pojazd badawczy F 015 Luxury in Motion - oto gwiazdy stoiska Mercedes-Benz podczas salonu samochodowego w Detroit. Do gamy niemieckiego producenta dołącza zupełnie nowa interpretacja czterodrzwiowego coupé - model GLE Coupé, w tym jego sportowy wariant Mercedes-AMG GLE 63 Coupé o mocy 557 lub 585 KM, a także dwie nowe odmiany Klasy C: C 350 PLUG-IN HYBRID oraz C 450 AMG 4MATIC.

Premiery Mercedes-Benz podczas targów motoryzacyjnych w Detroit

I chociaż pierwsza z nich wyróżnia się przede wszystkim innowacyjnym, hybrydowym zespołem napędowym, zużywającym średnio 2,1 l/100 km, a druga stawia na dynamikę jazdy, pod względem osiągów obie można bez wahania nazwać samochodami sportowymi.

Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion

Prekursor mobilnej rewolucji

Dzięki modelom S 500 INTELLIGENT DRIVE i Future Truck 2025 Mercedes-Benz udowodnił już, że jazda autonomiczna staje się rzeczywistością. Nowy pojazd badawczy F 015 Luxury in Motion, po raz pierwszy zaprezentowany kilka dni temu podczas targów elektroniki użytkowej w Las Vegas, to wizja autonomicznej limuzyny przyszłości - limuzyny, która będzie nie tylko środkiem transportu, ale także osobistym gabinetem i salonem. Jazda autonomiczna zapewni podróżującym niespotykaną swobodę w wykorzystaniu czasu spędzonego w podróży.

Jako pionier w przejściu z pojazdów samobieżnych („zmotoryzowanych”) do samodzielnych („autonomicznych”), Mercedes-Benz wykracza daleko poza techniczne aspekty wdrożenia jazdy autonomicznej. Istotą takich projektów zawsze są ludzie. Podobnie jak w 1886 roku pojazd Karla Benza rozpoczął rewolucję w osobistej mobilności, a w konsekwencji – w społeczeństwie jako całości, tak i samochody autonomiczne mają szansę, by zmienić obraz świata.

Autonomiczny pojazd badawczy Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion (z ang. luksus w ruchu) stanowi przykład takiej epokowej zmiany – samochody ze środków transportu stają się prywatną przestrzenią wypoczynkową. Jego futurystycznie stylizowane nadwozie (5220 mm długości, 2018 mm szerokości oraz 1524 mm szerokości) komunikuje się z otoczeniem dzięki wykorzystaniu matryc LED-owych. Dla przykładu, w trybie manualnego prowadzenia oświetlenie ma kolor biały, a w trybie jazdy autonomicznej - niebieski. Dynamiczny profil F 015 z mocno opadającą przednią szybą wyróżnia się ekstremalnie krótkimi zwisami i długim rozstawem osi (3610 mm, czyli o 245 mm więcej niż w nowej limuzynie Mercedes-Maybach).

W rezultacie kabina prototypu jest wyjątkowo przestronna. Ciepła kolorystyka oraz najwyższej próby materiały, takie jak drewno orzechowe o otwartych porach, delikatna skóra nappa w białym kolorze i powierzchnie z litego metalu, windują pojęcia komfortu i luksusu na zupełnie nowy poziom. Kluczowym elementem innowacyjnej koncepcji wnętrza F 015 jest system siedzeń z czterema obrotowymi fotelami, pozwalającymi siedzieć naprzeciwko siebie - kierownica automatycznie chowa się wówczas w desce rozdzielczej. Czterech pasażerów może wykorzystać czas spędzony w samochodzie do pracy, odpoczynku albo rozmowy. By ułatwić wsiadanie i wysiadanie, elektrycznie sterowane siedzenia obracają się po otwarciu drzwi o 30 st. w zewnętrznym kierunku.

Kolejna istotna cecha prototypu to ciągła wymiana informacji między podróżującymi, oprogramowaniem pojazdu i otoczeniem. Informacje przekazywane są za pośrednictwem sześciu ekranów harmonijnie zintegrowanych z kokpitem instrumentów oraz bocznymi i tylnymi panelami. Pasażerowie mogą intuicyjnie sterować funkcjami pojazdu za pomocą gestów, ruchów gałek ocznych lub poprzez polecenia dotykowe.

Rewolucyjna struktura

Wysokowytrzymałe nadwozie F 015 Luxury in Motion zapewnia optymalne bezpieczeństwo i najwyższy poziom komfortu. Do jego budowy wykorzystano połączenie tworzyw wzmacniane włóknami węglowymi (CFRP), aluminium i wysokowytrzymałej stali. W efekcie konstrukcja nadwozia jest o 40 proc. lżejsza od obowiązujących obecnie standardów.

