Pierwsze zwycięstwo Andreasa Mikkelsena w Rajdowych Mistrzostwach Świata

Zwycięstwo we wspaniałym stylu: Andreas Mikkelsen i Ola Floene wygrali Rajd Hiszpanii, po raz pierwszy wpisując się na listę zwycięzców Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Volkswagen świętuje dzięki temu wspaniały podwójny sukces – siódmy w tym sezonie. Szala zwycięstwa przechyliła się na korzyść Norwegów w ostatniej chwili podczas Power Stage.

Pierwsze zwycięstwo Andreasa Mikkelsena w Rajdowych Mistrzostwach Świata

Mikkelsen/Floene wygrali ostatni odcinek specjalny meldując się na mecie o 3,1 sekundy wcześniej niż ich koledzy z zespołu - Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN). W zwycięstwie pomógł im także błąd popełniony przez inną załogę Volkswagena – Sebastiena Ogiera/Juliena Ingrassię (F/F), którzy prowadząc w rajdzie, po wypadnięciu z trasy na ostatnim odcinku, musieli zrezygnować z dalszej walki. Mikkelsen i Floene ścigając się w Polo R WRC stawali na podium 12 razy, jednak po raz pierwszy w ich karierze stanęli na jego najwyższym stopniu – podczas 64. startu w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Dla Polo R WRC było to 11. zwycięstwo w tym sezonie i 33. od debiutu w styczniu 2013 roku.

Podczas jedynej rundy w rajdowym kalendarzu rozgrywanej zarówno na asfalcie, jak i na nawierzchni szutrowej, Polo R WRC okazało się najbardziej uniwersalne i najszybsze, pieczętując podwójne zwycięstwo załóg Volkswagena – spośród 23 rozegranych odcinków specjalnych Polo R WRC było najszybsze na 17, w tym wszystkich asfaltowych. Przed ostatnią rundą Rajdowych Mistrzostw Świata rozgrywaną za trzy tygodnie w Wielkiej Brytanii jedno jest pewne: trzy załogi Volkswagena zajmą w klasyfikacji generalnej kierowców i pilotów miejsca pierwsze, drugie oraz trzecie. I to drugi raz z rzędu.

Walka do samej mety: Latvala kontra Mikkelsen

Ten rajdowy pojedynek budził emocje aż do samej mety – o zwycięstwie Andreasa Mikkelsena nad Jari-Matti Latvalą zadecydowały zaledwie 3,1 sekundy. Po 20 spośród 23 odcinków specjalnych Latvala tracił około 10 sekund z powodu uszkodzenia opony, z kolei na następnym odcinku cenne sekundy stracił Mikkelsen, obracając auto wokół własnej osi. Przed Power Stage, który kończy rajd różnica między młodym zawodnikiem, jakim jest Mikkelsen, a Latvalą wynosiła jedynie 1,4 sekundy. O zakończeniu tego thrillera zadecydował Power Stage.

W połowie rajdu najszybsi, pod koniec Ogier/Ingrassia odpadają z walki

Zanim doszło do pasjonującego pojedynku Latvali z Mikkelsenem, walka o prowadzenie trwała między Sebastienem Ogierem a Jari-Matti Latvalą. Zakończyła się ona przedwcześnie uszkodzeniem opony na 12. odcinku specjalnym. Ścinając prawy zakręt Latvala przebił oponę i stracił niemal minutę, jednak szybko się pozbierał i rozpoczął walkę o drugie miejsce z kolegą z zespołu Andreasem Mikkelsenem. Wyglądało na to, że Ogier/Ingrassia już mają w kieszeni ósme zwycięstwo w tym sezonie, jednak błąd popełniony podczas walki na Power Stage, krótko przed metą pogrzebał ich nadzieje na 32 zwycięstwo w karierze. Na przypominającym tor wyścigowy ostatnim odcinku specjalnym trzykrotni mistrzowie świata zboczyli z idealnej linii, zawadzili o bandę i tak mocno uszkodzili samochód, że musieli wycofać się z walki. Rutynowe badanie lekarskie nie wykazało żadnych obrażeń.

