W Tokio debiutuje Mitsubishi eX Concept

Na rozpoczynającej się wystawie motoryzacyjnej Tokyo Motor Show 2015 debiutuje nowy model MITSUBISHI eX Concept. Jest on wizją kompaktowego SUV-a z elektrycznym układem napędowym nowej generacji. To sportowy, zwinny crossover a jego wygląd łączy w sobie elegancję i styl nadwozia shooting brake (luksusowego, usportowionego kombi) z liniami kompaktowego SUV-a. Przód nadwozia prezentuje nową interpretację firmowej koncepcji „dynamicznej tarczy”.

W Tokio debiutuje Mitsubishi eX Concept

Zarówno stylizacja nadwozia, jak i wnętrze oraz rozwiązania techniczne wskazują kierunek, w którym podążają obecnie projektanci MMC.

Ewolucja technologii samochodu elektrycznego + emocje SUV-a
MITSUBISHI eX Concept jest SUV-em następnej generacji, górującym wyraźnie nad współcześnie produkowanymi samochodami elektrycznymi. System napędu elektrycznego EV nowej generacji został wyposażony w akumulatory o wysokiej wydajności i niewielkie, ale mocne silniki elektryczne, dzięki czemu jest teraz lżejszy i sprawniejszy. Dzięki dalszym zabiegom obniżającym masę pojazdu, udało się uzyskać zasięg samochodu wynoszący 400 km bez konieczności ładowania akumulatorów.

Umieszczenie akumulatorów trakcyjnych pod podłogą obniżyło środek ciężkości, a to wraz z dwusilnikowym układem napędowym Twin Motor 4WD i zintegrowanym systemem dynamiki jazdy S-AWC pozwoliło uzyskać bardzo precyzyjne prowadzenie samochodu przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowej stabilności.

W pojeździe zastosowano technologię automatycznej jazdy, która łączy systemy łączności mobilnej w samochodzie, wykorzystując platformy wymiany danych nowej generacji z zaawansowanymi rozwiązaniami w zakresie aktywnego bezpieczeństwa. Gdy zostaje wykryte zagrożenie, funkcje bezpieczeństwa są uruchamiane w sposób optymalnie dobrany do sytuacji. Inne systemy wykrywają usterki lub nieprawidłowości na jak najwcześniejszym etapie ich występowania i sugerują kierowcy wizytę w serwisie celem kontroli lub naprawy.

Świetne osiągi pod osłoną dynamicznej tarczy
W aktywnym, tętniącym projekcie MITSUBISHI eX Concept wykorzystano mocno zarysowaną sylwetkę, która bardzo wyróżnia samochód. Bryła samochodu sprawia wrażenie, jakby została wyrzeźbiona z jednego bloku materiału, jednocześnie łącząc elegancję i styl nadwozia „shooting brake” z linią kompaktowego SUV-a, którego bagażnik zapewnia wystarczającą ilość miejsca na sprzęt sportowy podróżnych. Stylizacja MITSUBISHI eX Concept przywołuje obraz sportowego crossovera szybko i zwinnie poruszającego się po mieście.

Przednia część nadwozia jest nową interpretacją charakterystycznej dla MMC koncepcji dynamicznej tarczy. W MITSUBISHI eX Concept ten akcent zyskał nieco więcej cech czysto praktycznych. Oprócz wizualnej ochrony przodu pojazdu i jego pasażerów, w górnej części tarczy umieszczono światła dzienne LED oraz kierunkowskazy, co czyni je lepiej widocznymi dla pieszych, podczas gdy główne reflektory umieszczone są pod zakończeniami dolnego zderzaka, zapobiegając oślepianiu pieszych i kierowców innych pojazdów. Kolejne rozwiązanie, które służy zwiększeniu poczucia bezpieczeństwa, to zastosowanie powłoki gumowej od spodu i po bokach zderzaka, gdzie jest możliwy kontakt z ludźmi lub z przeszkodami.