Sztywna, wytrzymała struktura pozwoliła na pozbycie się środkowego słupka i zastosowanie nietypowej koncepcji drzwi, ułatwiającej zajmowanie miejsca oraz wysiadanie z kabiny. Przednie i tylne drzwi można otwierać niezależnie pod kątem 90 st. Odpowiedni poziom bezpieczeństwa to między innymi zasługa nietypowych, poprzecznych wzmocnień przebiegających pod szybami - w chwili zderzenia bocznego wypełniane są one powietrzem, zupełnie jak poduszki, i pochłaniają energię uderzenia.

Wizja: wyższa jakość życia w mieście

F 015 Luxury in Motion to wizjonerska odpowiedź Mercedes-Benz na najnowsze, światowe trendy. Do 2030 roku liczba aglomeracji zamieszkiwanych przez ponad 10 milionów osób ma wzrosnąć z około 30 do ponad 40. Eksperci Mercedes-Benz przewidują, że z jednej strony pojazdy autonomiczne staną się mobilnymi biurami i miejscami relaksu, z drugiej - nowe technologie usprawnią komunikację między pojazdami, zwiększą bezpieczeństwo podróżowania i uczynią miasta bardziej przyjaznymi dla ludzi.

Już dzisiaj wybrane aspekty jazdy autonomicznej są jednak rzeczywistością - seryjne Mercedesy "potrafią" samodzielnie wykrywać niebezpieczne sytuacje na drodze i odpowiednio na nie reagować, na przykład poprzez autonomiczne hamowanie. Wystarczy wspomnieć o takich elementach wyposażenia jak aktywny tempomat DISTRONIC PLUS z funkcją Steering Assist i Stop&Go Pilot, umożliwiający półautonomiczną jazdę w korku, czy asystent parkowania Active Parking Assist z PARKTRONIC.

W sierpniu 2013 roku Mercedes-Benz zademonstrował dotychczasowe możliwości jazdy autonomicznej. Korzystając z niemal seryjnej technologii, model S 500 INTELLIGENT DRIVE bez asysty kierowcy przebył 100-kilometrową trasę z Mannheim do Pforzheim śladami Berthy Benz, która w 1888 roku odbyła pierwszą dalekobieżną wyprawę automobilem.

Mercedes-Benz jest również liderem jazdy autonomicznej w segmencie ciężarówek. Prototyp Future Truck 2025, bazujący na Actrosie 1845, w lipcu ub.r. przejechał autonomicznie odcinek autostrady A14 nieopodal Magdeburga w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego, przy prędkościach sięgających 80 km/h.
Jako firma globalna, Mercedes-Benz analizuje również praktyczne aspekty jazdy autonomicznej, takie jak odmienne rozwiązania infrastruktury i przepisy drogowe obowiązujące w różnych zakątkach świata. We wrześniu 2014 roku producent ze Stuttgartu jako jeden z pierwszych otrzymał oficjalne zezwolenie kalifornijskich władz na testowanie swoich pojazdów autonomicznych na publicznych drogach.

Nowy Mercedes-AMG GLE 63 Coupé 4MATIC
Dynamika coupé, siła SUV-a

Podczas salonu samochodowego w Detroit debiutuje następny sportowy model w gamie Mercedes-AMG: GLE 63 Coupé 4MATIC. To kolejna ekscytująca interpretacja czterodrzwiowego coupé, spełniająca najbardziej wyśrubowane standardy w zakresie osiągów, designu i komfortu. Mocarne serce GLE 63 Coupé 4MATIC - 5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo - zależnie od wersji generuje moc 410 kW (557 KM) lub 430 kW (557 KM). Dynamiczne walory modelu zapewnia również zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aktywnym systemem stabilizacji przechyłów ACTIVE CURVE SYSTEM, układ kierowniczy Sports Direct-Steer, napęd na obie osie 4MATIC ze zwiększoną dystrybucją momentu obrotowego na tylne koła i skrzynia biegów z trybami jazdy DYNAMIC SELECT.

"Widzimy ogromny potencjał w segmencie, w którym debiutuje właśnie Mercedes-AMG. GLE 63 Coupé stanowi naturalną konsekwencję naszej strategii wzrostu. A warto przypomnieć, że to właśnie my stworzyliśmy klasę SUV-ów o wysokich osiągach, prezentując w 1999 roku model ML 55 AMG" - powiedział Tobias Moers, Prezes Zarządu Mercedes-AMG GmbH.

GLE 63 Coupé 4MATIC łączy dynamizm coupé z atutami SUV-a. Zwinność, donośny odgłos pracy silnika i sprinterskie osiągi spotykają się tu z cechami takimi jak podwyższona pozycja za kierownicą oraz perfekcyjna trakcja w każdych warunkach.

