Nissan X-Trail crossover dla poszukiwaczy przygód

X‑Trail łączy uznane tradycje Nissana w segmencie 4x4 ze świeżymi pomysłami i technologią inspirowaną rozwiązaniami stosowanymi w przełomowych crossoverach tej marki. Wynikiem tego połączenia jest samochód definiujący na nowo formułę kompaktowego pojazdu sportowo-użytkowego.

Nissan X-Trail crossover dla poszukiwaczy przygód

X‑Trail, zbudowany na platformie CMF (Common Module Family) będącej dziełem sojuszu Renault-Nissan, jest równie solidny i dopracowany, jak model poprzedniej generacji, a przy tym charakteryzują go styl i efektywność crossovera, atrakcyjne wzornictwo, innowacyjność rozwiązań technicznych oraz wyjątkowy komfort i funkcjonalność.

Motywacją Nissana przy projektowaniu odważnej stylistyki modelu X‑Trail było opracowanie najbardziej uniwersalnego pojazdu w segmencie C‑SUV. Doskonale dopasowany do wizerunku nowoczesnych crossoverów i SUV-ów japońskiej marki, X‑Trail wyróżnia się atrakcyjnym wyglądem reprezentującym najnowszy styl Nissana.

Dzięki opływowemu, a jednocześnie muskularnemu nadwoziu X‑Trail łączy siłę i ducha przygody z naturalnymi i miękkimi konturami. Sportowej elegancji towarzyszy szereg stylistycznych nowości i detali, takich jak wyrazisty kształt reflektorów - standardowo diodowych w wyższych wersjach wyposażenia - czy charakterystyczny diodowy pas, po którym można łatwo rozpoznać model także nocą. W wyposażeniu znalazły się też takie elementy, jak elektrycznie sterowane drzwi bagażnika i elektrycznie otwierany panoramiczny dach.

Podstawowymi atutami Nissana X‑Trail są wytrzymała konstrukcja i wysoki poziom bezpieczeństwa podróżujących nim osób. Podobnie jak Qashqai, samochód uzyskał ocenę pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, co jest zasługą między innymi licznych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa, w tym wysoko ocenianego pakietu technologii Safety Shield.

Zaprojektowana od postaw kabina, dostępna również w wersji siedmiomiejscowej, zwraca uwagę „teatralnym" układem foteli, dzięki któremu pasażerowie nie zasłaniają sobie nawzajem widoku. Inteligentnie zaprojektowane i wykończone wysokogatunkowymi materiałami wnętrze modelu X‑Trail wyznacza nowe standardy w zakresie dostępu do tylnych foteli, przestronności w opcjonalnym trzecim rzędzie siedzeń oraz pokładowej technologii. X‑Trail jest wyposażony w system NissanConnect najnowszej generacji, współpracujący ze smartfonem i oferujący mnóstwo innowacyjnych funkcji, takich jak wbudowane aplikacje rozszerzające możliwości utrzymania łączności w czasie jazdy.

Nabywcy mają do wyboru dwa silniki - mocnego, a jednocześnie oszczędnego diesla dCi 130 KM oraz wprowadzoną niedawno jednostkę benzynową 1.6 DIG-T 163 KM. W obu przypadkach kierowca może liczyć na optymalną równowagę między niskim zużyciem paliwa a doskonałą kulturą pracy w całym zakresie obrotów. Samochód jest dostępny w wersji z napędem na przednią i obie osie (wersja benzynowa tylko z napędem przednią oś). Napęd na cztery koła jest realizowany przez układ ALL MODE 4x4‑i najnowszej generacji. W połączeniu z systemem aktywnej kontroli zawieszenia układ napędowy nowego Nissana X‑Trail zapewnia kierowcy kompleksowy zestaw funkcji podnoszących bezpieczeństwo i komfort, dzięki którym każda podróż jest źródłem przyjemności.

