TOYOTA GAZOO Racing gotowa do startu w wyścigu Le Mans

OYOTA, aktualny mistrz świata producentów, wystawi w Le Mans dwa bolidy TS040 HYBRID, oba w specyfikacji Le Mans, która narzuca nieco inne rozwiązania w dziedzinie aerodynamiki w stosunku do pozostałych wyścigów serii.

TOYOTA GAZOO Racing gotowa do startu w wyścigu Le Mans

Różnice dotyczą przede wszystkim tylnego skrzydła, pokrywy silnika i przedniej części nadwozia. Poprawią one stabilność bolidu przy prędkościach powyżej 300 km/h.

W bolidzie #1 wystartują mistrzowie świata Anthony Davidson i Sébastien Buemi, a wraz z nimi Kazuki Nakajima, który w ubiegłorocznym Le Mans zdobył pole position, wykonując najszybsze okrążenie w historii kwalifikacji do tego wyścigu.

Nakajima wraca na tor po intensywnej rehabilitacji kontuzji pleców, której nabawił się podczas treningów do wyścigu Spa-Francorchamps na początku maja. Całkowity powrót do zdrowia potwierdził trening 31 maja.

Za kierownicą bolidu #2 zasiądą Alex Wurz, dwukrotny zwycięzca wyścigu Le Mans, Stéphane Sarrazin, trzykrotny zdobywca pole position w Le Mans, oraz Mike Conway, debiutujący na torze La Sarthe w kategorii LMP1.

30 lat TOYOTY w Le Mans

W tym roku przypada 30. rocznica pierwszego startu TOYOTY w Le Mans. W 1985 roku w zespole japońskiego producenta startował Satoru Nakajima, ojciec Kazukiego. Do tej pory TOYOTA wzięła udział w 16 wyścigach, w których wystartowało łącznie 40 samochodów. Kierowcy TOYOTY czterokrotnie zajęli 2. miejsce (1992, 1994, 1999 i 2013). Znaleźli się wśród nich tak wybitni sportowcy jak mistrz świata Formuły 1, Alan Jones, zwycięzca Formuły 1, Eddie Irvine, i trzykrotny zwycięzca Le Mans, Allan McNish.

W ubiegłorocznym Le Mans 24h bolid #7 prowadzony przez Alexa Wurza, Stéphane'a Sarrazina i Kazuki’ego Nakajimę startował z pole position i utrzymywał się na pierwszej pozycji przez większość wyścigu, aż do awarii instalacji elektrycznej, która zmusiła załogę do rezygnacji z dalszego udziału w zawodach. Bolid #8 Anthony’ego Davidsona, Sébastiena Buemi’ego i Nicolasa Lapierre’a po poważnym wypadku i bardzo sprawnej naprawie wrócił na tor, by zająć 3. miejsce po 24 godzinach wyścigu.

5 dni święta motorsportu

TOYOTA jedzie do Le Mans po pierwszą wygraną w sezonie. Zespół osiągnął dobre wyniki w czasie niedzielnych testów. Oba hybrydowe TS040 zmierzą się z wymagającą konkurencją trzech innych producentów w kategorii LMP1.

Wyścig Le Mans stanowi dla kierowców ogromne wyzwanie. Oznacza to łącznie 35 godzin jazdy, poczynając od 4-godzinnych ćwiczeń i 2-godzinnych kwalifikacji w środę 11 czerwca.

W czwartek 12 czerwca odbędą się dwie kolejne tury kwalifikacji trwające po 2 godziny (o 19.00 i 22.00). O pozycji startowej w głównym wyścigu decyduje najszybsze okrążenie wykonane w ciągu którejkolwiek z sesji kwalifikacyjnych.

24-godzinny wyścig rozpocznie się w sobotę o 15.00.