Wszechstronny charakter auta potęgują tryby jazdy DYNAMIC SELECT. Kierowca ma do wyboru pięć zróżnicowanych programów: "Slippery", "Individual", "Comfort", "Sport" oraz "Sport Plus". Każdy z nich wpływa na pracę skrzyni biegów, reakcje silnika, próg działania ESP® oraz działanie układu kierowniczego i twardość zawieszenia. W trybie "Comfort" układy konfigurowane są z myślą o zrelaksowanej jeździe, w "Sport" i "Sport Plus" nacisk położny jest na uzyskanie większej dynamiki, a w "Slippery" - zapewnienie maksymalnej przyczepności, niezależnie od rodzaju podłoża. "Individual" pozwala kierowcy osobno ustawić poszczególne parametry.

5,5-litrowy silnik AMG V8 biturbo: mocny albo mocniejszy

Nabywcy GLE 63 Coupé 4MATIC mają do wyboru dwie wersje 5,5-litrowej jednostki AMG V8 biturbo. Bazowa odmiana generuje moc 557 KM i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a wariant S, odpowiednio, 585 KM oraz 760 Nm. Dodatkowy potencjał uzyskano poprzez zwiększenie maksymalnego ciśnienia doładowania.
W obu wydaniach 8-cylindrowy motor - budowany zgodnie z zasadą "jeden człowiek, jeden silnik" - zapewnia GLE 63 Coupé 4MATIC wyśmienite osiągi i równie wyśmienitą wydajność. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 4,3 lub 4,2 s, a średnie zużycie paliwa wynosi 11,9 l/100 km. Jednostka spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Tradycyjnie dla samochodów Mercedes-AMG, GLE 63 Coupé 4MATIC zwraca uwagę niepowtarzalną ścieżką dźwiękową, dobiegającą ze sportowego układu wydechowego. Ponadto, na życzenie oferowany jest wyczynowy układ wydechowy Performance, który generuje jeszcze głębszy i bardziej emocjonujący odgłos.

7-biegowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC

Za przeniesienie momentu obrotowego do kół odpowiada 7-stopniowa przekładnia automatyczna AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC, imponująca sprawnością zmiany przełożeń, gładką pracą i wszechstronnym potencjałem. Zastosowano w niej odśrodkowy tłumik drgań skrętnych typu wahadłowego, minimalizujący wibracje pochodzące od układu napędowego.

Przycisk M pozwala kierowcy wybierać biegi za pośrednictwem łopatek przy kierownicy, a na jego działanie nie wpływa wciśnięcie pedału gazu do podłogi (tzw. kick-down) ani osiągnięcie maksymalnych dopuszczalnych obrotów silnika. Intensywne doznania akustyczne zapewnia automatyczna funkcja podwójnego wysprzęglenia przy redukcji, a czasowy program M łączy możliwość ręcznego wyboru przełożeń z pracą typowego "automatu" - po użyciu łopatek skrzynia wrzuca niższy lub wyższy bieg, a po określonym czasie powraca do automatycznego trybu pracy.

Napęd na obie osie 4MATIC faworyzuje tylną oś

Stały napęd na cztery koła 4MATIC rozdziela moment obrotowy między osiami w stosunku 40:60, co zapewnia jeszcze lepszą zwinność i przyjemność z jazdy w szybkich zakrętach. Sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z pakietem AIRMATIC (zawiera: zawieszenie pneumatyczne, specjalne amortyzatory, automatyczną kontrolę prześwitu oraz aktywne tłumienie ADS Plus) współpracuje z aktywną stabilizacją przechyłów ACTIVE CURVE SYSTEM. Ten standardowy system korzysta z aktywnych stabilizatorów przedniej i tylnej osi w celu ograniczenia przechyłów karoserii podczas pokonywania łuków. Efekt? Większa stabilność i bezpieczeństwo, zwłaszcza przy wyższych prędkościach.

W ramach wyboru trybu jazdy DYNAMIC SELECT kierowca zmienia charakter tłumienia nierówności - do komfortowego (program "Comfort") do ukierunkowanego na uzyskanie maksymalnej dynamiki poprzecznej programu "Sport Plus".
Zawieszenie pneumatyczne obniża się wraz ze wzrostem prędkości w celu ograniczenia oporu powietrza i zwiększenia stabilności. Przy określaniu aktualnych warunków pracy uwzględnia kąt skrętu kół, cztery czujniki poziomu, trzy czujniki karoserii, prędkość jazdy oraz pozycję pedału przyspieszenia i hamulca. Jednostka sterująca korzysta z tych parametrów podczas płynnej regulacji siły tłumienia przy każdym kole.

