Nissan jako pierwszy producent samochodów zastosował lakier świecący w ciemności

Nissan jako pierwszy producent samochodów zastosował świecący w nocy lakier, aby zwrócić uwagę na to, jak dzięki w pełni elektrycznemu modelowi LEAF, który jest liderem rynku aut z takim napędem, ludzie coraz chętniej wykorzystują energię słoneczną w swoich domach.

Nissan jako pierwszy producent samochodów zastosował lakier świecący w ciemności

Nissan podjął współpracę z wynalazcą Hamishem Scottem, twórcą nanoszonej metodą natryskiwania powłoki STARPATH, która absorbuje energię promieniowania UV w ciągu dnia, a po zmroku oddaje ją w postaci światła emitowanego przez 8 do 10 godzin.

Wprawdzie świecące samochodowe lakiery oraz folie już od jakiegoś czasu są dostępne na rynku, to jednak „zasilany" ultrafioletem lakier opracowany specjalnie dla Nissana jest wyjątkowy ze względu na tajną formułę opartą wyłącznie na składnikach organicznych. Jednym z nich jest bardzo rzadki minerał - glinian strontu - bezzapachowa oraz chemicznie i biologicznie obojętna substancja w stanie stałym.

Wiele zewnętrznych firm oferuje świecące w ciemnościach lakiery samochodowe, ale są one nieorganiczne. Nissan jest pierwszym producentem, który sam zastosował technologię świecącego w ciemnościach lakieru, a na dodatek nieszkodliwego dla środowiska. Trwałość wyjątkowego lakieru Nissana - gdyby był komercyjnie dostępny - jest oceniana na 25 lat.

Dzięki kosztom eksploatacji wynoszącym nie więcej niż 8 groszy na kilometr, właściciele Nissanów LEAF w ciągu roku oszczędzają znaczne kwoty, które mogą przeznaczyć na różne cele. Do najpopularniejszych w Wielkiej Brytanii należy montaż paneli słonecznych na dachach domów, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy gospodarstwa domowego, a także efektywnie i za darmo ładować akumulator pojazdu.

Z badań przeprowadzonych ostatnio przez Nissana wynika, że 89% właścicieli modelu LEAF ładuje swoje samochody w domu, nocą. Mimo że panele słoneczne nie gromadzą energii i produkują ją tylko w ciągu dnia, to ewentualne nadwyżki mogą być wprowadzane do krajowej sieci, za co właściciel domu wyposażonego w taką instalację otrzymuje zapłatę zmniejszającą koszty nocnego ładowania.

Ian Finch to jeden z właścicieli Nissana LEAF, który połączył oszczędności uzyskiwane z eksploatacji w pełni elektrycznego samochodu z wykorzystaniem paneli słonecznych do zasilania domu.

„Eksploatacja Nissana LEAF kosztuje jedną szóstą tego, co w przypadku samochodu z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym" - powiedział Finch. „Ogólnie zużywamy prawdopodobnie o 25% mniej energii elektrycznej dzięki panelom słonecznym. Ponadto jazda Nissanem LEAF zasilanym energią elektryczną, którą pozyskaliśmy całkowicie za darmo, to fantastyczna sprawa".

Wywiad z Ianem Finchem (w wersji oryginalnej), z którego można dowiedzieć się więcej o wykorzystaniu energii słonecznej do ładowania Nissana LEAF, jest dostępny pod linkiem: http://youtu.be/xM9XRn1amqQ.

Jean-Pierre Diernaz, dyrektor ds. pojazdów elektrycznych w Nissan Europe, powiedział: „Nissan LEAF to doskonały przykład stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w praktyce i jednocześnie przyszłość motoryzacji. Okazuje się, że nie tylko pozwala on naszym klientom zaoszczędzić na kosztach eksploatacji pojazdu, ale także pomaga zwiększyć wrażliwość ludzi na kwestie ochrony środowiska naturalnego i skłonić ich do zmniejszania własnego śladu węglowego".

Nissana świecącego w ciemnościach można obejrzeć na filmie: http://youtu.be/nKj2sEpg1xg.