Qashqai doskonały crossover Nissana

Nissan Qashqai, jako niekwestionowany pionier na rynku crossoverów, zmienił oczekiwania i opanował wyobraźnię kupujących samochody na całym świecie. Qashqai jest atrakcyjny zarówno dla klientów zainteresowanych autami kompaktowymi, oferując im ciekawy styl, technologię i pełne emocji wrażenia z jazdy, jak i dla tych, którzy dotychczas użytkowali większe samochody, ale planują przesiadkę do mniejszego i oszczędniejszego modelu. W dziewiątym roku od rozpoczęcia produkcji Qashqai wciąż wyznacza standardy i stanowi wzorzec dla innych.

Qashqai doskonały crossover Nissana

Qashqai drugiej generacji pojawił się na rynkach całego świata w 2014 roku, jako samochód jeszcze praktyczniejszy, jeszcze tańszy w eksploatacji i jeszcze lepiej wyposażony niż jego przełomowy poprzednik. W ciągu 21 miesięcy liczba wyprodukowanych egzemplarzy przekroczyła 500 000, a popyt wciąż utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. Zamówienia na Nissana Qashqai napływają w takiej liczbie, że nowy samochód opuszcza linię produkcyjną co 62 sekundy.

Podobnie jak w oryginale z 2007 roku głównymi zaletami Nissana Qashqai drugiej generacji są innowacyjne technologie, odważne wzornictwo crossovera oraz zwrotność i dynamika. Dzięki smukłej sylwetce, kompaktowym wymiarom i wysokiej pozycji fotela kierowcy Qashqai świetnie prezentuje się na drodze, doskonale łącząc formę z funkcjonalnością. Zgodnie z oczekiwaniami klientów Nissana model Qashqai został zaprojektowany z wyjątkową dbałością o szczegóły, m.in. takie jak oryginalnie przetłoczona pokrywa silnika, która kojarzy się z wysoką jakością i nadaje pojazdowi elegancki wygląd.

Jak każdy crossover Nissana, Qashqai jest wyposażony w liczne innowacyjne technologie. Model oferuje bogaty zestaw rozwiązań podnoszących jakość każdego aspektu jazdy. W skład pakietu Safety Shield wchodzi system hamowania awaryjnego przed przeszkodą, ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy oraz rozpoznawanie znaków drogowych, a także kilka innych układów wspomagających kierowcę. Inteligentny asystent parkowania eliminuje trudności związane z manewrowaniem w ruchu miejskim. Qashqai został zaprojektowany z wykorzystaniem technologii stosowanych w klasie premium, które mają być teraz dostępne dla szerokiego grona odbiorców.

Innowacyjność dotyczy także zróżnicowanej oferty zespołów napędowych Nissana Qashqai, które charakteryzują się optymalną efektywnością. Wszystkie jednostki są wyposażone w turbosprężarkę, co pozwoliło zmniejszyć ich pojemność oraz ograniczyć zużycie paliwa i emisję CO2 (nawet do 99 g/km) przy zachowaniu znakomitych osiągów. Dalszą poprawę efektywności uzyskano poprzez znaczne obniżenie masy pojazdu - aż o 40 kg w porównaniu z modelem pierwszej generacji - mimo bogatszego seryjnego wyposażenia.

W Europie klienci wybierają przede wszystkim wersje z napędem na przednie koła, ale w ofercie znajduje się również napęd na cztery koła ALL-MODE 4x4-i. Wysoko oceniana opcjonalna automatyczna skrzynia biegów Xtronic jest dostępna tylko w egzemplarzach z przednim napędem.

Duże znaczenie dla atrakcyjności Nissana Qashqai ma też inteligentnie zaprojektowane wnętrze wykończone materiałami w dobrym gatunku. 430 litrów pojemności i mnóstwo innych rozwiązań pozwalających optymalnie wykorzystać przestrzeń bagażnika - w tym system ruchomej podłogi - sprawiają, że Qashqai doskonale sprawdza się w czasie rodzinnych podróży.

Qashqai drugiej generacji został zbudowany na nowej platformie CMF (Common Module Family) sojuszu Renault-Nissan, charakteryzującej się wyjątkową efektywnością konstrukcyjną, czego zalety mogą docenić także konsumenci.

Samochód, zaprojektowany i skonstruowany w Europie i z myślą o europejskich klientach, jest dziełem specjalistów z Europejskiego Centrum Projektowego Nissana w Londynie oraz Europejskiego Centrum Technicznego Nissana z oddziałami w Cranfield (Wielka Brytania) i Barcelonie (Hiszpania). Produkcję modelu ulokowano w Sunderland w Wielkiej Brytanii. Istotny wkład w powstanie modelu mieli także projektanci i inżynierowie Nissana z ośrodka projektowego w Atsugi w Japonii.

