Debiut trzeciej generacji Porsche Cayenne

Porsche wprowadza trzecią generację Cayenne. Ten uznany model producenta sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen debiutuje w zupełnie nowej odsłonie – łączącej jeszcze więcej typowych dla Porsche atutów z wyśmienitą praktycznością na co dzień. Jego mocne silniki turbo, nowa 8-stopniowa przekładnia Tiptronic S, nowe systemy podwozia, innowacyjna koncepcja obsługi i wyświetlania informacji oraz pełna łączność windują zarówno doznania sportowe, jak i poczucie komfortu na kolejny poziom.

Debiut trzeciej generacji Porsche Cayenne

W chwili premiery do wyboru będą dwa nowo opracowane silniki o 6 cylindrach: 3-litrowa jednostka turbo w modelu Cayenne osiąga moc 250 kW (340 KM), o 29 kW (40 KM) wyższą niż w poprzedniku, a 2,9 litrowy motor V6 biturbo pod maską Cayenne S generuje moc 324 kW (440 KM) – co stanowi wzrost o 15 kW (20 KM). Nowe Cayenne S rozwija prędkość maksymalną 265 km/h, a z opcjonalnym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 5 s.

Cayenne w dużej mierze bazuje na ikonie sportowych samochodów – modelu 911. Wizualnie udoskonalona, trzecia generacja SUV-a po raz pierwszy otrzymała mieszane ogumienie i tylną oś skrętną. Jeszcze lepsze właściwości jezdne na asfalcie zapewniają też montowany standardowo aktywny napęd na obie osie, układ Porsche 4D Chassis Control, trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne i elektroniczny system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Mimo znacznie bogatszego wyposażenia standardowego Cayenne waży nawet o 65 kg mniej od poprzednika, a przy tym zachowuje swoje znakomite walory terenowe.

Dynamiczny język designu: mocniejsze rysy, większe koła
Sportowy, precyzyjny, wyrazisty. Nowy, a jednocześnie znajomy. Design Cayenne został udoskonalony w stylu zgodnym z DNA Porsche. Powiększone wloty powietrza w przednim zderzaku zdecydowanie wskazują na lepsze osiągi. Nowe, horyzontalne krawędzie lamp sprawiają, że SUV już na postoju wydaje się szerszy i bardziej atletyczny. Z nadwoziem wydłużonym o 63 mm (do 4918 mm), niezmienionym rozstawem osi (2895 mm), szerokością równą 1983 mm (bez lusterek) i obniżoną o 9 mm linią dachu Cayenne sprawia jeszcze bardziej eleganckie, smukłe wrażenie niż poprzednik. Pojemność bagażnika wzrosła z 670 do 770 litrów. Koła mają o 1 cal większą średnicę, co w połączeniu z montowanymi po raz pierwszy szerszymi oponami tylnej osi podkreśla lepszą dynamikę jazdy. Przeprojektowane tylne lampy z przestrzennym wypełnieniem i smukłym pasem diod LED łączy charakterystyczne, trójwymiarowe logo Porsche.

Reflektory nowego Cayenne oferowane są w trzech wariantach koncepcji oświetlenia. Wszystkie egzemplarze standardowo otrzymują światła w technologii LED. Na życzenie dostępne są lampy z Porsche Dynamic Light System (PDLS) z licznymi trybami działania, takimi jak doświetlanie zakrętów lub tryb autostradowy. Topowy wariant dysponuje matrycowymi reflektorami LED z systemem PDLS Plus. 84 osobno aktywowane diody zapewniają w pełni zmienne kształt i intensywność wiązki światła. Oznacza to, że Cayenne oferuje teraz nowe funkcje, takie jak światła drogowe, które nie oślepiają podróżujących pojazdami nadjeżdżającymi z przeciwka, oraz adaptacyjną funkcję zapobiegania przed samooślepianiem światłem odbijanym przez tablice drogowe.

Premiera rynkowa: Cayenne i Cayenne S
Nowy SUV Porsche debiutuje w dwóch wariantach. Pierwszy z nich, Cayenne, ma 6 cylindrowy silnik turbo o pojemności 3 litrów, mocy 250 kW (340 KM) i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W efekcie już bazowy model zapewnia znakomite osiągi: od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,2 s (5,9 s z pakietem Sport Chrono). Prędkość maksymalna wynosi 245 km/h. Drugi wariant to model Cayenne S, napędzany 2,9-litrowym silnikiem V6 biturbo. I ta jednostka jest nową konstrukcją. Osiąga moc 324 kW (440 KM), o 15 kW (20 KM) więcej niż poprzednik, oraz 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h Cayenne S przyspiesza w zaledwie 5,2 s (z pakietem Sport Chrono: 4,9 s). Prędkość maksymalna wynosi 265 km/h.