X‑Trail odgrywa bardzo ważną rolę w powiększającej się rodzinie crossoverów Nissana. Model jest produkowany w dziewięciu fabrykach rozrzuconych po całym świecie, z przeznaczeniem na wiele rynków. W globalnym ujęciu jego poprzednik był jednym z najlepiej sprzedających się pojazdów japońskiej firmy, a nowa wersja modelu powinna wnieść znaczący wkład w realizację średniookresowego biznes planu Nissan Power 88 na lata obrotowe 2011-2016.

Wyrazista i oryginalna stylistyka

Łącząc smukłe i eleganckie linie nowoczesnego crossovera z masywnym wizerunkiem typowego SUV‑a, X‑Trail wyznacza nowe standardy w segmencie pojazdów sportowo-użytkowych. Wyraźnie odcinając się od kanciastej estetyki poprzednika, X‑Trail jest przykładem stylistyki SUV‑ów nowej generacji, w której bardziej opływowe kształty nie muszą oznaczać uszczerbku dla terenowych możliwości pojazdu.

Wybierając zaawansowaną platformę, zespół Nissana w pełni wykorzystał możliwości wydłużonego rozstawu osi i poszerzonego rozstawu kół. Zgodnie z estetyką crossoverów Nissana w modelu X‑Trail silnie zaakcentowano okolice kół. Znakiem rozpoznawczym pojazdu są mocno zarysowane nadkola stanowiące ważne elementy stylistyczne. Wraz z opadającą linią dachu, głębokimi przetłoczeniami na błotnikach i wznoszącą się dolną krawędzią szyb bocznych składają się one na pełnię stylistycznego DNA crossoverów Nissana. Efektem tego połączenia jest efektowna i nowoczesna sylwetka pojazdu.

X-Trail jest o 17 mm dłuższy (4 643 mm) od poprzednika, a zwiększony o 76 mm rozstaw osi przekłada się na bardziej przestronne wnętrze. Nowy model jest także o 30 mm szerszy i o 5 mm niższy. Nie zmienił się natomiast prześwit, który wynosi 210 mm.

Obecny X‑Trail jest też o 90 kilogramów lżejszy od poprzednika. Ultrawytrzymała stal stanowi obecnie 49% struktury nadwozia modely, dzięki czemu jest ono lżejsze i mocniejsze.

Do obniżenia masy własnej pojazdu przyczyniło się także wykorzystanie w znacznym stopniu materiałów kompozytowych. Na przykład drzwi bagażnika są wykonane z tworzywa sztucznego, a nie ze stali, zaś przednie i tylne zderzaki zoptymalizowano pod względem grubości materiału. Wyjątkowa dbałość o szczegóły sprawiła, że X‑Trail jest konstrukcją maksymalnie solidną, a przy tym relatywnie lekką.

Zgodnie z oczekiwaniami nabywców Nissan zastosował w modelu X‑Trail liczne inteligentne i przydatne detale stylistyczne.

Na przykład przód samochodu stanowi estetyczne połączenie skomplikowanych kształtów z ostrymi liniami i umiejętnie prowadzoną grą światła i cienia. Reflektory w technologii LED osadzone w zderzakach w pomysłowy sposób spajają dolną i górną część nadwozia. Na uwagę zasługują także misterne detale opraw reflektorów oraz nowa świetlna sygnatura pozwalająca rozpoznać Nissana X‑Trail nawet w ciemności.

Tył pojazdu to mieszanka odważnych stylistycznych nowości z tradycyjną estetyką Nissana. Na przykład tylne światła zespolone mają znajomy kształt bumerangu, a charakterystyczne słupki D silnie kojarzą się z modelami Juke i Qashqai.

Stylistyka wnętrza

Bardziej przestronne i ergonomiczne, z mnóstwem nowych funkcji podnoszących prestiż samochodu, wnętrze Nissana X‑Trail wyznacza nowe standardy komfortu i wyposażenia w segmencie C‑SUV.