Układ kierowniczy AMG Sport Direct-Steer oraz wysokowydajny układ hamulcowy AMG

Połączenie sportowego układu kierowniczego Sport Direct-Steer, niewielkiej kierownicy Performance, typowej dla aut ze stajni AMG elastokinematyki przedniej osi oraz masywniejszego tylnego stabilizatora sprawia, że GLE 63 Coupé 4MATIC prowadzi się jeszcze pewniej od swoich "cywilnych" odpowiedników. Układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu zapewnia mu niespotykaną zwinność, a wspomaganie zależne od prędkości oraz wybranego programu jazdy DYNAMIC SELECT bezbłędnie dostosowuje się do aktualnych warunków.

Kolejnym atutem GLE 63 Coupé 4MATIC są wydajne, niezawodne hamulce z kompletem wentylowanych, perforowanych tarcz (z przodu o wymiarach 390 x 36 mm, z tyłu - 345 x 26 mm) oraz lakierowanych na srebrny kolor zacisków, sygnowanych logo AMG.

Design: osobowość dominująca

Stylizacja GLE 63 Coupé 4MATIC łączy zmysłową przejrzystość nowych Mercedesów z ekspresją modeli z Affalterbach. Fascynację sportem motorowym odzwierciedla przedni pas ze spojlerem wyprofilowanym na kształt litery "A", wlotem powietrza przeciętym podwójnym ostrzem i maską z dwoma wybrzuszeniami. Szerokie wloty wraz z umieszczonymi obok prowadnicami zapewniają optymalny przepływ powietrza, a dolna lotka ogranicza zjawisko unoszenia.

Muskulaturę karoserii podkreślają imponujące koła z 10-ramiennymi obręczami AMG oraz ogumieniem w rozmiarze 285/45 R 21 z przodu i 325/40 R 21 z tyłu.
Smukły tylny pas, wzorowany na Klasie S Coupe, nadaje GLE 63 Coupé zdecydowanie sportowy wygląd. Dyskretny spojler zwiększa stabilność przy wyższych prędkościach, a dodatkowe wyloty powietrza w zderzaku pomagają w optymalizacji współczynnika oporu powietrza. Z masywnym dyfuzorem zintegrowano dwie podwójne końcówki sportowego układu wydechowego AMG. Chromowana listwa nawiązuje profilem do przedniego spojlera i poszerza optycznie nadwozie. Zgodnie z nową nomenklaturą Mercedes-AMG, logo AMG umieszczono z lewej, natomiast emblemat z oznaczeniem modelu - GLE 63 - z prawej strony pokrywy bagażnika.

Odmiana GLE 63 S Coupé zdradza wyższą moc lakierowanymi na czarno elementami ospojlerowania, 22-calowymi obręczami w kolorze tytanowym (opony w rozmiarze 285/40 R 22 z przodu i 325/35 R 22 z tyłu) oraz czerwonymi zaciskami hamulców.

Wnętrze: sportowa elita

Kabina GLE 63 Coupé zyskała szereg ekskluzywnych dodatków, podkreślających przynależność do rodziny modeli Mercedes-AMG - w tym okładziny ze szczotkowanego aluminium oraz sportowe fotele z wydatnym podparciem bocznym, pokryte skórą nappa z kontrastowymi przeszyciami. Z tapicerką koresponduje trójramienna kierownica Perofrmance ze spłaszczonym u dołu wieńcem, aluminiowymi manetkami zmiany biegów i perforowanym chwytem, również obszyta skórą nappa. Wzrok kierowcy trafia na dwa okrągłe, rozdzielone 4,4-calowym wyświetlaczem wskaźniki. Utrzymane w sportowym stylu, mają tarcze przypominające wyglądem włókno węglowe i czerwone wskazówki. Prędkościomierz wyskalowano do 320 km/h. Odmiana "S" wyróżnia się dodatkowo kierownicą z wstawami z mikrofibry DINAMICA, czerwonymi oznaczeniami na zegarach, emblematami AMG na zagłówkach oraz pasami bezpieczeństwa w kolorze szarym.

Standardowe wyposażenie modelu obejmuje m.in.: system multimedialny Audio 20 CD z 8 głośnikami oraz modułem Remote Online, pozwalającym na korzystanie z usług Mercedes me na terenie Europy (zależnie od kraju), układy ADAPTIVE BRAKE, ATTENTION ASSIST, COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS i PRE-SAFE®, stalowe osłony progów z logo AMG, system inteligentnego oświetlenia LED-owego, kamerę cofania oraz elektrycznie sterowane fotele.

Za dopłatą dostępne jest na przykład nagłośnienie przestrzenne Bang & Olufsen BeoSound AMG, system multimedialny COMAND Online, pakiet systemów wspomagających kierowcę Driving Assistance Plus, pokrywa silnika z włókien węglowych, wyczynowy układ wydechowy, klimatyzowane przednie fotele oraz elementy wykończenia kabiny pokryte lakierem fortepianowym lub wykonane z włókien węglowych.

