Toyota Prius przełomowa premiera we Frankfurcie

Podczas Frankfurt Motor Show debiutuje najbardziej przełomowy model tegorocznej edycji targów. Toyota Prius czwartej generacji jest kamieniem milowym w rozwoju technologii hybrydowej. Nowa odsłona flagowej hybrydy Toyoty to pierwszy model zbudowany według nowej doktryny „Toyota New Global Architecture” (TNGA).

Toyota Prius przełomowa premiera we Frankfurcie

Nowy Prius ustanawia nowe standardy pod względem zużycia paliwa, emisji spalin i wydajności. Udoskonalony napęd hybrydowy korzysta z najnowszych osiągnięć technicznych, jednocześnie czerpiąc z dorobku poprzednich generacji. Prius pozostaje ambasadorem wiodących technologii Toyoty, prezentującym najnowsze rozwiązania zapewniające większe bezpieczeństwo, osiągi i komfort.

Debiutujący Prius czwartej generacji stanowi największy przełom w rozwoju napędu hybrydowego od czasu pojawienia się pierwszego Priusa w 1997 roku. Nowy Prius wyróżnia się mniejszym o 18% zużyciem paliwa (według standardu New European Cycle, NEDC), co oznacza analogiczne zmniejszenie emisji CO2. Nowy Prius ma także lepsze osiągi i daje większą radość z jazdy. Przyspiesza bardziej płynnie, a przy tym jest cichszy, zwłaszcza przy większych prędkościach.

Nowy napęd hybrydowy
Nowy Prius wprowadza na rynek kolejną generację napędów hybrydowych Toyoty. Poprawia ona wartości wszystkich parametrów, które zapewniły hybrydowemu napędowi Toyoty popularność na całym świecie: bardzo małe zużycie paliwa i ogromną łatwość prowadzenia samochodu.

Napęd hybrydowy nowej generacji jest mniejszy i lżejszy, a przy tym tańszy. Akumulator odznacza się większą gęstością energii, co oznacza większą moc oraz pojemność przy mniejszych wymiarach i masie.

Silniki elektryczne są mniejsze i mają lepszy stosunek mocy do masy. Sprawność termodynamiczna silnika spalinowego w nowej generacji została zwiększona do 40%, co jest najwyższą w świecie wartością dla silników benzynowych.

Efektem wszystkich tych udoskonaleń jest o 18%* mniejsze zużycie paliwa w stosunku do dotychczasowego modelu.

Platforma TNGA
Nowy Prius jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej platformie TNGA. Nowa architektura ma znaczący wpływ na radość z jazdy, zapewniając Priusowi niżej położony środek ciężkości w porównaniu z obecnym modelem. Platforma TNGA zapewnia też kierowcy lepszą pozycję za kierownicą.

Konstrukcja nadwozia jest o 60% bardziej sztywna dzięki większemu wykorzystaniu wysokowytrzymałej stali i wzmocnieniu wytrzymałości środkowych słupków. Efektem jest bardziej precyzyjne prowadzenie i lepsze panowanie nad kierownicą bez konieczności usztywniania zawieszenia. Auto zyskało na dynamice, uzyskując lepsze osiągi. Nowe zawieszenie tylnych kół z podwójnymi wahaczami w porównaniu z obecnym modelem trzykrotnie ogranicza intensywność wstrząsów podczas jazdy po nierównych drogach.

Większe bezpieczeństwo
Nowy Prius zapewnia kierowcy znacznie szersze i głębsze pole widzenia niż dotychczasowy model. Dzięki poszerzonej krzywiźnie tylnej szyby lepsza jest również widoczność do tyłu. Platforma została zoptymalizowana pod kątem bezpieczeństwa zderzeniowego, co potwierdzają niezależne testy instytucji takich jak Euro NCAP.

Dzięki wprowadzeniu systemu Toyota Safety Sense (TSS), nowy Prius przynosi istotny postęp w dziedzinie bezpieczeństwa aktywnego i biernego. TSS został w Priusie rozszerzony o korzystający z radaru aktywny tempomat i system antykolizyjny wzbogacony o funkcję wykrywania pieszych. Na Toyota Safety Sense składają się ponadto układ zapobiegania zderzeniom (Pre-Collision System), układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (Lane Departure Alert), automatyczne światła drogowe i układ rozpoznawania znaków drogowych.

Stylistyka
Nowy Prius robi wrażenie niepowtarzalną stylistyką i wysoką jakością. Nadwozie, jednocześnie muskularne i aerodynamiczne, łączy estetyczne emocje z osiągnięciami techniki, w pełni wykorzystując możliwości, jakie daje obniżony środek ciężkości pojazdu.

Koncepcja stylistyczna nadwozia nowego Priusa opiera się na kontrastach krzywizn z płaszczyznami. Wygląd przodu kształtem obniżonej maski wyraźnie podkreśla nowatorstwo i znakomite osiągi.

Kształt tyłu jest zaakcentowany zdecydowaną linią biegnącą od spojlera po zderzak, podkreślającą mocną sylwetkę samochodu. Wąskie, wyraźnie zarysowane tylne lampy zespolone przeniesiono ku zewnętrznym krawędziom, eksponując linię czerwonych świateł LED.

Z profilu sylwetka Priusa robi wrażenie zwinnej i atletycznej. Platforma TNGA umożliwiła jej wyraźne obniżenie, dające bardziej dynamiczny wygląd. Wysokość nadwozia zmniejszono w stosunku do dotychczasowego modelu o 20 mm do 1470 mm. Nowy model zachowuje rozstaw kół poprzedniego Priusa (2700 mm), nadwozie jest jednak o 60 mm dłuższe (4540 mm) i o 15 mm szersze (1760 mm). Toyota przygotowała dla nowego Priusa paletę 7 żywych kolorów, w tym nowy odcień o nazwie Emotional Red.