STYLISTYKA

Druga generacja modelu Qashqai - zaprezentowana w 2014 roku - natychmiast wyznaczyła nowy standard we wzornictwie crossoverów. W 2007 roku Nissan zdefiniował oryginalną koncepcję crossovera. Dziś japońska marka realizuje nowy etap tej koncepcji, prezentując pojazd wyróżniający się odważnym wzornictwem, zaawansowaną konstrukcją, inteligentnymi technologiami i wyjątkową dbałością o szczegóły.

Qashqai zwraca uwagę atrakcyjną stylistyką z wyraźnie zarysowanymi krzywiznami i krawędziami oraz intrygującymi detalami, takimi jak opcjonalne 19‑calowe felgi ze stopów metali lekkich. Mocny i dynamiczny wizerunek samochodu podkreślają odważnie zaprojektowane elementy, w tym uniesiona linia maski silnika i muskularne nadkola.

W pełni diodowe reflektory

W przedniej części Nissana Qashqai zastosowano rozwiązania należące do najbardziej zaawansowanych technologicznie w klasie crossoverów. Wszystkie wersje modelu są wyposażone w diodowe światła do jazdy dziennej, a w niektórych zastosowano nawet w pełni diodowe przednie oświetlenie, czyli reflektory ze światłami mijania i drogowymi w technologii LED. Nissan dokłada wszelkich starań, by technologie stosowane w samochodach tej marki były naprawdę użyteczne, więc zastąpienie świateł ksenonowych diodami było nie tylko kwestią stylu. Reflektory diodowe emitują bielsze i jaśniejsze światło, zużywając o połowę mniej energii niż ksenonowe. Ponadto kolor światła diodowego jest bardziej zbliżony do barwy światła słonecznego, co zapewnia lepszą widoczność w nocy. Diodowe oświetlenie tworzy także charakterystyczny kontur, który rozszerzając się od środkowej części przodu ku narożnikom pojazdu jest znakiem rozpoznawczym Nissana Qashqai.

Ukryta technologia

Wprowadzanie zaawansowanych technologii często oznacza kłopot dla projektantów, ale nie dotyczy to zespołu odpowiedzialnego za Nissana Qashqai. Dzięki ścisłej współpracy projektantów z inżynierami zastosowanie nowych rozwiązań nie przyniosło uszczerbku odważnej stylistyce pojazdu. Przykładem efektów tej współpracy jest umiejscowienie elementów systemu radarowego. Niektórzy producenci godzą się na ich zamontowanie w mało estetycznych oprawach w zderzaku lub osłonie chłodnicy. W Nissanie są one ukryte za osłoną zderzaka i nie zakłócają estetyki nadwozia.

Zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne z aktywnymi elementami

Jak zwykle w przypadku samochodów Nissana, model Qashqai zaprojektowano zgodnie z założeniem, że forma nie powinna istnieć w oderwaniu od funkcji. Zasada ta dotyczy między innymi profilu aerodynamicznego pojazdu. Sylwetka Nissana Qashqai jest nie tylko dynamiczna, ale także bardzo opływowa, co wyraża się wyjątkowo korzystnym współczynnikiem oporu aerodynamicznego o wartości 0,32. Projektanci i inżynierowie odpowiedzialni za nowy model dokładnie zbadali wszystkie powierzchnie i detale. Począwszy od widocznych elementów (takich jak spojler dachowy ze skrzydełkami aerodynamicznymi), aż po elementy ukryte (takie jak specjalnie zaprojektowana płaska podłoga) - w Nissanie Qashqai zastosowano najbardziej zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne w segmencie samochodów rodzinnych. Zaowocowało to obniżeniem oporu aerodynamicznego, niższą emisją CO2, mniejszym zużyciem paliwa oraz poprawą stabilności podczas jazdy z dużą prędkością.

Kolejną innowacją w Nissanie Qashqai jest aktywna osłona wlotu powietrza. Zadaniem tego inteligentnego rozwiązania jest optymalizacja parametrów aerodynamicznych pojazdu poprzez zamykanie przepływu powietrza przez chłodnicę, kiedy nie jest potrzebny. Przesłona wlotu powietrza zamyka się automatycznie po przekroczeniu prędkości 30 km/h i otwiera tylko wtedy, kiedy czujniki zasygnalizują zwiększone zapotrzebowanie na chłodzenie silnika. System ten jest montowany w wersjach z silnikami wysokoprężnymi, wyposażonymi w przekładnie manualne.

