Nowy Opel Astra znakomita aerodynamika

Lżejszy, oszczędniejszy i zwrotniejszy nowy Opel Astra to przykład przełomowych zmian w rozwoju modelu służących maksymalizacji efektywności. Stylistyka i konstrukcja pojazdu wyznaczają również standardy pod względem własności aerodynamicznych, które są tradycyjnym atutem marki Opel kiedy w 1984 roku na rynku pojawił się Kadett E GSi, był on wówczas najbardziej opływowym sedanem na świecie, ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego 0,30.

Nowy Opel Astra znakomita aerodynamika

Znakomita aerodynamika ściśle wiąże się z niskim zużyciem paliwa — kolejną znaną już od dawna cechą samochodów marki Opel.

Istotną zaletą nowej Astry jest jej wyraźnie bardziej kompaktowa sylwetka w porównaniu z poprzednią generacją modelu. Samochód jest o 2,5 centymetra niższy i o 0,5 centymetra węższy. Zmniejszono również szerokość opon. Uzyskanie maksymalnie opływowej sylwetki pojazdu wymagało jednak także precyzji i dbałości o szczegóły. Inżynierowie poświęcili szczególnie dużo uwagi linii dachu, słupkowi C i konstrukcji podwozia. Efekty mówią same za siebie: nowy kompaktowy Opel ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego 0,285 należy do elity wśród najbardziej opływowych modeli w swojej klasie.

„Nowa Astra jest bardziej aerodynamiczna od wszystkich swoich poprzedniczek, czego dowodem jest wartość współczynnika. Cennych informacji dostarczyły nam testy przeprowadzone w ultranowoczesnym tunelu aerodynamicznym Uniwersytetu w Stuttgarcie, z którym współpracujemy od wielu lat” — powiedział Reiner Weidemann, szef działu aerodynamiki w firmie Opel. „Pomogły nam one zaprojektować nową Astrę jako najbardziej opływowy samochód kompaktowy w dotychczasowej historii marki Opel”.

Stylistyka i konstrukcja pojazdu: wyznaczanie standardów w aerodynamice

Nowa Astra, lżejsza, bardziej elegancka i nowocześniejsza od poprzednich generacji, wyróżnia się najwyższą efektywnością i stanowi kolejny etap ewolucji wzornictwa firmy Opel, czyli „rzeźbiarskiego artyzmu połączonego z niemiecką precyzją”. Niski współczynnik oporu aerodynamicznego 0,285 oraz sportowa i dynamiczna sylwetka to rezultaty licznych rozwiązań konstrukcyjnych, zarówno widocznych z zewnątrz, jak i ukrytych pod nadwoziem. Nowa Astra ma 4,37 metra długości, czyli o około 5 centymetrów mniej w porównaniu z poprzedniczką. Zmniejszyła się też wysokość samochodu (o 2,5 centymetra, do 1,48 metra) oraz jego szerokość (o 0,5 centymetra, do 1,81 metra). Zmodyfikowane wymiary również miały wpływ na obniżenie oporu aerodynamicznego, a tym samym na zmniejszenie zużycia paliwa — powierzchnia przekroju poprzecznego pojazdu wynosi około 0,642 metra kwadratowego zamiast 0,770 metra kwadratowego w poprzednim modelu.

Wzorowe parametry aerodynamiczne to jednak przede wszystkim efekt dbałości o szczegóły. Inżynierowie tak dobrali kąt łagodnego spadku linii dachu w stronę tylnej części nadwozia, aby wyeliminować jakikolwiek opór powietrza. Niewielki tylny spojler sprawnie przecina powietrze, nie tworząc jednak żadnych zawirowań. Słupek C z subtelnymi krawędziami również skuteczniej niż w przypadku poprzedniej Astry rozdziela przepływ powietrza, zmniejszając opór aerodynamiczny.

Kolejne udoskonalenia zastosowano pod podwoziem. Inaczej niż w przypadku wielu konkurencyjnych modeli, w Oplu Astra zrezygnowano z pełnego zestawu paneli poprawiających aerodynamikę w tej części pojazdu. Zamiast tego zmodyfikowano kształt poszczególnych elementów, aby zapewnić lepszy przepływ powietrza. Efekt ten osiągnięto dzięki optymalizacji spodu nadwozia i obudowy akumulatora. Ponadto na drodze strumienia powietrza nie stoi już tylna oś, którą osadzono wyżej niż w poprzedniej Astrze. Wszystkie te rozwiązania istotnie przyczyniły się do uzyskania wzorowych parametrów aerodynamicznych. Poprzednia Astra w najbardziej przyjaznej dla środowiska konfiguracji miała współczynnik oporu aerodynamicznego 0,325. Podstawowa wersja nowej Astry osiąga znakomity wynik 0,285. Nawet wersja z silnikiem Diesla, automatyczną skrzynią biegów i 18-calowymi kołami, w przypadku której współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,31, bez trudu pokonuje najbardziej opływową Astrę poprzedniej generacji. Na tym jednak nie koniec — firma Opel planuje wprowadzenie jeszcze bardziej aerodynamicznej i oszczędnej wersji ecoFlex.

Dwa sposoby na poprawę efektywności: znakomite własności aerodynamiczne idą w parze ze sprawnością silników najnowszej generacji

Przemyślana rezygnacja z pełnej zabudowy podwozia pozwoliła obniżyć masę samochodu, a tym samym zużycie paliwa, jak również koszty produkcji. Wpłynęło to oczywiście na obniżenie kosztów eksploatacji samochodu, na czym zyska nabywca.

W połączeniu z faktem, że nową Astrę mogą napędzać silniki najnowszej generacji o mocy od 70 kW/95 KM do 147 kW/200 KM korzyść dla klienta jest potrójna. Nowe silniki charakteryzują się bardzo dobrymi osiągami, znakomitą elastycznością, wysoką kulturą pracy oraz niskim poziomem hałasu przy niewielkim zużyciu paliwa. Na przykład nowa Astra z turbodoładowaną jednostką o pojemności 1 litra i przekładnią Easytronic 3.0 jest najoszczędniejszym samochodem z silnikiem benzynowym w swojej klasie. Na tym właśnie polega efektywność Astry.