Przemyślany układ zaawansowanych technicznie elementów zestawu wskaźników ułatwia kierowcy skupienie się na obserwowaniu drogi. Projektanci dwupoziomowej deski rozdzielczej zadbali o jej przejrzystość i łatwość korzystania z poszczególnych funkcji. Delikatnie uniesiona konsola centralna mieści system multimedialny oraz przyciski i pokrętła sterowania układem wentylacji.

Pomiędzy dwiema głównymi tarczami doskonale czytelnego zestawu wskaźników znajduje się duży, pięciocalowy kolorowy wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości. Podawane są na nim informacje między innymi z takich źródeł, jak systemy bezpieczeństwa pojazdu. Ekran zaprojektowano w taki sposób, aby ostrzeżenia przekazywane kierowcy nie odwracały jego uwagi od drogi.

W konsoli centralnej umieszczono najnowszy system NissanConnect z siedmiocalowym ekranem wysokiej rozdzielczości i wieloma funkcjami umożliwiającymi współpracę ze smartfonem.

Wszystkie crossovery Nissana cechuje wysoka jakość i widoczna dbałość o szczegóły. Nie inaczej jest w przypadku modelu X‑Trail. W kabinie można znaleźć wiele wysokogatunkowych materiałów, takich jak chrom, lakier fortepianowy i skóra z kontrastującymi przeszyciami. W trosce o podniesienie komfortu kierowcy i pasażerów Nissan zbadał wszystkie powierzchnie, z którymi osoby te mogą mieć kontakt w samochodzie. Na podstawie analizy wyników przeprowadzonych badań zdecydowano się na przykład na ośmiokrotnie grubsze wyściełanie podłokietników na drzwiach i boków konsoli centralnej niż w konkurencyjnych modelach innych marek. W przepastnym schowku między przednimi fotelami zmieści się nawet iPad lub 10‑calowy tablet.

Nie mniej imponująca jest duża przeszklona powierzchnia panoramicznego dachu - największa w tej klasie pojazdów. Taki dach nie tylko rozświetla wnętrze kabiny pojazdu promieniami słońca, ale także zapewnia dodatkową wentylację po otwarciu przedniej połowy.

Wyjątkowa funkcjonalność

Praktyczne rozwiązania to kolejna dziedzina, w której X‑Trail osiąga celujące wyniki. Kabina pojazdu, zaprojektowana od podstaw z uwzględnieniem opcjonalnego trzeciego rzędu foteli, w pełni korzysta z możliwości, jakie daje większy rozstaw osi nowej platformy, oferując najwięcej przestrzeni dla pasażerów w swojej klasie. Nissan rozumie, że jeżeli chodzi o wygodę jakość jest równie ważna jak ilość. Dlatego każdy fotel w nowym modelu został starannie zaprojektowany pod kątem komfortu i funkcjonalności. Wszystkie trzy rzędy foteli mają układ „teatralny", co oznacza, że siedzenia w drugim i trzecim rzędzie są zamontowane nieco wyżej od tych, które znajdują się przed nimi.

W niektórych konkurencyjnych modelach drugi rząd siedzeń to prosta, zamocowana na stałe kanapa. Siedzenia w Nissanie X‑Trail mają natomiast funkcję przesuwania siedziska i pochylania oparcia, co nie tylko zwiększa komfort, ale także pozwala regulować pojemność bagażnika. Opcjonalny trzeci rząd siedzeń jest podwójnie składany, co umożliwia uzyskanie całkowicie płaskiej podłogi. Przy rozłożonych fotelach pasażerowie nie mogą natomiast narzekać na brak miejsca na głowę czy stopy.

Dzięki wydłużonemu rozstawowi osi oraz nowej konstrukcji przednich foteli z mocno wyprofilowanymi oparciami pasażerowie drugiego rzędu siedzeń mają najwięcej w tym segmencie miejsca na nogi.

Kierowca i siedzący obok niego pasażer podróżują w nowych fotelach, zaprojektowanych pod kątem maksymalnego komfortu. Oprócz standardowych foteli Nissan opracował także specjalne fotele Comfort, inspirowane wrażeniami ze stanu nieważkości. Zapewniają one lepsze podparcie kręgosłupa oraz optymalne krążenie krwi, co zmniejsza zmęczenie wywołane pokonywaniem dalekich tras.