Komfortowa przestrzeń. Zaawansowane systemy zapraszają do świata nowych technologii.

Brak środkowego słupka między przednimi i tylnymi drzwiami zapewnia łatwy i wygodny dostęp do bardzo przyjaznego wnętrza. Aby wyrazić elegancję i styl wnętrza samochodu z nadwoziem „shooting brake”, do wykończenia foteli kierowcy i pasażera użyto materiałów w różnych kolorach, aby stworzyć w każdej ze stron inny nastrój, proponując przestrzeń, która kojarzy się ze sportem, ale zachowując rozświetlony, wyrafinowany i przestronny charakter wnętrza.

Użycie miękkiej powłoki do pokrycia ramy struktury tablicy rozdzielczej i innych ważnych elementów przedniej części kabiny nie tylko tworzy wizualne wrażenie lekkości, ale jest też rozwiązaniem realnie obniżającym masę pojazdu.

W konsoli centralnej znalazło się miejsce na dwa przenośne akumulatory, co jest wsparciem dla aktywnego stylu życia energicznych i ciekawych świata ludzi.

MITSUBISHI eX Concept został także wyposażony w przednią szybę z technologią rozszerzonej rzeczywistości (augmented reality*1 - AR), a także w inteligentny wyświetlacz umieszczony w centralnej części kokpitu, co pozwala dostarczać najróżniejsze informacje związane z podróżą samochodem. Podłączenie do sieci informacyjnej za pomocą samochodowych systemów łączności otwiera ogromne pole dla nowych zastosowań, przyczyniając się do zwiększenia poziomu komfortu i wygody korzystania z samochodu.

*1: Przekazywany na żywo bezpośredni lub pośredni obraz fizycznego świata zewnętrznego, którego elementy są uwypuklone (lub uzupełnione) przez wygenerowane komputerowo obrazy lub dźwięki.

Przednia szyba AR minimalizuje ruchy gałek ocznych kierowcy
Zastosowanie technologii rozszerzonej rzeczywistości pozwoliło przetworzyć informacje uzyskane za pośrednictwem systemów łączności samochodowej i wyświetlić je na przedniej szybie AR. Wyświetlanie informacji w polu widzenia kierowcy umożliwia mu zobaczenie zmian w warunkach drogowych bez konieczności dokonywania większych ruchów gałek ocznych i odrywania spojrzenia od drogi przed samochodem. Rodzaje informacji, które mogą być wyświetlane, obejmują wskazówki dotyczące trasy pochodzące z systemu nawigacji samochodowej, alarmy dotyczące odległości od poprzedzającego samochodu, ostrzeżenia o zjeżdżaniu z pasa ruchu oraz informacje o stałych lub tymczasowych znakach drogowych odczytanych przez system rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z kamerą.

Ponadto przednia szyba AR współpracuje z systemami śledzenia ruchu i ostrzegania kierowcy przy użyciu komunikacji między pojazdami, pojazdu z infrastrukturą i pojazdu z pieszymi do wyświetlania wskazówek i ostrzeżeń dotyczących tego, co znajduje się poza polem widzenia kierowcy, na przykład o pojazdach lub pieszych zbliżających się skrzyżowania, ale jeszcze niewidocznych dla kierowcy. Pozwalając kierowcy na wcześniejsze podejmowanie decyzji i podjęcie działań, na które zwykle zostają ułamki sekund, przednia szyba AR zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

Inteligentny wyświetlacz
Położony w górnej części obudowy zespołu wskaźników inteligentny wyświetlacz zapewnia dostęp do całego szeregu informacji istotnych dla odbywanej jazdy. Po zintegrowaniu ze smartfonem z zainstalowaną aplikacją nawigacyjną, wyświetlacz może pokazywać informacje dotyczące zaplanowanej trasy. Dzięki wyszukiwaniu informacji za pomocą smartfona lub PC i wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) poprzez chmurę obliczeniową, system będzie mógł przedstawiać żądane informacje wyszukane w chmurze. Funkcja AI inteligentnego wyświetlacza umożliwia udzielanie rekomendacji opartych o zrozumienie przez system zainteresowań lub hobby kierowcy.

