Nowy SEAT Arona pierwszy model w segmencie A0 SUV

Po zeszłorocznej premierze SEAT-a Ateca, do grona SUV-ów SEAT-a dołącza właśnie mniejsza Arona. Atrakcyjna, nowoczesna, funkcjonalna i dynamiczna – Arona ma wszelkie cechy, aby powtórzyć sukces starszego brata.

Nowy SEAT Arona pierwszy model w segmencie A0 SUV

Kto nie idzie do przodu, ten się cofa – brzmi stare przysłowie. Doskonale wiedzą o tym Hiszpanie, którzy właśnie przeprowadzają największą ofensywę modelową w historii SEAT-a. Po tegorocznej premierze Ibizy piątej generacji, a także niedawnej prezentacji Leona po faceliftingu oraz modelu Ateca – pierwszego SUV-a w historii marki – przyszedł czas na kolejną nowość. Do gamy SEAT-a dołącza właśnie Arona.

Arona została zbudowana na nowej, innowacyjnej platformie A0 MQB, jako drugie auto w koncernie Volkswagen (pierwszy był SEAT Ibiza). Nadwozie Arony mierzy 4138 mm długości, czyli jest dłuższe od Ibizy o 79 mm.

Prawdziwa różnica tkwi jednak w wysokości obu modeli. Arona jest wyższa od Ibizy aż o 99 mm (1543 mm), charakteryzuje się o 15 mm wyższym prześwitem oraz znacznie większą przestrzenią wewnętrzną. Na tle obszernej Ibizy dużo miejsca przybyło nad głowami pasażerów – odpowiednio 37 mm z przodu i 33 mm w drugim rzędzie. Dzięki temu siedzenia zostały zamontowane wyżej, co daje odczuwalne korzyści. Po pierwsze, łatwiej wsiąść i wysiąść z auta, po drugie – kierowca ma lepszą widoczność w każdym kierunku. Dodatkowe milimetry przekładają się również na bagażnik, który zyskał największą w swoim segmencie pojemność 400 litrów.

Arona to samochód przeznaczony dla osób chcących się wyróżnić; stawiających na styl, jakość i nowoczesność. Rzeźba auta jest więc pełna ekspresji i dynamiki. Przód przywodzi na myśl SEAT-a Ateca, jednak płaszczyzny i przetłoczenia, odzwierciedlające język stylistyczny SEAT-a, sprawiają, że nowe hiszpańskie auto prezentuje się lekko, proporcjonalnie i atrakcyjnie.

Wraz z Aroną w palecie SEAT-a debiutuje nowy kolor lakieru - Eclipse Orange. Interesującym aspektem stylistycznym jest kolorystyczny podział samochodu na dwie części – górną i dolną.

Pierwszą stanowi dach z przednimi słupkami i fragmentem tylnego, które mogą być pomalowane na szaro, czarno, pomarańczowo lub w tym samym odcieniu, co reszta auta. Łącznie daje to aż 68 kombinacji. Kolejnym elementem charakterystycznym dla Arony jest litera X wygrawerowana na słupku za tylnymi drzwiami.

Wnętrze idealne dla kierowcy

W kabinie wyraźnie dostrzegalna jest ogromna dbałość o detale. Nie dość, że wnętrze jest przestronne, dodatkowo zapewnia duże możliwości indywidualizacji, a także imponuje pod względem odczuwalnej jakości oraz ergonomii. Przestrzeń została tu zaprojektowana w taki sposób, aby wszystkie elementy obsługi i instrumenty skierowane były w stronę kierowcy. Umożliwia to nie tylko łatwe korzystanie z przycisków i przełączników, będących na wyciągnięcie ręki, ale i podnosi bezpieczeństwo jazdy, pozwalając kierowcy skupić się przede wszystkim na drodze.

W centralnym miejscu deski rozdzielczej umieszczono nowoczesny ekran multimedialny z 8-calowym wyświetlaczem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Zaopatrzony w funkcje Apple CarPlay, Android Auto oraz Mirror Link, pozwala na jak najlepszą integrację ze smartfonem.

Współpracuje on również z zestawem muzycznym BeatsAudio, składającym się z 6 głośników, 8-kanałowego wzmacniacza o mocy 300 W oraz z subwoofera umieszczonego w bagażniku. Wiele osób z pewnością ucieszy także bezprzewodowa ładowarka ze wzmacniaczem sygnału GSM.

Bez taryfy ulgowej

Każdy nowoczesny samochód musi być bezpieczny. Ma zatem nie tylko chronić pasażerów przed skutkami wypadku, ale przede wszystkim dbać o to, aby nie doszło do kolizji. W przypadku Arony nie ma więc miejsca na żadne kompromisy, a kierowcę wspomagają liczne systemy. Są to m.in.: kontrolujący odstęp od pojazdu z przodu Front Assist, adaptacyjny tempomat (ACC), układ wykrywający inny pojazd w martwym polu oraz asystent zmęczenia. Ponadto codzienne korzystanie z Arony ułatwiają: dostęp bezkluczykowy Kessy, czujniki deszczu i zmierzchu, asystent podjazdu, a także automatyczne wspomaganie parkowania.

Do napędu Arony służy gama wydajnych, nowoczesnych i niezawodnych silników. Wszystkie mają wtrysk bezpośredni, turbosprężarkę oraz funkcję start/stop. Gamę rozpoczynają jednostki benzynowe – 3-cylindrowe silniki 1.0 TSI o mocy 95 KM lub 115 KM oraz 150-konne, 4-cylindrowe 1.5 TSI. Grupę wysokoprężną stanowią dwa warianty silnika 1.6 TDI. Silnik 95-konny został połączony z ręczną przekładnią o 5 biegach (lub 7-stopniowym DSG), a mocniejszy, 115-konny – z przekładnią 6-biegową.

Cztery odmiany

Podobnie jak Leon, Ateca i Ibiza, SEAT Arona od początku sprzedaży będzie występował w czterech wersjach wyposażeniowych. Są to Reference, Style, FR i Xcellence. Dwie ostatnie wyraźnie różnią się charakterem.

Wersja FR, zaopatrzona w adaptacyjne zawieszenie i możliwość wyboru jednego z czterech profili jazdy (normalny, sportowy, eko i indywidualny), wyróżnia się sportowymi elementami i jest przeznaczona dla kierowców o dynamicznym usposobieniu. Xcellence stawia z kolei na tych wszystkich, którzy cenią styl i wysoki komfort jazdy. Co ważne, w celu ułatwienia procesu specyfikacji samochodu wiele dodatkowych elementów pogrupowano w pakiety.

Nowa Arona z impetem wkracza w dynamicznie rosnący segment kompaktowych crossoverów. Jest samochodem niezwykle wszechstronnym, dopracowanym i charakteryzującym się wyjątkowym designem rodem ze słonecznej Barcelony. Podobnie jak wszystkie modele z gamy SEAT-a, będzie objęta 4-letnią gwarancją. Publiczny debiut Arony nastąpi na tegorocznej wystawie motoryzacyjnej we Frankfurcie, a jeszcze w tym roku pierwsze egzemplarze wyjadą na polskie drogi.