Innowacyjne rozwiązania w bagażniku

Uniwersalny układ bagażnika, który zadebiutował w poprzednim modelu, został rozwinięty w obecnym Nissanie X-Trail poprzez dodanie pomysłowej i innowacyjnej podłogi z funkcjonalnymi dodatkowymi schowkami (do 9 możliwych konfiguracji). W prosty sposób, posługując się jedną ręką, przestrzeń bagażową można podzielić na górną i dolną strefę. Nośność półki w najwyższym położeniu wynosi 10 kilogramów. W środkowym położeniu jest to już 75 kilogramów. Podział bagażnika umożliwia na przykład jednoczesne przewożenie wózka dziecięcego oraz większych przedmiotów na dole przy zachowaniu w pełni użytecznej powierzchni bagażowej na mniejsze i lżejsze przedmioty.

Ogromnym ułatwieniem w dostępie do bagażnika jest zdalne sterowanie siłownikami otwierającymi i zamykającymi klapę bagażnika.

ROZWIĄZANIA TECHNICZNE

X-Trail trzeciej generacji jest jednym z najnowocześniejszych samochodów w swoim segmencie. W pełni skomunikowany pojazd jest wyposażony w system NissanConnect najnowszej generacji, obejmujący nawigację oraz funkcje multimedialne. Kierowca może korzystać także z kompleksowego pakietu funkcji wspomagających w ramach systemu Safety Shield.

Jak zwykle w przypadku Nissana, wszystkie te funkcje rzeczywiście ułatwiają życie kierowcy i pasażerom.

Nowy system NissanConnect jest jednym z czołowych przykładów innowacyjności myśli technicznej Nissana. Najnowsza wersja systemu może współpracować ze smartfonem, ułatwiając właścicielowi utrzymywanie kontaktu ze światem w trakcie podróży. Zapewniając dostęp do szeregu aplikacji muzycznych, portali społecznościowych, rozrywkowych oraz związanych z podróżowaniem, nowy system NissanConnect z dużym siedmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym doskonale pasuje do nowego modelu X‑Trail.

Nawigacja satelitarna najnowszej generacji oferuje funkcje Google® zapewniające dostęp do wielu przydatnych informacji, takich jak prognoza pogody czy lokalizacja stacji benzynowych, hoteli, restauracji i wielu innych miejsc mogących zainteresować kierowcę. Coraz popularniejsza funkcja Send-to-Car umożliwia zaplanowanie trasy podróży w domu, a następnie wskazówek jednym kliknięciem do systemu NissanConnect. Moduł Bluetooth stanowiący element systemu umożliwia obsługę transmisji strumieniowej audio oraz integrację z telefonem komórkowym. NissanConnect wyposażony jest również w gniazda AUX‑in i USB.

Kierowca ma do dyspozycji jeden z najbardziej zaawansowanych zestawów wskaźników, jakie kiedykolwiek zaoferowano na rynku. Na pięciocalowym kolorowym wyświetlaczu TFT, pod 12 zmieniającymi się rotacyjnie graficznymi symbolami dostępne są między innymi porady i ostrzeżenia dotyczące średniej i aktualnej prędkości, wskazówki systemu nawigacji, informacje o odtwarzanych audycjach lub utworach, informacje z systemu rozpoznawania znaków drogowych, sugestie dotyczące ekonomicznej jazdy oraz ustawienia rozkładu momentu obrotowego w trybie 4WD.

System kamer 360° z inteligentnym asystentem parkowania

Koniec ze zgadywaniem i stresem spowodowanym poszukiwaniem odpowiedniego miejsca do parkowania równoległego czy prostopadłego! Wysoko oceniany system kamer 360° sprawi, że nawet najbardziej karkołomne manewry na parkingu staną się proste.