Wnętrze
Użycie TNGA pozwoliło zaprojektować bardziej przestronne, bogato wyposażone wnętrze, zapewniające wygodniejszą pozycję kierowcy i komfort pasażerów. Dzięki zastosowaniu mniejszego akumulatora oraz nowego zawieszenia tylnej osi z podwójnymi wahaczami udało się również powiększyć przestrzeń ładunkową.

Motywem przewodnim wnętrza jest spokój umysłu („Peace of Mind”) – stworzono je jako przyjazną, spokojną i komfortową przestrzeń, z tablicą przyrządów delikatnie otulającą kierowcę i płynnie przechodzącą w panele drzwi.

Cechą wyróżniającą hybrydowe samochody Toyoty jest cisza we wnętrzu. Nowy Prius godnie kontynuuje tę tradycję, zapewniając pasażerom znakomity komfort podróżowania przy wyjątkowo niskim poziomie hałasu, wibracji i wstrząsów. Oprócz zalet układu jezdnego sprzyja temu nowa konstrukcja foteli, bardziej komfortowych i lepiej utrzymujących ciało kierowcy i pasażera.

Dziedzictwo Priusa
Każdy kolejny model Priusa odnosił spektakularny sukces rynkowy, wprowadzając na rynek przełomowe technologie.

W 1997 roku na rynek wszedł pierwszy model Toyoty Prius. Towarzyszyło mu hasło „W samą porę na 21 wiek”. Zgodnie z łacińskim znaczeniem swej nazwy, Prius rzeczywiście wyprzedzał swoje czasy. Pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy był kompaktowym czterodrzwiowym sedanem z nową hybrydową jednostką napędową, składającą się z benzynowego silnika VVT-i o pojemności 1,5 l oraz silnika elektrycznego o mocy 45 KM (33 kW). Pojazd zużywał 5,1 l benzyny na 100 km i emitował 120 g dwutlenku węgla na kilometr. Oszczędności paliwa sprzyjało zastosowanie silnika spalinowego pracującego w cyklu Atkinsona.

Druga generacja Priusa przyniosła znaczną poprawę wydajności i parametrów środowiskowych. Model debiutujący w 2003 roku był nie tylko bardziej dynamiczny i oszczędny, ale także większy, bardziej stylowy i praktyczny. Całkowicie przeprojektowane nadwozie uzyskało nowy, aerodynamiczny kształt liftbacka. Udoskonalony napęd hybrydowy otrzymał, m.in. nowy akumulator o większej gęstości energii, co pozwoliło zmniejszyć jego masę i objętość. Zużycie paliwa zmniejszyło się o 15% do 4,3 l/100 km, zaś emisja CO2 osiągnęła bardzo niski poziom 104 g/km.

Trzecia generacja Priusa, która zadebiutowała w 2009 roku, przyniosła jeszcze lepsze wyniki pod względem osiągów i ekonomiczności. Napęd hybrydowy otrzymał nowy, większy silnik o pojemności 1.8 l. Moc wzrosła w porównaniu do pierwszego modelu o jedną trzecią, emisja CO2 spadła o jedną czwartą, zaś zużycie paliwa zmniejszyło się o 23%.

Pierwsza generacja otworzyła rynek samochodów hybrydowych, druga spopularyzowała model na świecie i ugruntowała jego wizerunkowy sukces, natomiast trzecia uczyniła Priusa modelem globalnym i masowym, wprowadzając samochody hybrydowe do głównego nurtu rynku motoryzacyjnego.

Znaczenie Priusa dla rozwoju motoryzacji
Przez 18 lat Prius zmienił oblicze motoryzacji. Dziś ekonomiczność samochodu i jego wpływ na środowisko są jednymi z głównych zagadnień świata motoryzacji, ważnych zarówno dla producentów, jak i klientów. Nie byłoby to możliwe bez odwagi i dalekowzroczności Toyoty. Hybrydy stały się ważną częścią rynku samochodowego. Świadczy o tym ponad 8 milionów samochodów hybrydowych Toyoty sprzedanych łącznie na świecie – w tej liczbie ponad 3,5 miliona Priusów. Rosnącej popularności hybryd towarzyszy większa dostępność tej technologii oraz stale rosnąca liczba modeli hybrydowych z różnych segmentów, adresowanych do różnorodnej grupy odbiorców. Prius czwartej generacji zwiększy jeszcze atrakcyjność oferty pojazdów hybrydowych.

Rynek hybryd
Hybrydy dały Toyocie przewagę rynkową i stały się jej głównym wyróżnikiem na tle konkurencji, kojarzonym z marką najsilniej obok trwałości i jakości jej produktów. W efekcie hybrydy Toyoty stanowią ponad połowę wszystkich sprzedawanych w Europie samochodów z alternatywnymi napędami. O tym, że napęd hybrydowy jest atrakcyjny dla klientów, świadczą wyniki sprzedaży – hybrydy stanowią 55% wszystkich Aurisów i 33% wszystkich Yarisów sprzedanych w Europie w 2014 roku. Co więcej, samochody hybrydowe przyciągają do Toyoty wielu nowych klientów – aż 63% Yarisów Hybrid i 51% Aurisów Hybrid kupili nowi klienci firmy. To wynik o wiele lepszy, niż osiągają konkurenci.

* Wg New European Cycle (NEDC)