Nowy Mercedes-Benz C 350 PLUG-IN HYBRID

Wydajność, dynamika i komfort w najlepszym wydaniu

Mercedes-Benz wprowadza C 350 PLUG-IN HYBRID - kolejny model wyposażony w zaawansowany napęd hybrydowy z możliwością zewnętrznego ładowania. Nowa odmiana Klasy C będzie dostępna zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Jej zespół napędowy, złożony z 4-cylindrowego silnika benzynowego oraz jednostki elektrycznej, generuje łącznie moc 279 KM oraz 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Ponieważ w trybie elektrycznym model może pokonać dystans 31 km, jego średnie zużycie paliwa na odcinku 100 km wynosi zaledwie 2,1 l. Mercedes-Benz C 350 PLUG-IN HYBRID jest standardowo wyposażony w zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC oraz sterowaną drogą internetową wstępną wentylację kabiny (Pre-Entry Climate Control). W salonach zadebiutuje w marcu br.

"PLUG-IN HYBRID to inwestycja w przyszłość Mercedes-Benz. Nowy wariant Klasy C w udany sposób łączy maksymalną wydajność paliwową ze sportowymi osiągami. Do 2017 roku wprowadzimy na rynek 10 nowych modeli PLUG-IN HYBRID" - powiedział prof. Thomas Weber, Czonek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania i rozwój osobowych Mercedesów.

C 350 PLUG-IN HYBRID to druga po C 300 BlueTEC HYBRID hybrydowa odmiana Klasy C i drugi po S 500 PLUG-IN HYBRID model Mercedes-Benz z napędem hybrydowym typu plug-in. Dzięki połączeniu silnika spalinowego z jednostką elektryczną napęd hybrydowy zapewnia wysokie osiągi przy niewielkim zużyciu paliwa. Ponadto, motor elektryczny wspiera silnik spalinowy w sytuacjach, gdy ten drugi ma ograniczoną wydajność, i wykorzystuje energię zgromadzoną podczas hamowania.

Energia elektryczna magazynowana jest w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 6,2 kWh. Ważą one około 100 kg, mają stalową obudowę i są chłodzone cieczą. Aby uzyskać maksymalny stopień bezpieczeństwa, dynamiki jazdy i wygospodarować odpowiednią przestrzeń na bagaż, zamocowano je pod tylną osią.
Akumulatory można naładować z domowego gniazdka w ciągu około 2-3 godzin, a z tzw. wallboxa - w ciągu 1 godziny i 45 minut (230 V, 16 A, 3,7 kW).
Mimo zamontowania akumulatorów, bagażnik C 350 PLUG-IN HYBRID w wersji sedan mieści 335 litrów, a kombi - od 350 do 1370 litrów.

Hybryda plug-in z 4-cylindrowym silnikiem

Do napędu C 350 PLUG-IN HYBRID służy 4-cylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów. Zaopatrzona w bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie, generuje moc 155 kW (211 KM) i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik elektryczny osiąga 60 kW (82 KM) i dostarcza 340 Nm momentu. Łączna moc tego tandemu wynosi 205 kW (279 KM), a maksymalny moment obrotowy - 600 Nm.

7-biegowy automat z dodatkowym sprzęgłem

Hybrydowy moduł standardowej, 7-stopniowej przekładni automatycznej 7G-TRONIC PLUS obejmuje motor elektryczny oraz dodatkowe sprzęgło, które w trybie elektrycznym odłącza jednostkę spalinową od zespołu napędowego, a przy ruszaniu z pomocą silnika benzynowego pełni funkcję konwertera momentu obrotowego.

Osiągi samochodu sportowego

Wysoka moc systemowa i inteligentny system zarządzania napędem zapewnia Klasie C dynamikę auta sportowego - i to w połączeniu z komfortem godnym limuzyny oraz zapotrzebowaniem na paliwo, którego jeszcze nie tak dawno nie można było oczekiwać nawet po miejskich samochodach. Sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,9 s i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h, a kombi osiąga "setkę" w 6,2 s i rozpędza się do 246 km/h. Jednocześnie oba warianty C 350 PLUG-IN HYBRID mogą przejechać do 31 km wyłącznie siłami napędu elektrycznego, więc ich średnie zużycie benzyny wynosi 2,1 l/100 km.