Po dokonaniu automatycznego pomiaru dostępnego miejsca inteligentny asystent parkowania sam parkuje pojazd - kierowca musi tylko operować pedałami i skrzynią biegów. System pomaga także w parkowaniu prostopadłym. Wówczas kierowca korzysta z widoku samochodu „z lotu ptaka" generowanego na podstawie obrazu z systemu kamer 360°.

Reflektory w technologii LED

X‑Trail jest standardowo wyposażony w diodowe światła do jazdy dziennej. W bogatszych wersjach modelu występują także reflektory w technologii Bi‑LED. Diody zastosowano zarówno w światłach mijania, jak i drogowych. Diodowe reflektory emitują bielsze i mocniejsze światło niż palniki ksenonowe, zużywając przy tym o połowę mniej energii.

Technologia Safety Shield

Safety Shield to zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zgodnie z konsekwentnie realizowanym przez Nissana dążeniem do całkowitej eliminacji wypadków drogowych. Rozwinięciem tej wizji są plany uruchomienia masowej produkcji pojazdów autonomicznych najpóźniej do 2020 roku.

Pakiet Safety Shield w Nissanie X‑Trail jest jednym z najbardziej zaawansowanych i kompleksowych systemów w branży i obejmuje w pełni zautomatyzowane systemy, które wspólnie zapewniają wyjątkowy poziom ochrony.

W nowym Nissanie X‑Trail wykorzystano następujące technologie:

System awaryjnego hamowania przed przeszkodą

Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, X‑Trail reaguje na niebezpieczeństwo w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do pojazdu poprzedzającego. Następnie, jeżeli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd. Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając do całkowitego zatrzymania samochodu, o ile zajdzie taka potrzeba.

Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy

Przyczyną co piątego wypadku jest zmęczenie kierowcy. Dlatego system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy w Nissanie X‑Trail stanowi istotne uzupełnienie pakietu podnoszącego bezpieczeństwo. Po „nauczeniu się" nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowanie. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie na zestawie wskaźników ostrzeżenia sugerującego konieczność przerwy w podroży.

Rozpoznawanie znaków drogowych

System ten działa jak dodatkowa para oczu, która rozpoznaje znaki ograniczenia prędkości i powoduje wyświetlenie stosownego komunikatu dla kierowcy. Ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu. Funkcję zaprogramowano w taki sposób, że działa ona w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.

Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu wykorzystuje zaawansowany program komputerowy do rozpoznawania oznakowania poziomego na drodze. Oprogramowanie to pozwala ustalić, czy pojazd porusza się właściwym torem, a zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy.

Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu

Tylna kamera systemu kamer 360° (Around View Monitor) wykrywa pojazdy znajdujące się w niewidocznym w lusterkach martwym polu po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w „martwym polu" jest sygnalizowana zapaleniem się dyskretnej kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca, który chce zmienić pas ruchu włączy sygnalizujący ten manewr kierunkowskaz, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, lampka ostrzegawcza w lusterku zaczyna migać, a we wnętrzu rozlega się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

Ostrzeżenie o poruszających się obiektach

Dzięki temu systemowi bezpieczeństwo parkowania X‑Trailem nabiera zupełnie nowego wymiaru. Na podstawie sygnałów z przednich i tylnych czujników parkowania oraz systemu kamer 360° komputer tworzy bardzo pomocny w czasie parkowania obraz pojazdu „z lotu ptaka".

Nawet jeżeli samochód stoi w miejscu, w przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Zamontowana w drzwiach bagażnika i wyposażona w szerokokątny obiektyw kamera cofania systemu kamer 360° obejmuje swoim zasięgiem kąt ponad 180 stopni, zapewniając niespotykanie szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na dużym, 7-calowym ekranie systemu NissanConnect.

Adaptacyjne światła drogowe

System został zaprojektowany pod kątem zapewnienia maksymalnego oświetlenia w każdej sytuacji. W jego skład wchodzi kamera wysokiej rozdzielczości współpracująca z zaawansowanym oprogramowaniem decydującym o konieczności przełączenia świateł drogowych na światła mijania, aby nie oślepiać kierowców w zbliżających się lub dalszych pojazdach.

