Nowa era hybrydowy bolid Toyoty i plany na sezon 2015

Zespół TOYOTA Racing rozpocznie nowy sezon Mistrzostw Świata FIA World Endurance Championship (WEC) ze zmodernizowanym bolidem TS040 Hybrid, który będzie bronił dwóch tytułów mistrzowskich, zdobytych w sezonie 2014.

Nowa era hybrydowy bolid Toyoty i plany na sezon 2015

W 2014 roku Toyota została pierwszym w historii zespołem z Japonii, który zdobył mistrzostwo świata w serii wyścigów długodystansowych, a Anthony Davidson i Sebastien Buemi zdobyli tytuł mistrzowski w kategorii kierowców. W kluczowym momencie sezonu, kiedy osiągi i niezawodność okazały się najważniejszymi czynnikami sukcesu, bolid TS040 HYBRID udowodnił swoją bezkonkurencyjność na tych polach, zwyciężając w pięciu na osiem wyścigów.

Na sezon 2015 mistrzowski bolid został zmodernizowany, otrzymując nowe rozwiązania aerodynamiczne, nową strukturę przedniej części nadwozia, nową kinematykę zawieszenia, minimalizującą zużycie opon, oraz obniżoną masę. Podobnie jak w ubiegłym sezonie, bolid będzie startował w kategorii hybrydowej 6MJ z modyfikacjami. W przypadku Toyoty jest to superkondensator, podnoszący wydajność układu.

Zespół przygotował na 2015 rok dwa pakiety aerodynamiczne, które będą testowane na torze Paul Ricard w tym tygodniu. Z myślą o wyścigu Le Mans 24 została przygotowana specyfikacja przeznaczona na tory szybkie, podczas gdy na większości pozostałych eliminacji w sezonie będzie stosowana wersja sprintowa z większym poziomem docisku, uzyskanym zmianami w skrzydle tylnym, pokrywie silnika i przedniej części pojazdu.

Prace modernizacyjne bolidu ruszyły natychmiast po zeszłorocznym wyścigu Le Mans 24, a nowy pojazd był testowany po raz pierwszy 13 stycznia na torze Paul Ricard. Łącznie zespół przejechał po torach 25 tys. km testowych.

W sezonie 2015 za kierownicą bolidu nr 1 zasiądą mistrzowie świata Anthony Davidson i Sebastien Buemi oraz Kazuki Nakajima, który po raz pierwszy wystartuje we wszystkich eliminacjach sezonu WEC. W pojeździe nr 2 pojadą Alex Wurz i Stephane Sarrazin oraz Mike Conway, który przed rokiem wystartował w trzech eliminacjach, wygrywając 6-godzinny wyścig Bahrajnu.

Pierwszy wyścig sezonu odbędzie się 12 kwietnia na torze Silverstone, po którym 2 maja nastąpi eliminacja Spa-Francorchamps. Najważniejszym startem sezonu będzie jak zwykle 24-godzinny wyścig Le Mans (13-14 czerwca). Nowością 2015 roku jest start na torze Nurburgring, 30 sierpnia. Pozostałe wyścigi sezonu odbędą się w Austin (19 września), na torze Fuji Speedway (11 października), w Szanghaju (1 listopada) i w Bahrajnie (21 listopada).

Specyfikacja techniczna bolidu TS040 Hybrid

Typ: Prototyp Le Mans (LMP1)
Nadwozie: kompozytowe włókno węglowe
Przednia szyba z poliwęglanu
Skrzynia biegów sekwencyjna, 7-biegowa
Osłona skrzyni biegów: aluminium
Sprzęgło wielodyskowe ZF
Mechanizm różnicowy z blokadą mechaniczną
Niezależne, podwójne wahacze poprzeczne
Drążki skrętne
Stabilizatory poprzeczne z przodu i z tyłu
Wspomaganie kierownicy: hydrauliczne
Dwuobwodowy hydrauliczny układ hamulcowy, zaciski hamulcowe ze stopu metali lekkich z przodu i z tyłu
Tarcze tylne i przednie wentylowane z włókna węglowego
Koła: felgi RAYS magnezowe
Przednie felgi 13 x 18 cali
Tylne felgi 13 x 18 cali
Opony radialne Michelin
Przednie opony 31/71-18
Tylne opony 31/71-18
Długość 4650 mm
Szerokość 1900 mm
Wysokość 1050 mm
Zbiornik paliwa 68,5 l
Napęd TOYOTA HYBRID System - Racing (THS-R)
Silnik wolnossący V8 90°
Pojemność skokowa 3,7 l
Paliwo: benzyna
Całkowita moc maksymalna ponad 1000 KM (silnik spalinowy i elektryczny)
Kondensator NISSHINBO
Przedni silnik elektryczny AISIN AW
Tylny silnik elektryczny DENSO
Przetwornica DENSO