Wnętrze - nowy sposób na rodzinną podróż

Komfort, komunikacja i kontrola to trzy podstawowe elementy stanowiące podstawę stylistyki i rozkładu kabiny nowego Nissana Qashqai. Jego wnętrze to połączenie innowacyjnych technologii z racjonalnymi rozwiązaniami ułatwiającymi codzienne korzystanie z pojazdu. Dysponując większym doświadczeniem w tym segmencie niż inne marki, Nissan ma wyjątkową możliwość wyznaczania nowych wzorców funkcjonalności dla crossoverów nowej generacji.

Projektując kabinę modelu Qashqai, styliści i inżynierowie Nissana wyszli z założenia, że najważniejsze jest miejsce kierowcy. Liczne rozwiązania w zakresie komfortu, wygody i bezpieczeństwa zostały przeanalizowane i zmodyfikowane tak, aby zapewnić kierowcy łatwy dostęp do wszystkich najważniejszych przyrządów. Dzięki intuicyjnemu interfejsowi osoba prowadząca pojazd może dostosować go do swoich potrzeb - począwszy od włączenia funkcji potrójnego mignięcia kierunkowskazów aż po ustawianie czułości włączającego światła sensora zmierzchu. Poszczególne menu i informacje są ułożone w logiczny sposób i wyświetlane na nowym ekranie w zestawie wskaźników, ulokowanym między analogowymi prędkościomierzem i obrotomierzem. Do nawigacji po menu tego ekranu służą przyciski na kierownicy.

Jeszcze więcej praktycznych rozwiązań

Wszechstronność to kolejna dziedzina, w której Qashqai osiąga celujące wyniki. Przy rozłożonych tylnych siedzeniach pojemność bagażnika wynosi 430 litrów, czyli o 20 więcej niż w modelu pierwszej generacji. To także więcej niż oferują najpopularniejsze kompaktowe hatchbacki, takie jak Ford Focus czy Volkswagen Golf.

Elastyczność aranżacji przestrzeni bagażowej jest również na najwyższym poziomie: dwa dwustronne panele podłogowe można ustawić na różnych poziomach, co daje łącznie 16 możliwych konfiguracji maksymalizujących pojemność bagażnika lub pozwalających uzyskać całkowicie płaską podłogę po złożeniu tylnych siedzeń. Tylną półkę można łatwo ustawić w pozycji pionowej, co przydaje się szczególnie przy przewożeniu większych zakupów. Przygotowując samochód do transportu dużych i nieporęcznych przedmiotów, roletę bagażnika można schować pod jego podłogą. Panele podłogi bagażnika są pokryte miękką wykładziną z jednej strony i łatwo zmywalnym tworzywem z drugiej. Dzięki temu zabłocone po wyprawie w teren buty można schować do samochodu bez obawy o zabrudzenie tekstylnych powierzchni.

Fotele w Nissanie Qashqai - naukowo opracowana konstrukcja zmniejszająca uczucie zmęczenia

Wygodna kabina to przede wszystkim komfortowe fotele. Nissan zadbał o to, aby Qashqai oferował najwyższy poziom komfortu zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Konstruktorzy projektujący fotele korzystali z zaawansowanych technik medycznych i doświadczeń NASA, analizując ciśnienie i przepływ krwi w dolnej części pleców siedzących osób. Modyfikując poszczególne elementy i poprawiając wyprofilowanie w najważniejszych strefach, opracowali fotel zapewniający równomierne podparcie. Zaawansowane fotele w Nissanie Qashqai zapewniają skuteczne podparcie dzięki dodatkowemu wyściełaniu na poziomie miednicy, lędźwiowego odcinka kręgosłupa i łopatek. Dzięki temu nawet daleka podróż przebiega komfortowo.

Nowy, wyższy poziom dbałości o szczegóły

Podobnie jak każdy Nissan, również Qashqai został wyposażony w rozwiązania, które sprawią, że pasażerowie będą się zastanawiać: „dlaczego nikt wcześniej o tym nie pomyślał?". Tak będzie na przykład w przypadku konsoli środkowej. Wejście USB w środkowym schowku to już nic nadzwyczajnego, ale w Nissanie jest w tym miejscu także specjalny kanał na przewód, aby pasażerowie mogli obsługiwać urządzenie poza schowkiem bez konieczności zamykania klapki na siłę. Kolejnym przykładem racjonalnego podejścia do projektowania Nissanów są uchwyty na kubki. Są one na tyle głębokie, aby umieszczone w nich butelki nie przeszkadzały kierowcy w obsłudze dźwigni zmiany biegów. W kabinie jest więcej cennego miejsca także dzięki zastosowaniu elektronicznego hamulca postojowego.

Subtelna pomarańczowa iluminacja okolic dźwigni zmiany biegów jest częścią nastrojowego oświetlenia przedziału pasażerskiego. Zaprojektowano je tak, aby podkreślało elegancję kabiny w czasie nocnych podróży. Jednocześnie jest ono w pełni sterowane przez kierowcę, który może zwiększać lub zmniejszać natężenie światła, bądź całkowicie je wyłączyć.