ZAWIESZENIE I PODWOZIE

ALL MODE 4x4-i

Zgodnie ze standardami wyznaczonymi dla czołówki pojazdów tej klasy przez model poprzedniej generacji, w wersjach 4x4 modelu X‑Trail zastosowano opracowany przez Nissana zaawansowany, sterowany elektronicznie układ napędu na cztery koła ALL MODE 4x4-i. Układ sterowany pokrętłem umieszczonym w konsoli centralnej umożliwia wybór między napędem na jedną oś, trybem Auto i trybem Lock, czyli stałym napędem na cztery koła.

W „domyślnym" trybie Auto system stale monitoruje otwarcie przepustnicy, prędkość obrotową silnika i moment obrotowy, starając się przewidzieć poślizg kół i odpowiednio rozdzielić moment obrotowy między przednią i tylną oś. System działa w ten sposób do prędkości 80 km/h.

Powyżej tej prędkości system reaguje na buksowanie kół, dołączając napęd na tył w zależności od potrzeb, w celu przywrócenia zerwanej przyczepności. W trudnych warunkach lub przy niskiej prędkości kierowca może załączyć tryb Lock, czyli stały napęd na cztery koła.

Systemy aktywnej kontroli zawieszenia Nissana

Zaprojektowano cztery systemy elektroniczne, których zadaniem jest zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa użytkowania Nissana X‑Trail do poziomu przewyższającego oczekiwania kierowców kompaktowych pojazdów sportowo-użytkowych.

Aktywna kontrola ruchów nadwozia monitoruje nawierzchnię, wykrywając nierówności, które mogłyby zakłócić stabilność pojazdu, i sterując pracą amortyzatorów kompensuje ewentualne przechyły. Aktywny hamulec silnikowy pomaga zapanować nad mocą i sterowalnością przekładni Xtronic poprzez hamowanie silnikiem przy pokonywaniu zakrętów oraz zwalnianiu, aż do całkowitego zatrzymania pojazdu. Zalety tego systemu to lepsze panowanie nad pojazdem w trakcie hamowania i lepsze wyczucie działania hamulców przy mniejszym nacisku na pedał.

Trzeci system to aktywna kontrola toru jazdy. Na podstawie wskazań pokładowych czujników monitorujących prędkość, kąt obrotu kierownicy, otwarcie przepustnicy i siłę hamowania system aktywnej kontroli toru jazdy hamuje poszczególne koła w taki sposób, aby zapobiec podsterowności i pomóc kierowcy utrzymać bezpieczny tor jazdy na łukach drogi. System działa szczególnie efektywnie na śliskiej i mokrej nawierzchni.

W Nissanie X‑Trail zastosowano także system wspomagania ruszania pod górę. Czujniki ESP wykrywają sytuację, w której kierowca próbuje ruszyć na wzniesieniu. System zwalnia hamulce wszystkich czterech kół dopiero po upływie 2 sekund od zwolnienia pedału hamulca, chyba że wcześniej kierowca wciśnie pedał przyspieszenia. O zadziałaniu systemu kierowca jest informowany zapaleniem się odpowiedniej kontrolki w zestawie wskaźników.

BEZPIECZEŃSTWO

W październiku 2014 roku Euro NCAP, niezależna organizacja badająca bezpieczeństwo pojazdów, przyznała modelowi X‑Trail ocenę pięciu gwiazdek, chwaląc konstrukcję pojazdu i jej wytrzymałość.

W testach zderzenia czołowego przedział pasażerski Nissana X-Trail zachował stabilność, a odczyty czujników umieszczonych na manekinach potwierdziły dobrą ochronę kolan i kości udowych kierowcy i pasażera. Za zabezpieczenie kierowcy badane w teście uderzenia bokiem pojazdu o barierę przyznano maksymalną liczbę punktów, doceniając także dobrą ochronę wszystkich partii ciała. Równie wysoki poziom ochrony tych stref potwierdził się w teście poważniejszego wypadku, jakim jest uderzenie bokiem pojazdu w słup.