Polo R WRC w tym jedynym w swoim rodzaju rajdzie okazało się nie do pokonania

Jeden dzień na szutrze, dwa na idealnie gładkim asfalcie – z powodu różnych rodzajów nawierzchni Rajd Hiszpanii zajmuje w kalendarzu MŚ szczególną pozycję. Polo R WRC okazało się podczas niego nie tylko najlepsze, ale też miało okazję świętować trzecie z kolei podwójne zwycięstwo. Po dwukrotnej wygranej w 2013 i 2014 roku także w tym sezonie dwa pierwsze miejsca na podium zajęły załogi walczące w rajdówce z Wolfsburga.

Rutyna i perfekcja – ogromne wyzwanie dla mechaników Volkswagena w piątkowy wieczór

Dla mechaników Rajd Hiszpanii stanowi wielkie wyzwanie – z piątku na sobotę muszą całkowicie zmienić zestrojenie samochodów z szutrowego na asfaltowe. Czas na tę operację jest ograniczony i wynosi maksymalnie 75 minut. Podczas tego najdłuższego serwisu w sezonie mechanicy Volkswagena wymienili w trzech Polo R WRC 4.044 pojedyncze części. Na liście mieli między innymi: kompletną geometrię zawieszenia, 18-calowe koła zamiast 15” typowych na szuter, tarcze hamulcowe o większej średnicy, amortyzatory, sprężyny, skrzynię biegów i zestaw pedałów.

To już pewne – trzej kierowcy Volkswagena w sezonie 2015 zajmą trzy czołowe miejsca

Sebastien Ogier/Julien Ingrassia to nowi-starzy mistrzowie, Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila zajmują w tej chwili drugie miejsce, Andreas Mikkelsen/Ola Floene zajmują trzecie miejsce – Volkswagen ma już pewne trzy pierwsze miejsca w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Świata kierowców i pilotów. O tym, że mistrzami w bieżącym sezonie są Ogier/Ingrassia wiadomo już od Rajdu Australii, wynikiem w Hiszpanii Latvala/Anttila umocnili się na drugim miejscu, tak samo jak Mikkelsen/Floene na trzecim.

33 zwycięstwa, 65 razy na podium

23. i 24. raz zawodnicy Volkswagena stają na podium, co oznacza 33. zwycięstwo Polo R WRC podczas 38 startów, oraz że w sumie od rozpoczęcia rajdowych zmagań w styczniu 2013 roku World Rally Car z Wolfsburga stawały na podium 65 razy. To jednocześnie „życiowy rekord” Polo R WRC – dla porównania w roku 2014, dotąd najlepszym w historii jego startów, Polo R WRC mogło się cieszyć z 23 miejsc na podium.

30. wygrana na Power Stage’u dla Volkswagena i Mikkelsena

Zwycięzcami ostatniego odcinka specjalnego po raz pierwszy w tym sezonie i po raz drugi w ogóle zostali Mikkelsen/Floene z zespołu Volkswagena. Ich konkurenci z tego samego zespołu Latvala/Anttila musieli pogodzić się z przegraną o 1,7 sekundy i zdobyli dwa dodatkowe punkty. Z tego powodu pojedynek o drugie miejsce w klasyfikacji kierowców i pilotów Rajdowych Mistrzostw Świata rozstrzygnie się dopiero podczas ostatniej rajdowej rundy w Wielkiej Brytanii. Między zajmującymi drugą pozycję Latvalą/Anttilą, a plasującymi się na trzecim miejscu Mikkelsenm/Floene jest 26 punktów różnicy. Zwycięstwo w rajdzie oraz najlepszy czas na Power Stage’u dają w sumie 28 punktów.