DYNAMIKA

Podwozie

Smukłe nadwozie Nissana Qashqai kryje nową modułową platformę dostosowaną specjalnie do potrzeb crossovera drugiej generacji. Wysoce zaawansowana konstrukcja zaprojektowana w ramach sojuszu Nissana z Renault jest jedną z najbardziej uniwersalnych pod względem możliwości adaptacji, dzięki czemu można ją idealnie dopasować do specyfiki danego modelu oraz wymagań klientów.

Nadwozie Nissana Qashqai jest w głównej mierze dziełem europejskich projektantów i inżynierów. Dzięki temu crossover doskonale sprawdza się na europejskich drogach, gwarantując komfort i właściwości jezdne na poziomie pod każdym względem spełniającym oczekiwania klientów.

W zawieszeniu modelu zastosowano kolumny MacPhersona z przodu oraz jedno z dwóch różnych rozwiązań z tyłu. Wersje z napędem na jedną oś są wyposażone w belkę skrętną, natomiast te z napędem ALL-MODE 4x4-i mają z tyłu układ wielowahaczowy. Zawieszenie modelu Qashqai opracowano w Europie, zgodnie z upodobaniami klientów z tego regionu w zakresie komfortu i dynamiki jazdy.

Podobnie jak cały samochód, również jego podwozie to zbiór innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, których zadaniem jest ułatwienie codziennej eksploatacji oraz zwiększenie wygody i przyjemności z jazdy.

Amortyzatory o podwójnych tłokach

Zapewnienie wysokiego komfortu jazdy z niską prędkością oraz zdolności pokonywania nierównej nawierzchni wymusza zwykle kompromis w charakterystyce zawieszenia. Nie dotyczy to jednak Nissana Qashqai. Został on wyposażony w zaawansowane amortyzatory o podwójnych tłokach, które skutecznie tłumią nierówności w obu tych skrajnych przypadkach. System dwukanałowy składa się z tradycyjnego kanału odpowiedzialnego za tłumienie wstrząsów na złej nawierzchni oraz dodatkowego kanału tłumiącego drgania o wysokiej częstotliwości typowe dla gładszych nawierzchni. Dzięki temu samochód prowadzi się płynnie i komfortowo niezależnie od stanu drogi.

Nowa generacja wspomagania układu kierowniczego

W trakcie prac nad modelem Qashqai przeanalizowano pod kątem możliwych udoskonaleń wszystkie te elementy, od których zależy dynamiczna charakterystyka pojazdu. Całkowicie przeprojektowano na przykład układ kierowniczy, wprowadzając nowe elektroniczne wspomaganie we wszystkich wersjach.

Układ otrzymał nową logikę sterowania, zapewniającą bardziej naturalne wrażenia z jazdy. Efekt ten osiągnięto między innymi poprzez zmniejszenie przełożenia przekładni kierowniczej o pięć procent, dzięki czemu jej charakterystyka stała się bardziej bezpośrednia.

Opracowanie bardzo dobrego układu kierowniczego nie ogranicza się oczywiście do modyfikacji zestrojenia mechanizmu wspomagania. Lepsze wrażenia z jazdy oraz poprawę stabilności w jeździe na wprost uzyskano również poprzez zwiększenie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy. Dzięki temu zabiegowi przednie koła mają większy moment stabilizacyjny, co łatwo wyczuć na kierownicy.

Twoja kierownica, Twoje zasady

Nissan doskonale zdaje sobie sprawę, że różni kierowcy mają różne upodobania co do charakterystyki układu kierowniczego. Jedni lubią, gdy obracanie kierownicą wymaga minimalnego wysiłku, inni zaś cenią większy opór, typowy dla samochodów o sportowym zacięciu. Starając się zaspokoić odmienne gusta, Nissan opracował dwa tryby pracy układu kierowniczego. Kierowca może wybrać jeden z nich, w zależności od preferencji.

W trybie „normalnym" kierownica obraca się lekko, co doskonale sprawdza się w mieście, przy manewrowaniu z niską prędkością oraz w trakcie spokojnej jazdy. W trybie „sportowym" elektroniczne wspomaganie działa bardziej bezpośrednio, a skręcenie kierownicy wymaga nieco większego wysiłku.

Napęd ALL-MODE 4x4-i oraz system aktywnej kontroli zawieszenia

Kierowcy decydujący się na układ napędowy ALL-MODE 4x4-i otrzymują jeden z najbardziej zaawansowanych napędów na cztery koła na rynku, zaprojektowany pod kątem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa i doskonałych właściwości trakcyjnych w każdych warunkach.

