Innowacje technologiczne w Priusie czwartej generacji

Nowe zaawansowane rozwiązania technologiczne zastosowane w Priusie czwartej generacji pozwoliły zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin o 18%.

 Innowacje technologiczne w Priusie czwartej generacji

Od chwili debiutu Toyoty Prius w Japonii w roku 1997 i wprowadzenia jej do sprzedaży w Europie dwa lata później, model ten jest synonimem samochodu ikony, wprowadzającego nowatorskie technologie. Innowacje wniesione przez pierwsze trzy generacje modelu tworzą imponujące dziedzictwo, które zaprojektowany od postaw Prius czwartej generacji wzbogaca o kolejne rozwiązania, w tym bezprecedensowe zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin o kolejnych 18%.

Toyota przedstawiła kolejne szczegóły techniczne rozwiązań zastosowanych w Priusie czwartej generacji, który po swojej premierze we Frankfurcie, zostanie zaprezentowany podczas 44. edycji Tokio Motor Show, rozpoczynającej się 28 października.

Nowy Prius został stworzony z myślą o harmonii między samochodem a człowiekiem, zarówno pod względem projektu nadwozia i wnętrza, jak i rozwiązań technicznych. Niższa emisja spalin i mniejsze zużycie paliwa to nie wszystko – Prius zachwyca emocjonującą stylistyką, wygodnym i funkcjonalnym wnętrzem oraz przyjemnością prowadzenia. Zastosowanie szerokiej gamy nowych technologii podnosi bezpieczeństwo jazdy na wyższy poziom, zwiększa komfort podróżowania i poprawia przejrzystość przekazywanych kierowcy informacji.

Nowego Priusa zbudowano na nowej platformie Toyota New Global Architecture. Wykorzystanie jej pozwoliło uzyskać niższe położenie środka ciężkości pojazdu, większą stabilność i precyzję prowadzenia, komfort jazdy i niższy poziom hałasu. Pozwoliło także zaprojektować bardziej atrakcyjne nadwozie o dynamicznym wyglądzie.

Gruntownie usprawniona, w pełni hybrydowa jednostka napędowa

Nowa generacja w pełni hybrydowej jednostki napędowej Toyoty zawiera szereg istotnych modyfikacji, obejmujących zmniejszenie strat energii, przeprojektowanie i optymalizację rozmieszczenia głównych podzespołów oraz obniżenie masy. Efektem jest znaczne zwiększenie sprawności, uzyskane m.in. dzięki modyfikacjom przekładni hybrydowej, silników spalinowego oraz elektrycznego.

Nowy Prius wyróżnia się aż o 18% niższymi zużyciem paliwa i emisją spalin. Jest to największy skok jakościowy ze wszystkich notowanych dotychczas podczas debiutów kolejnych generacji Priusa. Dane homologacyjne dotyczące emisji i zużycia paliwa według norm europejskich zostaną przedstawione w późniejszym terminie.

Silnik benzynowy o najwyższej w świecie sprawności cieplnej

Podobnie jak poprzednik, Prius czwartej generacji wykorzystuje benzynowy silnik VVT-i o pojemności skokowej 1.8 litra, jednak dzięki wprowadzonym w nim modyfikacjom, wysoką już wcześniej sprawność cieplną udało się podnieść do rekordowego poziomu 40%.

Główne zmiany obejmują zastosowanie oleju o mniejszej lepkości, niższe zużycie elementów ruchomych, a także wprowadzenie przez Toyotę po raz pierwszy podwójnego układu chłodzenia. Specjalny zawór przy niskich temperaturach powietrza automatycznie zmienia obieg cieczy chłodzącej, umożliwiając szybsze rozgrzewanie silnika bez zmniejszenia efektywności wentylacji kabiny, ograniczając zużycie paliwa w chłodne dni.

Zaprojektowane na nowo tłoki i kanały dolotowe zapewniają lepsze zawirowanie mieszanki w cylindrach. Zwiększono również ilość recyrkulowanych spalin, dodatkowo poprawiając proces spalania.

Przekładnia i silniki elektryczne

Przeprojektowano przekładnię i silniki elektryczne, obniżając ich masę. Zmniejszenie wymiarów silnika elektrycznego pozwoliło uzyskać większą gęstość mocy. Udało się również zredukować o 20% straty energii powodowane przez tarcie. Dzięki umieszczeniu na oddzielnych osiach dwóch silników-generatorów uzyskano mniejszą długość przekładni napędowej. Planetarną przekładnię redukcyjną zastąpiono przekładniami równoległymi, przyczyniając się do obniżenia strat.

Sterownik mocy

Sterownik mocy o nowej konstrukcji odznacza się zmniejszonymi o około 20% stratami energii. Jest przy tym znacznie mniejszy, co pozwoliło umieścić go bezpośrednio nad przekładnią napędową.

Akumulator pomocniczy przeniesiono z bagażnika do komory silnika, a dzięki przeniesieniu akumulatora jednostki hybrydowej pod tylną kanapę uzyskano więcej przestrzeni bagażowej – pojemność bagażnika w nowej generacji Priusa wzrosła do 502 litrów.

Akumulatory jednostki hybrydowej

Prius czwartej generacji wyposażony jest w nowy akumulator niklowo-wodorkowy (NiMH), uważany przez Toyotę za rozwiązanie najlepiej spełniające wymagania rynku. Akumulator umieszczono pod tylną kanapą, powiększając w ten sposób pojemność bagażnika.