Szybsze na drodze, jeszcze bardziej imponujące w wymagającym terenie: Tiptronic S oraz PTM
Jeszcze szerszy zakres możliwości Cayenne, zarówno w zakresie dynamiki, jak i komfortu, jest w istotnym stopniu zasługą nowej, 8-stopniowej przekładni Tiptronic S. Szybsza zmiana biegów oraz krótsze przełożenia niskich biegów zwiększają osiągi na asfalcie i poza nim. Z drugiej strony długie przełożenie 8. biegu zapewnia zoptymalizowane zużycie paliwa i zrelaksowaną jazdę.

Nawet w trudniejszym terenie Cayenne daje prawdziwą przyjemność z jazdy. Tryby off-roadowe ułatwiają kierowcy dobór ustawień właściwych dla danych warunków drogowych. Standardowo aktywowany jest program Onroad. Dla średnio trudnych warunków terenowych przewidziano cztery dodatkowe tryby: Mud (błoto), Gravel (żwir), Sand (piach) oraz Rocks (skały). Pracę napędu, podwozia i blokad dyferencjałów można dopasować do poszczególnych warunków. Za dystrybucję siły napędowej we wszystkich modelach Cayenne odpowiada aktywny napęd na obie osie. Moc pomiędzy przednimi a tylnymi kołami rozdziela inteligentny, w pełni zmienny układ Porsche Traction Management (PTM). Koncepcja jego montażu odgrywa kluczową rolę w uzyskaniu znakomitej dynamiki jazdy Porsche Cayenne. Równocześnie napęd spełnia wszystkie wymogi, jeśli chodzi o zapewnienie niezawodnej trakcji na nieutwardzonej nawierzchni.

Śladem 911: lekkie podwozie z mieszanym ogumieniem
Nowe Cayenne w jedną konstrukcję łączy trzy koncepcje podwozia: samochodu sportowego, terenowego i turystycznego. Wymagało to opracowania nowego, lekkiego podwozia bazowego z wielowahaczową osią tylną oraz z przednią osią, w której konstrukcji rozdzielono funkcję nośną i resorującą. Typowym wyróżnikiem samochodu sportowego jest nowe, mieszane ogumienie z obręczami o średnicy przynajmniej 19 cali. Mieszany rozmiar opon pozwala zwiększyć stabilność i dynamikę jazdy w zakrętach. W opcji Porsche oferuje dla Cayenne koła o średnicy do 21 cali.

Nowe rozwiązania: tylna oś skrętna, pneumatyczne zawieszenie, stabilizacja przechyłów
Format ten stanowi optymalną podstawę dla zastosowania aktywnych systemów podwozia. Ich działanie analizuje i synchronizuje zintegrowany układ Porsche 4D Chassis Control, który działa w czasie rzeczywistym i w dalszym stopniu optymalizuje prowadzenie. Za wyjątkiem aktywnego tłumienia PASM (standardowego w Cayenne S) wszystkie pozostałe systemy podwozia to nowe rozwiązania. Po raz pierwszy Cayenne występuje z elektrycznie sterowaną tylną osią. System ten, sprawdzony zarówno w modelu 911, jak i Panamera, zwiększa zwinność na łukach oraz stabilność przy zmianie pasów podczas szybkiej jazdy. Efektem ubocznym jego zastosowania jest mniejsza średnica zawracania – co dodatkowo podnosi praktyczność SUV-a na co dzień.

Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową techniką trójkomorową znacznie zwiększa rozpiętość pomiędzy komfortowym tłumieniem nierówności a sportowym, sztywnym zestrojeniem. Tak jak wcześniej system pozwala regulować prześwit na potrzeby pokonania trudnego terenu. W przypadku opcjonalnego systemu stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) kierowcy ceniący dynamiczną jazdę skorzystają na przejściu z układu hydraulicznego na elektryczny. Zmianę tę umożliwiło zastosowanie 48-woltowej instalacji elektrycznej. Krótszy czas reakcji zapewnia jeszcze większą precyzję prowadzenia – i jeszcze większy komfort podczas spokojnej jazdy.

Światowa premiera: Porsche Surface Coated Brake z warstwą węglika wolframu
Dzięki wprowadzeniu hamulców Porsche Surface Coated Brake (PSCB) producent sportowych aut z Zuffenhausen po raz kolejny odgrywa pionierską rolę w rozwoju wysokowydajnych układów hamulcowych. Ta światowa nowość dostępna jest dla wszystkich modeli Cayenne i wykorzystuje żeliwne tarcze z warstwą węglika wolframu, która zwiększa wartości tarcia, a jednocześnie pozwala ograniczyć zużycie oraz pylenie hamulców. Zarezerwowany wyłącznie dla Porsche układ imponuje także pod względem wizualnym: w przypadku PSCB zaciski hamulcowe lakierowane są na biało, a powierzchnia tarcz po dotarciu zyskuje unikalny połysk. Hamulce PSBC dostępne są w połączeniu z kołami o średnicy 20 lub 21 cali. Topowym układem w ofercie pozostają ceramiczne hamulce PCCB.