System aktywnej kontroli zawieszenia zarówno przy napędzie na jedną, jak i na obie osie pozwala na jeszcze bardziej dynamiczną jazdę dzięki współdziałaniu kilku elementów:

- Aktywna kontrola ruchów nadwozia monitoruje nawierzchnię, wykrywając nierówności, które mogłyby zakłócić stabilność nadwozia i delikatnym hamowaniem kompensuje jego ewentualne przechyły.

- Aktywne hamowanie silnikiem pomaga zapanować nad mocą i sterowalnością przekładni Xtronic poprzez hamowanie silnikiem przy pokonywaniu zakrętów. Zalety tego systemu to lepsze panowanie nad pojazdem w trakcie hamowania, mniej intensywne wykorzystywanie hamulców w trakcie pokonywania zakrętów oraz skuteczniejsze zatrzymywanie pojazdu.

- Aktywna kontrola toru jazdy monitoruje zachowanie i tor jazdy samochodu. Delikatne hamowanie kół daje podobny efekt, jak działanie mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, zapewniając optymalną przyczepność i ograniczając podsterowność. Inteligentny system pracuje w sposób niezauważalny dla kierowcy, stale rozdzielając moment obrotowy w taki sposób, aby zapewnić maksymalną zwrotność i bezpieczeństwo jazdy.

System wspomagania ruszania pod górę

Ruszanie na wzniesieniu przestało być źródłem stresu dzięki nowemu systemowi opracowanemu specjalnie do nowego Nissana Qashqai. Układ wspomagania ruszania pod górę współpracuje z ESP, zapewniając pewny i płynny start. W samochodzie stojącym na pochyłej drodze hamulce wszystkich czterech kół działają jeszcze przez około 2-3 sekundy po zdjęciu stopy z pedału. Zwolnienie hamulców następuje dopiero z chwilą przekazania napędu na koła.

SILNIKI I SKRZYNIE BIEGÓW

Połączenie niskich kosztów eksploatacji tradycyjnego samochodu osobowego z klimatem przygody właściwym pojazdom sportowo-użytkowym zawsze było jednym z głównych atutów crossoverów. Wyjątkowo oszczędne i wyróżniające się wysoką kulturą pracy silniki benzynowe i wysokoprężne Nissana Qashqai spełnią oczekiwania każdego kierowcy, niezależnie od wybranej jednostki napędowej.

Do wyboru są cztery jednostki: dwie benzynowe i dwie wysokoprężne, z opcją napędu na przednią lub obie osie. W ofercie są zarówno manualne skrzynie biegów, jak i zupełnie nowa przekładnia automatyczna Xtronic.

Silniki benzynowe

1.2 DIG-T 115 KM

Nissan wychodzi z założenia, że zaawansowana technologia powinna być dostępna dla szerokiego grona klientów. Silnik 1.2 DIG-T to wspólne dzieło konstruktorów sojuszu Nissana z Renault, opracowane specjalnie na potrzeby nowego modelu Qashqai.

Współpracujący z sześciobiegową skrzynią manualną turbodoładowany silnik rozwija moc 115 KM (85 kW) i wytwarza 190 Nm momentu obrotowego. Mimo niewielkiej pojemności, jest on bardzo dynamiczny i zapewnia lepsze przyspieszenie oraz elastyczność niż wolnossąca jednostka o pojemności 1,6 litra stosowana w poprzedniku.

Mniejsza masa i niższe zużycie paliwa oznaczają, że podstawowa wersja benzynowego Nissana Qashqai jest znacznie bardziej ekologiczna i oszczędna niż w przypadku poprzedniego modelu. Silnik 1.2 DIG-T emituje CO2 w ilości 129 g/km przy zużyciu paliwa wynoszącym 5,6 l/100km.

Podobnie jak wszystkie jednostki napędowe modelu Qashqai, także silnik 1.2 DIG‑T jest standardowo wyposażony w system Stop/Start oraz wiele innych rozwiązań oszczędzających paliwo, takich jak alternator z funkcją odzyskiwania energii. Podobne zadanie spełniają zoptymalizowane przełożenia skrzyni biegów oraz specjalny olej o niskiej lepkości.

Silnik ten jest dostępny z sześciobiegową skrzynią manualną lub automatyczną Xtronic.

1.6 DIG-T 163 KM

163‑konny 1.6 DIG-T jest najmocniejszym silnikiem benzynowym w modelu Qashqai. Jednostka ta oferuje dynamiczne osiągi przy niskiej emisji oraz wyjątkowo małym zużyciu paliwa.

Silnik, którego parametry dostrojono pod kątem zastosowania w Nissanie Qashqai, jest wyposażony w turbosprężarkę oraz szereg dodatkowych rozwiązań poprawiających osiągi i ekonomikę eksploatacji.