Wydajny, dynamiczny i prosty w obsłudze

Obsługa nowego C 350 PLUG-IN HYBRID jest równie intuicyjna, jak każdego innego Mercedesa z "automatem": wystarczy przytrzymać pedał hamulca, uruchomić silnik, wybrać pozycję do jazdy w przód i wcisnąć gaz. Układ napędowy legitymuje się niespotykaną wydajnością, a w trakcie gwałtownego przyspieszania korzysta z dodatkowej fali momentu obrotowego, generowanego przez silnik elektryczny. Do charakterystycznych cech jego pracy należą:

• cichy start - Klasa C rusza z miejsca w trybie elektrycznym, więc niemal bezgłośnie. Silnik spalinowy zazwyczaj pozostaje wyłączony.
• funkcja boost - silnik elektryczny wspiera jednostkę spalinową w trakcie przyspieszania.
• rekuperacja energii - energia uwalniana podczas hamowania lub toczenia się jest odzyskiwana i trafia do akumulatorów. W pierwszej fazie za wytracanie prędkości odpowiada silnik elektryczny, działający wówczas jak alternator. Dopiero przy mocniejszym hamowaniu do akcji wkracza mechaniczny układ hamulcowy. Zwiększa to skuteczność odzyskiwania energii, ale nie wpływa na wyczucie pedału hamulca.
Inteligentny system zarządzania napędem C 350 PLUG-IN HYBRID w sposób niezauważalny dla kierowcy automatycznie dobiera najlepszą w danym momencie konfigurację współpracy silnika spalinowego i elektrycznego.

Wsparcie kierowcy

Kolejną nowością C 350 PLUG-IN HYBRID jest tzw. aktywny pedał gazu, wspomagający zrównoważony styl jazdy. Dostarcza on kierowcy dwa typy informacji zwrotnych:

• w trybie elektrycznym stawia opór w momencie, gdy jednostka elektrycznym oddaje pełną moc; mocniejsze wciśnięcie uruchamia silnik spalinowy.
• podwójny impuls funkcji ECO Assist sygnalizuje, że kierowca powinien zdjąć nogę z pedału gazu w celu unieruchomienia jednostki spalinowej; inteligentny system zarządzania napędem uruchomi wówczas tryb "żeglowania" (toczenia się) lub rekuperacji w oparciu o dane z systemów radarowych.

Zróżnicowane tryby jazdy

Kierowca C 350 PLUG-IN HYBRID może ręcznie skonfigurować działanie hybrydowego napędu, wybierając jeden z pięciu trybów jazdy oraz trzech programów działania skrzyni biegów.

Lista dostępnych programów obejmuje pozycje:

• Individual (I) - ręczne ustawienie charakterystyki napędu, zawieszenia, układu kierowniczego, funkcji ECO Assist oraz klimatyzacji.
• Sport+ (S+) - błyskawiczna reakcja na gaz i pełne wykorzystanie potencjału jednostki elektrycznej, sportowy tryb pracy skrzyni biegów, silnik spalinowy zawsze pozostaje uruchomiony, wyjątkowo sztywna charakterystyka tłumienia.
• Sport (S) - szybsza reakcja na gaz i większe wykorzystanie potencjału jednostki elektrycznej, sprawniejsza zmiana biegów, silnik spalinowy zawsze pozostaje uruchomiony, sztywniejsza charakterystyka tłumienia.
• Comfort (C) - praca napędu zoptymalizowana pod kątem komfort i wydajności paliwowej, tryb elektryczny możliwy do prędkości 130 km/h, zorientowane na komfort ustawienia zawieszenia.
• Economy (E) - praca napędu zoptymalizowana pod kątem wydajności paliwowej, rekuperacja ograniczona w celu wydłużenia zasięgu "żeglowania". Możliwy tryb elektryczny i odłączenie jednostki spalinowej. Jeśli nawigacja prowadzi akurat do celu, a tryb Hybrid jest uruchomiony, system będzie wykorzystywał energię elektryczną w zależności od przebiegu trasy i uruchamiał tryb elektryczny w terenie zabudowanym tak często, jak tylko będzie to możliwe. Aktywna jest także funkcja ECO Assist.

ECO Assist ma dodatkową funkcję: korzystając z radaru standardowej kontroli odległości, rozpoznaje poruszające się wolniej pojazdy i za pomocą podwójnej wibracji pedału przyspieszenia sygnalizuje kierowcy, by ten zdjął nogę z gazu. Klasa C hamuje wówczas automatycznie, korzystając z silnika elektrycznego. Pozwala to uniknąć częstego hamowania, zwłaszcza podczas jazdy w korku, i skuteczniej odzyskiwać energię.

Cztery programy pracy napędu

Poza trybami jazdy kierowca C 350 PLUG-IN HYBRID może również wpływać na konfigurację układu napędowego. W programach Eco i Comfort do wyboru ma następujące programy:

• Hybrid: w najbardziej wydajny sposób, zależnie od sytuacji na drodze, korzysta ze wszystkich funkcji napędu hybrydowego, takich jak tryb elektryczny, boost i rekuperacja.
• E-mode: ręcznie aktywowany tryb elektryczny - do wykorzystania na przykład w centrach miast.
• E-save: energia w akumulatorach jest magazynowana w celu późniejszego wykorzystania. Tryb elektryczny i funkcja boost działają w ograniczonym zakresie.
• Charge: pozwala ładować akumulatory podczas jazdy dzięki wykorzystaniu jednostki spalinowej (może powodować zwiększone zużycie paliwa; tryb elektryczny ani funkcja boost nie są dostępne).