Wyświetlacze boczne
Wyświetlacze zastępujące tradycyjne lusterka zewnętrzne umieszczono po obu stronach obudowy zestawu wskaźników. Wyświetlacze współpracując z kamerami wysokiej rozdzielczości zamocowanymi do nadwozia wyświetlają obraz sytuacji obok i za samochodem, co ogranicza ruchy oczu, jakie były dotychczas potrzebne do sprawdzenia sytuacji za pomocą lusterek.

Wyświetlacz wsteczny
Wyświetlacz zastępujący centralne lusterko wsteczne zamontowany jest w konsoli górnej samochodu i współpracuje z kamerą wysokiej rozdzielczości znajdującą się z tyłu samochodu. Wyświetlacz zapewnia szerszy i precyzyjniejszy obraz sytuacji za samochodem, niż konwencjonalne lusterko wsteczne.

System elektryczny następnej generacji EV oraz układ napędowy Twin Motor 4WD/S-AWC umieszczają samochód o krok dalej jako prekursora nowej ery w motoryzacji
MITSUBISHI eX Concept korzysta ze szczytowych możliwości wszystkich technologii MMC opracowanych do tej pory, dzięki czemu dysponuje systemem EV nowej generacji, który łączy powiększony zasięg i znakomite osiągi. Układ napędowy zasilają akumulatory drugiej generacji, które charakteryzuje dwa razy większa gęstość zmagazynowanej energii, niż w poprzednio stosowanych akumulatorach, a napęd zapewniają wysoko wydajne silniki elektryczne przedniej i tylnej osi. Wraz ze zmniejszeniem masy i wyższą sprawnością nowego systemu EV, MITSUBISHI eX Concept uzyskuje zasięg wynoszący 400 km. Układ napędowy zapewnia przyspieszenia o dynamice dostępnej tylko w samochodzie elektrycznym, dostarczając moc 70 kW na koła przedniej osi i następne 70 kW na koła tylne, tak więc łączna moc silników samochodu wynosi 140 kW.

Układ napędowy Twin Motor 4 WD zintegrowano z systemem dynamiki jazdy S-AWC*2, który kontroluje zachowanie samochodu i koryguje je wykorzystując do tego sterowanie hamowaniem kół przednich i systemem AYC zmieniającym rozdział momentu obrotowego pomiędzy tylne koła. Dzięki kontroli nad rozdziałem momentu także pomiędzy tylne koła poprzez system AYC, MITSUBISHI eX Concept prowadzi się pewnie i realizuje dokładnie to, co zamierzył kierowca.

Kierowca może wybierać spośród trzech różnych trybów jazdy, by wykorzystać pełen potencjał systemu S-AWC. W trybie AUTO czujniki i kamery monitorują i przekazują sygnały świadczące o stanie nawierzchni drogi do jednostki sterującej S-AWC, która automatycznie wybiera optymalny tryb jazdy dla warunków występujących na drodze. Tryb GRAVEL (szuter) zapewnia optymalną przyczepność i napęd na nieutwardzonych drogach lub w ulewnym deszczu, podczas gdy tryb SNOW (śnieg) oferuje optymalne osiągi na zaśnieżonych lub innych bardzo śliskich nawierzchniach.

MITSUBISHI eX Concept może zostać połączony z systemem V2H, który umożliwia wykorzystanie energii zmagazynowanej w akumulatorach trakcyjnych do zasilania urządzeń gospodarstwa domowego, co w przeciętnym domu zapewni energię elektryczną na cztery dni. Gniazdo prądu zmiennego 100V o maksymalnej mocy 1500W pozwala również na zasilanie urządzeń elektrycznych, gdy samochód wykorzystywany jest w warunkach biwakowych.
*2: Super All-Wheel Control