240 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewnia imponującą dynamikę w niskim i średnim zakresie obrotów oraz znakomitą elastyczność na poszczególnych biegach. Świetne osiągi flagowej jednostki benzynowej nie są jednak okupione nadmiernym zużyciem paliwa. Według norm europejskich, w cyklu mieszanym wynosi ono 6,0 l/100 km, przy emisji CO2 na poziomie 138 g/km.

Silniki Diesla

1.5 dCi 110 KM

Najnowsza wersja znanego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem paliwa to jednocześnie najoszczędniejsza jednostka napędowa oferowana w Nissanie Qashqai, emitująca CO2 na poziomie zaledwie 99 g/km. Szósta generacja silnika 1.5 dCi, stosowana również w pojazdach produkowanych przez partnera Nissana w sojuszu, firmę Renault, charakteryzuje się jeszcze wyższą kulturą pracy i jest jeszcze oszczędniejsza od poprzednika. Dzięki gruntowym modyfikacjom silnik 1.5 dCi zyskał dodatkowe 20 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na lepszą elastyczność na poszczególnych biegach.

Duże zmiany dotyczące podzespołów silnika zaowocowały także cichszą pracą i redukcją drgań. Usunięcie górnego mocowania drążka stabilizacyjnego wyeliminowało przyczynę możliwego przenoszenia się hałasu silnika do kabiny, zaś zastosowanie lżejszych podzespołów przyczyniło się do obniżenia ogólnej masy jednostki.

Silnik 1.5 dCi został także wyposażony w sterowany komputerowo automatyczny system Stop/Start, który uruchamia jednostkę w ciągu zaledwie 0,5 sekundy od wciśnięcia pedału sprzęgła. Ograniczenie hałasu powstającego w procesie spalania również przyczyniło się do poprawy ogólnej kultury pracy silnika.

Pod względem zużycia paliwa jednostka 1.5 dCi wyznacza nowy standard w segmencie crossoverów: według norm europejskich w cyklu mieszanym wynosi ono zaledwie 3,8 l/100 km.

1.6 dCi 130 KM (96 kW)

Qashqai z najmocniejszym dieslem 1.6 dCi jest dostępny z napędem na przednią lub na obie osie. Silnik 1.6 dCi o mocy 130 KM (96 kW), opracowany wspólnie z Renault jako partnerem w sojuszu, jest najbardziej zaawansowaną jednostką wysokoprężną w swoim segmencie. Zastosowano w niej szereg innowacji technicznych służących obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2.

Lekka i kompaktowa konstrukcja zaskakuje doskonałym kompromisem między imponującymi osiągami a wyjątkowo niskimi kosztami eksploatacji. Jedną z wielu innowacji jest niskociśnieniowy układ recyrkulacji chłodzonych spalin. Recyrkulacja spalin o niższej temperaturze umożliwia ograniczenie emisji tlenków azotu i CO2.

Znacznie poprawiono gospodarkę cieplną silnika 1.6 dCi. Skrócenie fazy rozgrzewania silnika oznacza mniejsze straty spowodowane tarciem i niższe zużycie paliwa.

W wersji z przekładnią manualną i napędem na przednią oś Nissan Qashqai 1.6 dCi emituje CO2 w ilości 115 g/km, przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym wynoszącym 4,4 l/100 km. Analogiczne wartości dla wersji ze skrzynią Xtronic wynoszą 119 g/km oraz 4,6 l/100 km, natomiast dla odmiany z napędem na cztery koła i przekładnią manualną emisja i zużycie oleju napędowego to odpowiednio 129 g/km oraz 4,9 l/100 km.

Nowa przekładnia Xtronic

Nowa przekładnia Xtronic została opracowana specjalnie na potrzeby Nissana Qashqai drugiej generacji i jest montowana w pojazdach z silnikami 1.2 DIG‑T 115 KM oraz 1.6 dCi 130 KM.

Xtronic to wysoce zaawansowana konstrukcja oparta na przekładni bezstopniowej, której mechanizm udoskonalono pod kątem zapewnienia wyższej kultury pracy i lepszych wrażeń z jazdy. W odróżnieniu od tradycyjnych przekładni bezstopniowych skrzynia Xtronic w modelu Qashqai imituje działanie przekładni automatycznej o wielu przełożeniach, co ujawnia się zwłaszcza przy gwałtownym przyspieszaniu, kiedy przełożenia zmieniają się sekwencyjnie. W trakcie spokojniejszej jazdy zmiana przełożeń następuje subtelniej i łagodniej. Xtronic łączy zatem zalety obu systemów przeniesienia napędu: pracuje płynnie i delikatnie przy małym obciążeniu silnika, ale jednocześnie bardziej bezpośrednio reaguje na zdecydowane wciśnięcie pedału przyspieszenia.