X‑Trail wypadł korzystnie także pod względem ochrony dzieci. Po analizie manekinów użytych w testach dynamicznych modelowi przyznano maksymalną liczbę punktów za ochronę, jaką zapewnił 18-miesięcznemu niemowlęciu. W czasie uderzenia bocznego system bezpieczeństwa biernego utrzymał oba manekiny w prawidłowych pozycjach, minimalizując ryzyko kontaktu głowy z elementami wnętrza pojazdu.

Maksymalną punktacją w końcowym raporcie nagrodzono też konstrukcję przedniego zderzaka, który chroni nogi pieszych. Pozytywnie oceniono także poziom ochrony zapewnianej we wszystkich pozostałych strefach uwzględnionych w teście.

UKŁAD NAPĘDOWY

Układ napędowy Nissana X‑Trail to kolejny aspekt, w którym Nissan mógł wykorzystać technologie i innowacje do zwiększenia przyjemności z jazdy i użytkowania pojazdu. Klienci mają do wyboru turbodiesla dCi 130 oraz wprowadzony niedawno turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 DIG-T o mocy 163 KM.

1.6 dCi 130 KM

Zgodnie z koncepcją downsizingu jednostka o pojemności 1,6 litra zapewnia tyle samo momentu obrotowego, co dwulitrowy silnik dCi (320 Nm), a przy tym jest znacznie oszczędniejsza i emituje mniej CO2. Dzięki zredukowaniu tarcia w układzie napędowym, powodującego utratę mocy, X‑Trail uzyskuje znakomite osiągi z silników o zmniejszonej pojemności najnowszej generacji, łącząc dynamikę właściwą pojazdom z większymi silnikami z ekonomiką eksploatacji i obniżoną emisją spalin typową dla mniejszych jednostek.

X‑Trail z silnikiem dCi 130 przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 10,5 sekundy (wersja z napędem na jedną oś i przekładnią manualną) i osiąga prędkość maksymalną 188 km/h. Równie imponująca jest elastyczność silnika dCi 130 na poszczególnych biegach, czyli parametr, którzy większość kierowców uważa za znacznie istotniejszy przy wyborze pojazdu. 320 Nm dostępne już od 1750 obr./min zapewnia znakomite przyspieszenie w całym zakresie obrotów.

Silnik o mocy 130 KM (96 kW), opracowany wspólnie z Renault jako partnerem w sojuszu, należy do najbardziej zaawansowanych jednostek wysokoprężnych w swoim segmencie. Zastosowano w nim szereg innowacji technicznych służących obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2.

Jedną z nich jest niskociśnieniowy układ recyrkulacji schłodzonych spalin, który przyczynia się do zmniejszenia emisji tlenków azotu i CO2. Zoptymalizowano także układ chłodzenia silnika w taki sposób, aby znacznie szybciej osiągał on temperaturę roboczą. To z kolei pomaga zmniejszyć straty energii potrzebnej na pokonanie tarcia przy rozruchu zimnego silnika, a tym samym obniżyć zużycie paliwa.

1.6 DIG-T 163 KM

Nowy czterocylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 w Nissanie X‑Trail zapewnia znakomite osiągi przy niskiej emisji CO2 i wyjątkowo małym zużyciu paliwa. Silnik DIG‑T 160, który już zdobył sobie popularność w modelu Qashqai, jest obecnie najmocniejszą jednostką w nowym Nissanie X‑Trail, gwarantującą mu dobrą dynamikę i elastyczność.

