Nissan LEAF zmniejszy rachunki za paliwo o 60 procent

Racjonalizacja domowego budżetu: Nissan LEAF zmniejszy miesięczne rachunki za paliwo o 60 procent. Rodziny decydujące się zmienić samochód na elektryczny mogą zaoszczędzić do 60% na kosztach paliwa. Bezpieczeństwo, niskie koszty eksploatacji i funkcjonalność to najważniejsze kryteria wyboru samochodu rodzinnego. Z badań antropologicznych wynika, że rodziny mogą zaoszczędzić do 3385 EUR[i] rocznie, zmieniając samochód na elektryczny.

Nissan LEAF zmniejszy rachunki za paliwo o 60 procent

Rodziny, które zdecydują się zmienić samochód na elektryczny, mogą zaoszczędzić co miesiąc nawet 60% dotychczasowych wydatków na paliwo. W przypadku przeciętnej europejskiej rodziny oznacza to oszczędność 24 EUR[ii] miesięcznie.

Za tę sumę można wybrać się całą rodziną na obiad lub do kina albo kupić nowe ubranie. Dodatkowa gotówka zostająca w kieszeni może okazać się języczkiem u wagi przy wyborze następnego samochodu rodzinnego. Takie są wnioski badania zleconego niedawno przez firmę Nissan.

Europejskie rodziny, wśród których przeprowadzono to badanie, wskazywały bezpieczeństwo, niskie koszty eksploatacji oraz funkcjonalność jako główne kryteria decydujące o wyborze samochodu rodzinnego. Znacznie mniej liczyły się dla nich takie kwestie, jak komfort czy osiągi.[1]

Ustalenia te poczyniono w ramach badania zleconego przez Nissana i dotyczącego użytkowania samochodu elektrycznego oraz w bardziej ogólnym ujęciu roli samochodu rodzinnego. Badanie przeprowadzono wśród zmotoryzowanych z dziećmi w sześciu krajach europejskich.[iii]

Nissan zaangażował renomowaną firmę zajmującą się badaniami antropologicznymi Stripe Partners, aby oceniła ona codzienne realia użytkowania samochodu elektrycznego w kontekście potrzeb i stylu życia ankietowanych rodzin z Wielkiej Brytanii i Norwegii - krajów, w których w 2014 roku sprzedano najwięcej Nissanów LEAF. W samej Norwegii sprzedaż LEAF-ów wzrosła od 2011 roku o 1200%. W Wielkiej Brytanii w ubiegłym roku sprzedano 4051 egzemplarzy tego modelu, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2013 roku[2].

Łatwo zrozumieć dlaczego: jeden z respondentów ankiety, Martin Brady z Dorridge (Wielka Brytania) obliczył, że zaoszczędził 3385 EUR odkąd Nissan LEAF jest głównym środkiem transportu jego rodziny. Powiedział: „Zdziwiłbym się, gdyby kosztował mnie więcej niż 5 funtów tygodniowo. Ładuję go głównie w pracy".

Aż 89% kierowców LEAF-ów ładuje akumulatory samochodu w domu, nocą. W takim przypadku koszt przejechania 1 kilometra nie przekracza 3 centówii. Przekłada się to na poważne oszczędności dla całej rodziny. Zaoszczędzone środki można przeznaczyć na zakup wielu przydatnych rzeczy, jak np. paneli słonecznych, czy na remont domu[iv].

Jarl Hovind z Oslo mówi: „Ładowanie LEAF-a nie kosztuje mnie więcej niż 3 NOK (39 centów) za każde przejechane 10 kilometrów".

Jean-Pierre Diernaz, dyrektor działu pojazdów elektrycznych w europejskim oddziale Nissana, tak skomentował wyniki badania: „W czasach ciągłych wahań cen paliwa w całej Europie klienci mogą być pewni jednego: samochody elektryczne są niezwykle ekonomiczne".

„Od kilku lat obserwujemy wzrost niezadowolenia kierowców z kosztów związanych z posiadaniem samochodu. Ten trend będzie postępował, chyba że więcej rodzin zdecyduje się na zmianę samochodu na elektryczny".

Nissan LEAF jest najlepiej sprzedającym się na świecie w pełni elektrycznym samochodem. Od premiery modelu w 2010 roku sprzedano go już w liczbie około 177 000 egzemplarzy. Do dziś wszyscy właściciele Nissanów LEAF pokonali łącznie ponad miliard całkowicie „elektrycznych" kilometrów.

O ile nie podano inaczej, dane pochodzą z YouGov Plc.

[1] Bezpieczeństwo: 35%, niskie koszty eksploatacji: 28%, funkcjonalność: 19%, komfort: 11%, osiągi: 5%. Aspekty decydujące o funkcjonalności uwzględnione w badaniu: pojemność bagażnika, przestronność wnętrza i technologia.

[2] Zgodnie z danymi dotyczącymi Nissana LEAF

[i] Wg posiadacza Nissana LEAF z Wielkiej Brytanii ankietowanego przez Stripe Partners. Badanie przeprowadzono w dniach 27 października - 7 listopada 2014 r.

[ii] Przy założeniu kosztów 40,76 EUR miesięcznie (10,19 EUR tygodniowo) w przypadku Nissana NOTE 1.5 dCi oraz odpowiednio 16,64 EUR i 4,16 EUR w przypadku Nissana LEAF. Przyjęto ceny oleju napędowego z 22 kwietnia 2015 r. oraz średni przebieg 208 km tygodniowo. Dane łączne wg Global Data Center (GDC) Nissana na dzień 30 września 2014 r. (UTC).

[iii] Łączna liczebność próby wyniosła 5568 osób, w tym: 1033 z Wielkiej Brytanii, 1010 z Niemiec, 1003 z Francji, 1012 z Włoch, 1005 z Hiszpanii i 505 z Norwegii. W przypadku każdego kraju próba składała się z osób dorosłych, z którymi mieszka jedno z ich dzieci i które mają dostęp do samochodu. „Średnią europejską" obliczono nadając jednakowe wagi danym z poszczególnych krajów. Badanie przeprowadzono w dniach 29 października - 6 listopada 2014 r.

[iv] Ankieta wypełniona przez 76 aktualnych właścicieli Nissanów LEAF. Badanie przeprowadzone przez Nissan Motor (GB) Limited.