ROZWIĄZANIA TECHNICZNE

Nissan Qashqai - najważniejsze technologie:

- Pakiet bezpieczeństwa Safety Shield:
System awaryjnego hamowania przed przeszkodą
Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy
Rozpoznawanie znaków drogowych
Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu
Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu
Ostrzeżenie o poruszających się obiektach
Adaptacyjne światła drogowe
- System aktywnej kontroli zawieszenia
- W pełni diodowe reflektory zużywające o 50% mniej energii w porównaniu z lampami ksenonowymi stosowanymi w modelu poprzedniej generacji
- System kamer 360° z asystentem parkowania
- Nowy system NissanConnect z funkcją integracji z aplikacjami na smartfony

Safety Shield to zbiór rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zgodnie z konsekwentnie realizowanym przez Nissana dążeniem do całkowitej eliminacji wypadków drogowych. Rozwinięciem tej wizji są plany uruchomienia masowej produkcji pojazdów autonomicznych najpóźniej do 2020 roku.

Pakiet Safety Shield w Nissanie Qashqai obejmuje następujące elementy:

System awaryjnego hamowania przed przeszkodą

Skanując drogę przed pojazdem za pomocą wbudowanych czujników radarowych, Qashqai sygnalizuje niebezpieczeństwo i reaguje na nie w trzech etapach. Najpierw sygnał dźwiękowy ostrzega kierowcę o zmniejszającej się odległości do pojazdu poprzedzającego. Następnie, jeśli kierowca zignoruje to ostrzeżenie, system automatycznie przyhamuje pojazd. Na koniec, jeżeli odległość będzie nadal malała, system uruchomi hamulce z pełną mocą, doprowadzając do całkowitego zatrzymania samochodu, o ile zajdzie taka potrzeba.

Ostrzeżenie o zmęczeniu kierowcy

Qashqai uczy się zachowań kierowcy i potrafi rozpoznać, kiedy ogarnia go senność. Po „nauczeniu się" nawyków kierowcy system zaczyna monitorować jego zachowanie. Wykrycie nieskoordynowanych ruchów kierownicy powoduje wyświetlenie ostrzeżenia na desce rozdzielczej sugerującego konieczność przerwy w podroży.

Rozpoznawanie znaków drogowych

Qashqai pomaga dotrzeć do celu nie tylko bezpiecznie, ale i zgodnie z przepisami. Znaki ograniczenia prędkości są automatycznie odczytywane przez kamerę zamontowaną z przodu pojazdu i wyświetlane przed oczami kierowcy. Funkcja ta działa w całej Europie, niezależnie od typografii znaków obowiązującej w danym kraju. System rozpoznaje nawet stosowane w niektórych krajach dodatkowe znaki ograniczające prędkość tylko w czasie opadów deszczu i wyświetla kierowcy odpowiednią wartość dopuszczalnej prędkości w zależności od pogody.

Ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu

Funkcja ta sprawdza się w szczególności na wielopasmowych autostradach, wykrywając niekontrolowany zjazd auta z zajmowanego pasa ruchu. Zaawansowany program komputerowy rozpoznaje oznakowanie poziome wyznaczające pas ruchu i wykrywa moment, w którym zostaje ono przekroczone. Zjeżdżanie samochodu z pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu jest sygnalizowane kierowcy, aby skłonić go do korekty toru jazdy.

Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu

Tylna kamera systemu kamer 360° wykrywa pojazdy znajdujące się w niewidocznym w lusterkach martwym polu po obu stronach samochodu. Obecność pojazdu w martwym polu jest sygnalizowana zapaleniem się kontrolki w lusterku bocznym. Jeżeli kierowca, który chce zmienić pas ruchu, włączy sygnalizujący ten manewr kierunkowskaz, a system wykryje pojazd w niebezpiecznej odległości, lampka ostrzegawcza w lusterku zaczyna migać, a we wnętrzu rozlega się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

Ostrzeżenie o poruszających się obiektach

Manewrowanie autem ułatwiają przednie i tylne czujniki parkowania. Ostrzeżenie o obecności przeszkody sygnalizowane jest dźwiękiem oraz graficznie na zestawie wskaźników. Rozwinięciem tej funkcji jest rozbudowany system kamer 360°, który dostępny był już w pierwszej generacji modelu. Generowany przez ten system obraz pojazdu „z lotu ptaka" znacznie ułatwia parkowanie. W przypadku wykrycia obiektu poruszającego się w strefie zasięgu jednej z czterech kamer system emituje dźwiękowy sygnał ostrzegawczy i podświetla strefę, w której wykryto poruszający się obiekt. Zamontowana w drzwiach bagażnika i wyposażona w szerokokątny obiektyw kamera cofania systemu kamer 360° obejmuje swoim zasięgiem kąt ponad 180 stopni, zapewniając niespotykanie szerokie pole widzenia strefy za samochodem. Obraz z kamery jest wyświetlany na nowym, 7-calowym ekranie systemu NissanConnect.