Dzięki zaawansowanej konstrukcji turbodoładowania i licznym rozwiązaniom maksymalizującym osiągi i ekonomikę eksploatacji silnik rozwija moc 163 KM przy 5600 obr./min oraz 240 Nm momentu obrotowego w przedziale od 2000 do 4000 obr./min. Jest on montowany tylko w egzemplarzach z przednim napędem i standardowo współpracuje z sześciobiegową przekładnią manualną. Tak wysokie osiągi potwierdzają słuszność stosowanej przez Nissana koncepcji downsizingu i dowodzą, że świetne przyspieszenie i elastyczność na poszczególnych biegach nie wymagają dużej pojemności.

DIG-T 163 jest wyposażony w system Stop / Start obniżający koszty eksploatacji oraz zapewnia elastyczność i bardzo dobre wrażenia z jazdy.

Obniżenie emisji CO2

Oba silniki stosowane w Nissanie X‑Trail charakteryzują się znacznie lepszymi parametrami ekologicznymi i wyższą sprawnością w porównaniu ze starszymi jednostkami. W przypadku wersji z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów emisja CO2 wynosi zaledwie 129 g/km, natomiast w wersji z nowoczesną skrzynią automatyczną Xtronic wzrasta ona do 135 g/km. W wersjach z napędem na wszystkie koła, wyposażonych w przekładnię ALL MODE 4x4-i, emisja wynosi 139 g/km, czyli aż o 18% mniej w porównaniu z poprzednią generacją modelu.

Powyższe imponujące wartości nie są wyłącznie zasługą wyższej sprawności i poprawionych osiągów silnika i układu przeniesienia napędu. X‑Trail jest oszczędniejszy także dzięki obniżeniu masy o 90 kilogramów i lepszym własnościom aerodynamicznym. Wprowadzono szereg nowych rozwiązań w celu skompensowania zwiększenia powierzchni czołowej nadwozia w porównaniu z poprzednim modelem. Na przykład zastosowanie drzwi bagażnika wykonanych w znacznej części z tworzywa sztucznego pozwoliło obniżyć masę tego elementu o 7 kilogramów. Nowy aerodynamiczny kształt lusterek bocznych oraz osłaniający układ wydechowy spojler pod podwoziem i część tylnego pasa także przyczyniły się do tego, że obecny X‑Trail okazuje się najoszczędniejszy w historii tego modelu.

Nowoczesne skrzynie biegów

X‑Trail jest oferowany z dwiema przekładniami do wyboru: sześciobiegową ręczną oraz automatyczną Xtronic (tylko z silnikiem dCi 130 i napędem na przednią oś).

Przekładnia Xtronic została opracowana pod kątem zapewnienia wysokiej kultury pracy i naturalnych wrażeń z jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnych przekładni bezstopniowych skrzynia Xtronic w nowym Nissanie X‑Trail imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się sekwencyjnie. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej. Xtronic łączy zatem zalety obu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.

WARTOŚĆ I WYPOSAŻENIE

Zgodnie z oczekiwaniami klientów Nissana standardowe wyposażenie modelu X‑Trail należy do najbogatszych w tej klasie pojazdów i występuje w trzech znanych wariantach: Visia, Acenta oraz Tekna.

Wszystkie wersje wykończenia mają klimatyzację, obręcze kół ze stopów metali lekkich, 6 poduszek powietrznych, diodowe światła do jazdy dziennej, pięciocalowy kolorowy wyświetlacz w zestawie wskaźników, moduł Bluetooth oraz tempomat i ogranicznik prędkości. System wspomagania ruszania pod górę, przesuwane i składane tylne siedzenia oraz system mocowania bagażu także należą do wyposażenia standardowego.

Najwyższa wersja Tekna oferuje szereg elementów, które podkreślają wiodącą pozycję Nissana w segmencie crossoverów. Należą do nich reflektory w technologii Bi‑LED, skórzana tapicerka foteli, fotel kierowcy z elektryczną regulacją, czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz 19‑calowe felgi ze stopów metali lekkich. Ponadto wyposażenie wersji Tekna obejmuje inteligentny kluczyk i system uruchamiania silnika za pomocą przycisku, system awaryjnego hamowania przed przeszkodą, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, adaptacyjne światła drogowe oraz rozpoznawanie znaków drogowych.