Nowy pakiet Sport Chrono z PSM Sport
Nowe Cayenne oferuje jeszcze większy potencjał sportowych osiągów. Na potrzeby nowej generacji Porsche przeprojektowało pakiet Sport Chrono, opierając się przy tym na modelu samochodu sportowego – czego widocznym przejawem jest przełącznik Mode na kierownicy. Poza trybami jazdy Normal, Sport i Sport Plus kierowca ma do wyboru indywidualny program pozwalający osobno konfigurować charakterystykę poszczególnych zespołów pojazdu. Po wciśnięciu umieszczonego pośrodku przycisku Sport Response aktywowane są charakterystyki silnika i przekładni skalibrowane pod kątem uzyskania maksymalnych osiągów. Pakiet Sport Chrono obejmuje też osobny tryb PSM Sport, w którym kierowca może w pełni wykorzystać dynamikę jazdy nowego Cayenne.

Niższa masa własna to niższe zużycie paliwa i więcej przyjemności z jazdy
Sportowe samochody muszą być lekkie. Śladem modeli 911 i Panamera nadwozie nowego Cayenne wykorzystuje inteligentne połączenie lekkich stopów i stali. Karoseria została w całości wykonana z aluminium. Także podłoga kabiny, przednia sekcja nadwozia oraz niemal wszystkie elementy podwozia wykonano z lekkich stopów. Jedną z innowacji jest wprowadzenie litowo-żelazowego akumulatora rozruchowego, który w stosunku do poprzednika pozwolił obniżyć masę własną pojazdu o 10 kg. W rezultacie Cayenne bez obciążenia waży 1985 kg, o 55 kg mniej niż dotąd – i to pomimo znacznie bogatszego wyposażenia seryjnego, obejmującego teraz moduł telefonii LTE z hotspotem WiFi, usługi Porsche Connect czy antycypacyjną ochronę pieszych.

Cyfrowa ewolucja: Porsche Advanced Cockpit oraz nowy system PCM
Kolejna odsłona Cayenne rozpoczyna też nowy rozdział w relacji kierowcy z pojazdem: w sportowo-luksusową atmosferę w kabinie wpisuje się kokpit Porsche Advanced Cockpit z innowacyjną koncepcją obsługi i wyświetlania informacji. Jej sercem jest 12,3-calowy ekran dotykowy z najnowszą generacją systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM), wprowadzoną w ubiegłym roku wraz z debiutem nowego Porsche Panamera. Sterowanie licznymi funkcjami cyfrowymi odbywa się tu całkowicie intuicyjnie, w tym za pomocą obsługi głosowej. Standardowy moduł Porsche Connect Plus zapewnia dostęp do usług online oraz do internetu i obejmuje nawigację online z informacjami na temat ruchu drogowego pozyskiwanymi w czasie rzeczywistym. Analogowe instrumenty na konsoli środkowej zarezerwowano dla głównych funkcji pojazdu. Pozostałe przyciski, niemal jak w smartfonach, zostały harmonijnie zintegrowane z przypominającą szkło powierzchnią dotykową, a przy ich naciśnięciu kierowca lub pasażer otrzymują akustyczną i dotykową informację zwrotną. Typowo dla Porsche, centralne miejsce na panelu wskaźników zajmuje analogowy obrotomierz. Sąsiadują z nim dwa 7-calowe ekrany full HD, prezentujące wszystkie istotne informacje na temat jazdy oraz dodatkowe dane, których zakres można wybierać za pomocą instrumentów na wielofunkcyjnej kierownicy. Jednym z najważniejszych systemów jest Asystent jazdy nocnej z kamerą termowizyjną. Lista wyposażenia obejmuje również Asystentów zmiany i utrzymania pasy ruchu z funkcją rozpoznawania znaków, Asystenta jazdy w korkach oraz ParkAssist z widokiem otoczenia samochodu.

Twoje osobiste Cayenne – większy zakres indywidualizacji, więcej usług online
Równocześnie nowy system PCM oferuje niedostępny wcześniej poziom indywidualizacji. Kierowca może dostosować do swoich potrzeb nie tylko ekran startowy – do wyboru jest nawet do 6 osobnych profili użytkownika. Poza licznymi ustawieniami funkcji wnętrza każdy z nich zapamiętuje osobiste preferencje dotyczące świateł, programów jazdy i układów wspomagających. Zależnie od poziomu wyposażenia uwzględnia też ustawienia nowych systemów nagłośnienia sygnowanych przez firmy Bose® i Burmester®. Poza tym nowe Cayenne jest zawsze w sieci, o ile tylko potrzebuje tego kierowca – zintegrowana karta SIM z obsługą LTE pozwala korzystać z rozbudowanych usług Connect Plus. Zdalnie, za pomocą smartfona, można zaprogramować np. pomocnicze ogrzewanie. Częścią nowego, standardowego pakietu jest też aplikacja Offroad Precision App, opracowana specjalnie dla Porsche Cayenne. Pozwala ona szczegółowo dokumentować przeprawy przez wymagający teren, pomagając kierowcy doskonalić własne umiejętności w oparciu o nagrania wideo.

Ceny
Trzecią generację Porsche Cayenne można już zamawiać. Ceny modelu Cayenne rozpoczynają się od 359 120 PLN, a Cayenne S – od 451 320 PLN z VAT.