W trybach S i S+ działa program "Hybrid"; w trybie Individual wybór dostępnych programów zależy od wybranych ustawień.

Zawieszenie pneumatyczne i Pre-Entry Climate Control w standardzie

Seryjne wyposażenie C 350 PLUG-IN HYBRID obejmuje pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC z elektroniczną regulacją siły tłumienia i funkcją samopoziomowania, a także układ wstępnej wentylacji kabiny. Ten drugi pozwala zdalnie zaprogramować pożądaną temperaturę we wnętrzu - schłodzić ją latem i ogrzać zimą. Temperaturę można ustawić poprzez wybór godziny rozpoczęcia podróży (za pośrednictwem serwisu internetowego Mercedes me) lub poprzez naciśnięcie odpowiedniego przycisku. Układ korzysta z elektrycznego kompresora i podgrzewacza. Jeśli wyposażenie zawiera funkcję podgrzewania albo wentylacji siedzeń, i ją można zdalnie aktywować. Pakiet usług Mercedes me umożliwia również zdalną kontrolę postępu naładowania akumulatorów, ilości zgromadzonej w nich energii i zasięgu pojazdu.

Dwie twarze PLUG-IN HYBRID

C 350 PLUG-IN HYBRID występuje w dynamicznie stylizowanej odmianie AVANTGARDE lub - bez dopłaty - w eleganckiej wersji EXCLUSIVE, z klasyczną osłoną chłodnicy i trójramienną gwiazdą na masce.

Do standardowego wyposażenia należy szeroki zakres systemów wspomagających bezpieczeństwo, w tym układ monitorowania zmęczenia ATTENTION ASSIST i chroniący przed kolizjami COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS, który działa od 7 km/h i może aktywować autonomiczne hamowanie do 200 km/h. Za dopłatą oferowane są dwie wersje LED-owego oświetlenia: statyczna i dynamiczna.

Nawet bazowy system multimedialny Klasy C zapewnia dostęp do internetu - wystarczy smartfon z Bluetooth® i funkcją transmisji danych (surfowanie bez ograniczeń możliwe jest wyłącznie na postoju).

Bogate doświadczenie na polu hybryd i aut elektrycznych

W 1982 roku, wraz z premierą modelu 190, Mercedes-Benz zaprezentował swój pierwszy prototyp samochodu hybrydowego - z 2-cylindrowym silnikiem służącym do ładowania akumulatorów. Po zbudowaniu licznych aut koncepcyjnych w 2009 roku producent wprowadził na rynek pierwszą hybrydę z akumulatorami litowo-jonowymi: model S 400 HYBRID, który przez długi czas był najoszczędniejszą benzynową limuzyną, a jednocześnie najpopularniejszą hybrydą w segmencie.

W 2012 roku zadebiutowała Klasa E 300 BlueTEC HYBRID, pierwsza wysokoprężna hybryda w segmencie premium. Połączenie wydajności diesla z zaletami napędu hybrydowego umożliwiło uzyskanie zużycia paliwa na poziomie 4 l/100 km.

Nowy Mercedes-Benz C 450 AMG 4MATIC

Kolejny model AMG Sport z jednostką V6

Mercedes-AMG poszerza swoją ofertę o kolejną sportową maszynę: C 450 AMG 4MATIC, z 367-konnym silnikiem 3.0 V6 biturbo, stałym napędem na obie osie oraz wyrafinowaną konstrukcją zawieszenia wprost z C 63. Nowy model wzmacnia ofertę Klasy C, a jednocześnie stanowi atrakcyjne zaproszenie do świata AMG. Jego rynkowy debiut odbędzie się w połowie roku.

C 450 AMG 4MATIC to drugi po GLE 450 AMG Coupe model AMG Sport. Już pierwszy rzut oka nie pozostawia wątpliwości co do jego przynależności do rodziny Mercedes-AMG. Poza wyrazistym ospojlerowaniem i obręczami o średnicy 18 lub 19 cali zdradzają go specjalne emblematy AMG na przednich błotnikach, a także osłona jednostki napędowej z czerwonymi akcentami i sportowe dodatki w kabinie - między innymi mięsista kierownica obszyta skórą nappa oraz wyskalowany do 280 km/h prędkościomierz z czerwoną wskazówką. Na życzenie dostępne są mocniej wyprofilowane, niżej zamocowane fotele ze zintegrowanymi zagłówkami. Od strony mechanicznej auto wyróżnia się mocniejszym silnikiem, standardowym napędem na obie osie ze zwiększoną ilością momentu obrotowego na tylnej osi oraz sportowo zestrojonym układem jezdnym.

Techniczne DNA wprost z C 63

C 450 AMG 4MATIC bazuje na najmocniejszej "cywilnej" Klasie C: C 400 4MATIC. Inżynierowie zmodernizowali jednak liczne elementy samochodu. Cel - uzyskanie autentycznej dynamiki jazdy, jaką zapewniają maszyny Mercedes-AMG. Konstrukcja zawieszenia pochodzi z C 63, podobnie jak system zarządzania napędem.
3-litrowa jednostka V6 biturbo należy do rodziny silników BlueDIRECT. By zwiększyć moc i moment obrotowy, inżynierowie AMG podnieśli maksymalne ciśnienie doładowania. Wynik - 270 kW (367 KM) i 520 Nm - wyznacza nowe standardy w segmencie, podobnie jak niewielkie zapotrzebowanie na paliwo (średnio od 7,6 do 7,7 l/100 km). Nie mniej przekonujące są osiągi - sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,9 s, a kombi w 5,0 s.

Zrelaksowany albo dynamiczny: wybór należy do kierowcy

Z pomocą charakterystycznych dla AMG programów jazdy kierowca może dostosować C 450 AMG 4MATIC do osobistych preferencji. Do wyboru są tryby: Eco, Comfort, Sport, Sport Plus oraz Individual. Funkcja podwójnego wysprzęglenia przy redukcji i precyzyjna przerwa w dostawie zapłonu i wtrysku przy załączaniu biegu na wyższy pod pełnym obciążeniem zapewniają niepowtarzalną akustykę silnika, a przyjemność z jazdy potęguje gardłowy pomruk nowego, lżejszego wydechu.

Ustawienia AMG DYNAMIC SELECT wpływają również na pracę pedału gazu - zwłaszcza w trybie Sport Plus jednostka V6 biturbo reaguje wyjątkowo spontanicznie, a przy uruchamianiu w tym trybie silnik na chwilę wchodzi na 2000 obr./min. Wybrany program jest przechowywany w pamięci samochodu przez 4 godziny po zakończeniu jazdy.

Z myślą o ograniczeniu zużycia paliwa, program "Eco" aktywuje system ECO start/stop i funkcję żeglowania - gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału w zakresie prędkości 60-160 km/h, silnik zostaje odłączony od zespołu napędowego, a jego obroty spadają do poziomu biegu jałowego.

Automatyczna przekładnia 7G-TRONIC PLUS z krótszym czasem reakcji

Silnik C 450 AMG 4MATIC współpracuje z automatyczną skrzynią 7G-TRONIC PLUS. W trybie "Sport Plus" przekładnia wyróżnia się szczególnie krótkim czasem reakcji - spontanicznie i precyzyjnie odpowiada na polecenia kierowcy. I tu wprowadzono elementy oprogramowania znane z C 63. W trybie "M" elektronika nie ingeruje w zmianę biegu, nawet po użyciu kick-downa lub osiągnięciu czerwonego pola - kierowca zmienia biegi za pomocą łopatek w pełni samodzielnie.

Sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z regulowanymi amortyzatorami

C 450 AMG 4MATIC korzysta z wieloletnich doświadczeń manufaktury AMG w motorsporcie. Układ jezdny modelu łączy wyśmienitą zwinność z uniwersalnością na co dzień, a pracę sportowego zawieszenia AMG RIDE CONTROL z amortyzatorami o trzystopniowej regulacji tłumienia można dopasować do własnych preferencji. Jego konstrukcja wykorzystuje rozwiązania z C 63 AMG, w tym usztywnioną, czterowahaczową przednią oś ze nowymi zwrotnicami. Dodatkowo, z myślą o precyzji prowadzenia i ograniczeniu przechyłów, inżynierowie AMG zmodyfikowali elastokinematykę obu osi, zwiększyli negatyw kół, przeprogramowali ESP® i usztywnili nadwozie.

Optymalną trakcję zapewnia stały napęd na obie osie ze zwiększoną dawką momentu obrotowego płynącą w kierunku tylnej osi (rozdział moment wynosi 33:67).
Modernizacji poddano również układ kierowniczy, który ma typowe dla modeli AMG przełożenie, a jego charakterystyka koresponduje z wybranym trybem jazdy.

Ponadto, Mercedes-Benz C 450 AMG 4MATIC otrzymał wzmocnione hamulce z kompletem wentylowanych tarcz (przednie o średnicy 360 mm, tylne -- 320 mm) i szarymi zaciskami.