TOYOTA w Le Mans:
(Nazwy samochodów w nawiasach)

1985

#36 (85C-L): kwalifikacje 29. m-ce; wyścig 12. m-ce
#38 (85C-L): kwalifikacje 22. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)

1986

#36 (86C-L): kwalifikacje 40. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#38 (86C-L): kwalifikacje 30. m-ce; wyścig 20. m-ce

1987

#36 (87C-L): kwalifikacje 14. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#37 (87C-L): kwalifikacje 16. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)

1988

#36 (88C): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 12. m-ce
#37 (88C): kwalifikacje 10. m-ce; wyścig 24. m-ce

1989

#36 (89C-V): kwalifikacje 24. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#37 (89C-V): kwalifikacje 17. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#38 (88C): kwalifikacje 25. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)

1990

#36 (90C-V): kwalifikacje 10. m-ce; wyścig 6. m-ce
#37 (90C-V): kwalifikacje 14. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#38 (90C-V): kwalifikacje 16. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)

1992

#7 (TS010): kwalifikacje 3. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#8 (TS010): kwalifikacje 4. m-ce; wyścig 8. m-ce
#33 (TS010): kwalifikacje 5. m-ce; wyścig 2. m-ce
#34 (92C-V): kwalifikacje 11. m-ce; wyścig 9. m-ce
#35 (92C-V): kwalifikacje 15. m-ce; wyścig 5. m-ce

1993

#22 (93C-V): kwalifikacje 10. m-ce; wyścig 5. m-ce
#25 (93C-V); kwalifikacje 12. m-ce; wyścig 6. m-ce
#36 (TS010): kwalifikacje 2. m-ce; wyścig 4. m-ce
#37 (TS010): kwalifikacje 5. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#38 (TS010): kwalifikacje 4. m-ce; wyścig 8. m-ce

1994

#1 (94 C-V): kwalifikacje 4. m-ce; wyścig 2. m-ce
#4 (94 C-V): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 4. m-ce

1995

#27 (Supra LM): kwalifikacje 30. m-ce; wyścig 14. m-ce

1996

#57 (Supra LM): kwalifikacje 36. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)

1998

#27 (TS020): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 9. m-ce
#28 (TS020): kwalifikacje 2. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#29 (TS020): kwalifikacje 7. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)

1999

#1 (TS020): kwalifikacje 1. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#2 (TS020): kwalifikacje 2. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#3 (TS020): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 2. m-ce

2012

#7 (TS030 HYBRID): kwalifikacje 5. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#8 (TS030 HYBRID): kwalifikacje 3. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)

2013

#7 (TS030 HYBRID): kwalifikacje 5. m-ce; wyścig 4. m-ce
#8: (TS030 HYBRID): kwalifikacje 4. m-ce; wyścig 2. m-ce

2014

#7 (TS040 HYBRID): kwalifikacje 1. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#8 (TS040 HYBRID): kwalifikacje 3. m-ce; wyścig 3. m-ce

TOYOTA Racing w serii FIA World Endurance Championship

W roku 1983 TOYOTA zapoczątkowała karierę w wyścigach długodystansowych FIA World Endurance Championship. Dwa lata później wystartowała po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Od tego przełomowego w historii marki wydarzenia bolidy Toyoty wzięły udział w 16 wyścigach Le Mans 24 Hours, zajmując drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999 i 2013. W 2012 roku zadebiutowała z modelem TS030, w pełni hybrydowym bolidem startującym w klasie prototypów LMP1. Nowy samochód pierwsze zwycięstwo w serii WEC odniósł już podczas swojego trzeciego wyścigu. Łącznie po dwóch sezonach startów ma na koncie 5 zwycięstw. W 2014 roku zastąpił go bolid TS040 HYBRID z napędem na 4 koła. 1000-konna hybryda zapewniła TOYOCIE mistrzostwo producentów oraz mistrzostwo kierowców w sezonie 2014.

Oba bolidy zostały zaprojektowane i zbudowane przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) z Kolonii, gdzie siedzibę ma cały zespół wyścigowy. W przeszłości w TMG umiejscowiony był także zespół Toyota World Rally i fabryczny zespół Formuły 1. W roku 1998 TMG zaprezentowała światu bolid TS020, który startował w wyścigach Le Mans 24 Hours w latach 1998-99. Obecnie TMG łączy uczestnictwo w motorsporcie z rozwojem zaawansowanej technologii, dostarczanej firmom zewnętrznym oraz rodzinie seryjnych modeli Toyoty.