Adaptacyjne światła drogowe

Sterowana zaawansowanym oprogramowaniem kamera o wysokiej rozdzielczości to część innowacyjnego systemu automatycznego przełączania świateł drogowych na światła mijania. System dobiera sposób działania reflektorów pod kątem optymalnego oświetlenia drogi w każdych warunkach.

Elementy systemu Safety Shield to nie wszystkie nowatorskie rozwiązania technologiczne zastosowane Nissanie Qashqai. Warto wspomnieć także o następujących:

System aktywnej kontroli zawieszenia

W systemie aktywnej kontroli zawieszenia wykorzystano wyniki najnowszych badań nad komfortem jazdy i właściwościami jezdnymi oraz wnioski z prac nad innymi modelami marek Nissan i Infiniti. Układ kontroli dynamiki pojazdu (VDC) nadal interweniuje w przypadku niebezpiecznej utraty przyczepności, natomiast układ aktywnej kontroli toru jazdy wkracza do akcji przy niższych prędkościach, hamując poszczególne koła w celu utrzymania właściwego toru jazdy w zakrętach. Działanie systemu pozwala na bardziej dynamiczną jazdę w każdych warunkach. Ponadto w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni układ ten steruje hamulcami w każdym z kół w taki sposób, aby ograniczyć kołysanie nadwozia i zapewnić większy komfort jazdy.

System kamer 360° z asystentem parkowania

Po dokonaniu automatycznego pomiaru dostępnego miejsca asystent parkowania sam parkuje pojazd - kierowca musi tylko operować pedałami i skrzynią biegów. Inteligentny asystent pomaga także w parkowaniu prostopadłym. Wówczas kierowca korzysta z widoku samochodu „z lotu ptaka" generowanego na podstawie obrazu z systemu kamer 360°.

Nowy system NissanConnect

Jednym z innowacyjnych rozwiązań, z których słyną nowe modele Nissana (w tym także Qashqai), jest najnowsza wersja systemu NissanConnect. Oprócz 7‑calowego ekranu dotykowego atutem nowego systemu jest funkcja łączności ze smartfonem, dzięki której właściciel pojazdu może pozostawać w kontakcie ze światem także w podróży. W przyszłości system będzie oferował dostęp do szeregu aplikacji muzycznych, społecznościowych, rozrywkowych oraz związanych z podróżowaniem. Nowy NissanConnect obsługuje wprowadzone niedawno przez Google® funkcje wyszukiwania informacji i przesyłania ich do komputera pokładowego w samochodzie. Rozwiązanie to umożliwia na przykład planowanie trasy podróży na komputerze domowym.

Wchodzący w skład systemu moduł Bluetooth umożliwia strumieniową transmisję plików audio oraz integrację z telefonem komórkowym. NissanConnect wyposażony jest również w gniazda AUX‑in i USB oraz tuner cyfrowego radia DAB.

Informacje z NissanConnect są prezentowane nie tylko na głównym ekranie systemu, ale także na dodatkowym wyświetlaczu na panelu wskaźników. Sam zestaw wskaźników z 5‑calowym kolorowym ekranem TFT, który w trybie rotacyjnym wyświetla informacje graficzne dotyczące aż 12 różnych elementów, należy do najbardziej zaawansowanych na rynku. Na wyświetlaczu, którego kolorystykę można dostosować do koloru nadwozia Nissana Qashqai, podawane są takie informacje i ostrzeżenia, jak dane o średniej i aktualnej prędkości, zużycie paliwa, wskazówki systemu nawigacji, informacje tekstowe ze stacji radiowej lub o odtwarzanym utworze, rozpoznane znaki drogowe, dane z systemu Safety Shield oraz układu aktywnej kontroli zawieszenia, porady dotyczące ekologicznej jazdy oraz wartości ciśnienia w ogumieniu i informacje o ustawieniach rozkładu momentu obrotowego w trybie 4WD. Ponadto kierowca może regulować charakterystykę układu kierowniczego, ustawienia oświetlenia, czułość sensora zmierzchu, charakterystykę pracy wycieraczek, logikę działania centralnego zamka oraz ustawienia komputera pokładowego.

WYKOŃCZENIE I WYPOSAŻENIE

Qashqai jest dostępny w trzech bogato wyposażonych wersjach wykończenia: Visia, Acenta oraz Tekna. Zgodnie z oczekiwaniami klientów Nissana specyfikacja każdej wersji obejmuje między innymi klimatyzację, wspomaganie układu kierowniczego o regulowanej charakterystyce, ekran TFT o wysokiej rozdzielczości w zestawie wskaźników oraz system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu.