Historia Mitsubishi L200

Mimo, że zwyczaj “cywilnego” wykorzystywania pickupów w Europie jest dosyć świeży, nabywcy L200 5. serii mogą korzystać z 7 dekad doświadczeń konstrukcyjnych MMC i znajomości rynkowej pełnego spektrum tego typu pojazdów, jakimi firma dysponowała rozpoczynając prace nad nowym modelem.

Historia Mitsubishi L200

Od Mizushimy do Colta…
Szukając korzeni nowego modelu, nie sposób pominąć sukcesów skromnych pojazdów, takich jak Mizushima z 1946 roku – bardzo prosty trójkołowy pickup o ładowności 0,4 tony, który został opracowany przez Mizushima Motor Vehicle Works - oraz Leo z 1959 roku, które przed 70 laty wprowadzały Mitsubishi na rynek pickupów.

Dalsi krewni, jak wytrzymały dwutonowy pickup Jupiter Junior, pomagali zbudować szczególną reputację pickupów marki Mitsubishi, aż do pojawienia się w 1967 roku modelu Colt Pickup o ładowności 0,5 tony, zbudowanego na bazie osobowego Mitsubishi Colt 1000F. Popularność tego modelu po raz kolejny dowiodła trafności przewidywania trendów rynkowych i wymagań klientów w firmie Mitsubishi.

… i do Forte…
We wczesnych latach 70-tych ubiegłego wieku w firmie Mitsubishi narastało przekonanie, że stylizacja pickupów bliższa stylizacji samochodów osobowych będzie lepiej przemawiała do klientów i zachęcała do kupna tych samochodów. Ponieważ nowy pickup miał być opracowany z przeznaczeniem na eksport, zwłaszcza do USA, a na rynek japoński miał trafić jedynie „przy okazji”, w prace zaangażował się koncern Chrysler Corporation, który w tamtych czasach sprzedawał w USA samochody Mitsubishi pod swoimi markami.

Po zamknięciu długiego i solidnie przeprowadzonego etapu prac badawczo-rozwojowych, model Forte, który na wielu rynkach występował jako L200, ostatecznie trafił do produkcji w 1978 roku, to jest w osiem długich lat od postawienia pierwszej kreski do pierwszego samochodu zjeżdżającego z taśmy montażowej. Było to osiem solidnie przepracowanych lat. Sprzedaż w pierwszym roku osiągnęła 45.000 sztuk i wzrosła drastycznie do ponad 100.000 sztuk w kolejnym roku. Tylko na rynku USA sprzedawano około 5000 sztuk miesięcznie. Samochód oferowany tam jako Dodge D50 oraz Plymouth Arrow Pickup poprzez sieć dealerską Chryslera, zyskał ogromną popularność i został wybrany najlepszym pickupem roku 1979 przez magazyn "Pickup, Van and 4WD".

Odświeżony konstrukcyjnie w 1986 roku, choć jako Forte wycofany z rynku japońskiego, L200 pierwszej serii nadal przyciągał klientów, a jego sprzedaż w latach 1985/87 wynosiła około 130 tysięcy sztuk rocznie, dowodząc jego reputacji i niegasnącej popularności.

… a dalej Strada I …
Punktem zwrotnym w historii samochodu był rok 1991, gdy linia modelowa Strada zastąpiła Forte w Japonii i na rynkach zagranicznych, a towarzyszyła temu zmiana koncepcji pojazdu w stronę twardego pickupa o podwyższonych zdolnościach terenowych, przypominającego charakterem samochód z segmentu SUV, co było zgodne z nowymi wymaganiami klientów z najważniejszych rynków eksportowych.

Wraz ze zniknięciem Forte jako nazwy modelu, zmienił się wizerunek pickupa Mitsubishi na rynku japońskim, gdzie przez wiele lat uchodził on za typowo użytkowy lekki samochód dostawczy. Mitsubishi Motors zdecydowało się podążać za coraz wyraźniejszym trendem rynkowym, zgodnie z którym klienci oczekiwali samochodów o cechach sportowo-użytkowych, co z kolei wiązało się z coraz powszechniejszą fascynacją aktywnym stylem życia i jego atrybutami.

Pierwsza generacja modelu Strada łączyła w sobie wszystkie cechy sprawnego wszędołaza i sportowego pickupa z komfortem, o którym użytkownicy takich samochodów do niedawna mogli tylko pomarzyć. Duża przednia osłona wlotu powietrza, uwypuklone błotniki, najszersze opony w swojej klasie założone na aluminiowe obręcze kół, jak również podwójne rury pałąka antykapotażowego zapewniały solidny i atrakcyjny wygląd. Wnętrze kabiny pickupa Strada z podwójną kabiną kojarzyło się już ze starannie rozplanowanym wnętrzem samochodu osobowego.

Uniwersalny charakter samochodu gwarantowała największa w klasie skrzynia ładunkowa, a zbiornik paliwa o pojemności 75 litrów pozwalał na długie wyprawy bez konieczności tankowania. Możliwościom terenowym samochodu dobrze służył turbodoładowany dieslowski silnik Cyclone 2,5 l 4D56.

… Strada II i w końcu Triton…
Strada II generacji, która na światowych rynkach pojawiła się w 1996 roku, została zaprojektowana w Japonii, a jej produkcję powierzono zakładom spółki MMC Sittipol w Tajlandii. Był to wynik podjętej przez MMC decyzji, by produkcję 1-tonowych pickupów przeznaczonych na globalny rynek skoncentrować właśnie w tym kraju.

Sprzedawany jako L200 na rynkach trzecich, nowy stylowy pickup okazał się bestsellerem dla MMC, MMTh i MME, a jego łączny eksport przekroczył 700 tysięcy sztuk. L200 walnie przyczynił się także do kolejnych sukcesów Mitsubishi Motors (Thailand) Co., Ltd, gdy nowy L200 rozpoczął swoją tajlandzką karierę w dniu 25 sierpnia 2005 pod nazwą "Triton" ...

.. Zupełnie nowy pojazd rozpoczął erę zupełnie nowej koncepcji produktu – określanego dzisiaj jako "Sport Utility Truck" - z wyrafinowanym wyglądem zewnętrznym inspirowanym wyścigowym samochodem terenowym Pajero Evo, zapewniającym wygodę podróży jak w samochodzie osobowym i dysponującym unikalnymi cechami, jak stały napęd Super Select 4WD (z reduktorem), czy najmniejszy w klasie promień skrętu.

Będąc przedstawicielem nowego gatunku pojazdów, L200 czwartej serii świetnie trafił w gusta światowych klientów, znajdując 1,3 miliona nabywców w ciągu 9 lat produkcji (stan z września 2014).

W przededniu debiutu rynkowego nowego L200, a siedemdziesiąt lat po debiucie małego pickupa Mizushima w 1946 roku, Mitsubishi Motors kontynuuje sukcesy rodziny pojazdów, których cztery kolejne serie złożyły się na łączną produkcję 4.077.000 sztuk od premiery w 1978 roku do jesieni 2014 roku, z czego prawie 440 tysięcy samochodów wciąż porusza się po drogach całej Europy, swojego największego rynku eksportowego.