*- wymaga potwierdzenia przez FIA

Wypowiedzi po Rajdzie Hiszpanii

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Na długim lewym zakręcie jechałem za szybko i przy wyjściu trochę za daleko mnie wyniosło. Dotknęliśmy autem bandy, która lekko się wygięła, a koło zakleszczyło się na słupku, przytrzymującym barierę. Koło się urwało i to oznaczało dla nas koniec rajdu. Na wszelki wypadek daliśmy się zbadać w szpitalu i na szczęście wszystko jest w porządku. Niestety, ten błąd pozbawił nas pierwszego miejsca. Ale bardzo się cieszę z sukcesu Andreasa i Oli, którzy w pełni zasłużyli na to pierwsze rajdowe zwycięstwo”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„Gdy myślę jak przebiegał ten rajd, jestem naprawdę bardzo zadowolony z wyniku. W trzecim dniu od początku między mną a Andreasem Mikkelsenam toczyła się zacięta walka. Wybierając 6 opon przyjąłem bezpieczną strategię, Andreas z pięcioma – bardziej agresywną i najprawdopodobniej lepszą. W każdym razie moja przewaga zniknęła po przedpołudniowej walce. Po południu na 21. oesie z opony w moim aucie zaczęło powoli schodzić powietrze, a wraz z nim ulatniały się nadzieje na zdobycie drugiego miejsca. Gdy mój kolega z zespołu Sebastien Ogier został zmuszony przerwać jazdę, znowu szczęśliwie byłem drugi. Ale najważniejsze jest, że ani jemu, ani jego pilotowi Julienowi nic się nie stało. I oczywiście gratulacje także dla Andreasa i Oli za ich pierwsze zwycięstwo w rajdowych mistrzostwach świata. A za trzy tygodnie w Walii znowu ruszę do ataku – mam nadzieję, że z większym szczęściem”.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC, nr 9
„Tak długo czekaliśmy na tę chwilę i tak mocno na nią pracowaliśmy. Gdy nadeszła, aż nie mogliśmy uwierzyć – wygraliśmy nasz pierwszy rajd w Mistrzostwach Świata! Dzisiaj zdarzyła się dokładnie odwrotność tego, czego doświadczyliśmy w Szwecji. Jestem niesamowicie szczęśliwy, ale myślę, że jeszcze nie zrealizowałem mojego planu do końca. To potrwa na pewno jeszcze jakiś czas. Postawiliśmy wszystko na Power Stage i wreszcie w tym rajdzie udało nam się go wygrać. Wszystko to na pewno wystarczyłoby do zdobycia drugiego miejsca, a że udało się zdobyć pierwsze jest po prostu czymś fantastycznym. Szkoda mi Seba i Juliena, ale najważniejsze, że podczas uderzenia w bandę nic im się nie stało. To był dla nas niesamowity weekend i będziemy dzisiaj jeszcze długo świętować – ja ze swoją rodziną, z moimi mechanikami, z całym zespołem.”

Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport
„To był wspaniały finał i wspaniały rajd. Po pierwsze, gratulacje dla Andreasa Mikkelsena i Oli Floene, którzy dzisiaj za swoją niezmordowaną pracę i wspaniałe wyniki zostali wynagrodzeni zwycięstwem. Każdy w zespole cieszy się wraz z nimi. To, że możemy dziś świętować bez przeszkód zawdzięczamy też i temu, że Sebastienowi Ogierowi i Julienowi Ingrassi nic się nie stało. Wprawdzie podczas Power Stage’u zaprzepaścili szanse na zwycięstwo, które wcześniej wydawało się pewne, jednak w sumie tu w Hiszpanii znowu pojechali bardzo dobrze, a w tym sezonie odnieśli już siedem zwycięstw, więc z pewnością pod względem sportowym jakoś mogą znieść tę porażkę. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila w trzecim dniu rajdu znowu postawili wszystko na jedną kartę, ale musieli ustąpić przed Andreasem i Olą. Do Wielkiej Brytanii jedziemy z trzema zespołami z potencjałem na zwycięstwo.”

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Hiszpanii – wyniki końcowe

01. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen 3h 21m 04.8s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 3.1s
03. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 21.2s
04. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 1m 06.3s
05. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1m 08.2s
06. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 1m 23.3s
07. Martin Prokop/Jan Tománek (CZ/CZ), Ford + 4m 14.2s
08. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 8m 01.9s
09. Pontus Tidemand/Emil Axelsson (S/S), Škoda + 10m 18.0s
10. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 12m 15.0s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Hiszpanii – wyniki Power Stage

01. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen 7m 51.9s
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 1.7s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 5.2s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier, 238
2. Jari-Matti Latvala, 180
3. Andreas Mikkelsen, 154
4. Mads Østberg, 110
5. Kris Meeke, 94
6. Thierry Neuville, 90
7. Elfyn Evans, 81
8. Dani Sordo, 75
9. Hayden Paddon, 74
10. Ott Tänak, 63

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 387
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 206
3. Hyundai Motorsport, 202
4. M-Sport, 173
5. Volkswagen Motorsport II, 116
6. Hyundai Motorsport N, 67
7. Jipocar Czech National Team, 51
8. FWRT, 9
* wymaga zatwierdzenia przez FIA