Volkswagen gotowy na szutrowo asfaltowych trasach Rajdu Hiszpanii

Tu najbardziej liczy się nawierzchnia podczas Rajdu Hiszpanii 22-25 października Volkswagen podejmie jedyne w swoim rodzaju wyzwanie. Dwunasta, przedostatnia runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA WRC jest jedyną w kalendarzu, podczas której kierowcy i piloci walczą zarówno na szutrze, jak i na asfalcie.

Volkswagen gotowy na szutrowo asfaltowych trasach Rajdu Hiszpanii

Na zmiennej nawierzchni świetnie dają sobie radę byli i nowi mistrzowie świata* – Sebastien Ogier i Julien Ingrassia (F/F). W zeszłym roku wygrywając ten rajd zapewnili sobie drugi mistrzowski tytuł. Także w 2013 roku, gdy podczas tej samej imprezy Volkswagen zdobył zwycięstwo w klasyfikacji producentów, Rajd Hiszpanii wygrali Ogier/Ingrassia. I w jednym, i w drugim roku drugie miejsce zajęli Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), którzy ostatnio wygrali rajd na Korsyce i zajmują drugie miejsce w klasyfikacji MŚ. Sukces w Rajdzie Francji pozwolił załodze Latvala/Anttila zwiększyć do 34 punktów przewagę w klasyfikacji generalnej nad trzecią załogą Volkswagena – Andreasem Mikkelsenem/Olą Floene (N/N). Jeśli po Rajdzie Hiszpanii Latvali/Anttili uda się utrzymać co najmniej 28 punktów przewagi nad zajmującymi teraz trzecie miejsce w klasyfikacji MŚ Mikkelsenem/Floene, nikt nie odbierze im już tytułu wicemistrzów.

„Rajd Hiszpanii jest jedyny w swoim rodzaju. Musimy jak najlepiej przygotować Polo do walki na szutrze i na asfalcie” – mówi dyrektor działu sportowego Volkswagena, Jost Capito. „Oznacza to, że kierowca i pilot nie tylko muszą być stale czujni i dostosować się do zmiennych warunków, ale także cały zespół musi dać z siebie wszystko, a zwłaszcza mechanicy. W ostatnich dwóch latach te „przesiadki” z szutru na asfalt dobrze nam się udawały i wygrywaliśmy w Hiszpanii. Oczywiście, w tym roku również mamy zamiar odnieść potrójne zwycięstwo. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila dominowali na Korsyce i do Hiszpanii jadą z mocną wiarą we własne siły. Sebastian Ogier i Julien Ingrassia na Korsyce, przed własną publicznością mieli po prostu pecha – jasne, że teraz zamierzają pokazać na co ich stać i chcą świętować ósme zwycięstwo w sezonie. Także Andreas Mikkelsen i Ola Floene jeszcze nie spisali na straty drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej. Czyli będzie się działo.”

Dużo nowości w tym roku – 23 odcinki specjalne, 51% trasy nieznane

Szuter, asfalt, asfalt – tego rodzaju nawierzchnie i w tej kolejności czekają na zawodników w rajdowy piątek i w ciągu dwóch kolejnych dni podczas zmagań w Barcelonie i okolicy. W sumie, w programie 51. edycji Rajdu Hiszpanii znajdują się 23 odcinki specjalne – o 7 więcej niż w 2014 roku – o łącznej długości 331,25 km. 51% trasy kierowcy i piloci muszą opisać od nowa.

Różnorodne wyzwania – taki jest Rajd Hiszpanii 2015

Rajd Hiszpanii stawia kierowców i pilotów przed różnymi wyzwaniami. W czwartek wieczorem (tak jak w zeszłym roku) na Montjuic zostanie rozegrany liczący zaledwie 3,2 km oes „Barcelona”. Teren wystawy światowej z 1929 roku oraz letniej olimpiady roku 1992 przyciąga ogromną liczbę widzów – to tam na wąskich ulicach katalońskiej metropolii elita rajdowego sportu rozpoczyna zmagania w Rajdzie Hiszpanii. Więcej kurzu można się spodziewać w piątek – tego dnia przeważająca liczba rajdowej trasy wiedzie odcinkami szutrowymi. Nawierzchnia jest pokryta drobnym żwirem, zmiatanym z trasy przez kolejne przejeżdżające po niej auta rajdowe. Typowy charakter dla całej trasy ma oes „Terra Alta”, na którym rodzaj nawierzchni zmienia się pięć razy. Odcinek ten – mierząc 35,68 km – jest jednocześnie najdłuższy w całym Rajdzie Hiszpanii.

Wyczucie i idealny tor jazdy – to w Rajdzie Hiszpanii liczy się najbardziej

Do startów w sobotę i w niedzielę World Rally Cars trzeba zestroić całkowicie na nowo, by mogły stanąć do walki na asfalcie – w sumie w ciągu dwóch dni przejadą po tej nawierzchni 199,45 km. Fragmenty oesu „Riudecanyes”, znanego z zeszłego roku, tym razem trzeba będzie pokonać w odwrotnym kierunku w ramach odcinka specjalnego „Duesaigües”. Podczas drugiego przejazdu będzie on Power Stage’em, za który trzy najlepsze załogi mogą zdobyć dodatkowe punkty w klasyfikacji kierowców i pilotów. Dzięki rajdowi dwa ronda, które są fragmentami tego oesu stały się słynne w całej Hiszpanii. Na jednym z nich rajdowe auta muszą wykonać aż dwa okrążenia, co czynią zazwyczaj w pełnym poślizgu. Wąskie, kręte drogi prowadzące pod górę tworzą znaczną część tego słynnego odcinka specjalnego. W Rajdzie Hiszpanii liczy się, na ile kierowca potrafi wyczuć auto oraz znaleźć idealny tor jazdy przez setki zakrętów, którymi usiana jest trasa przypominająca miejscami tor wyścigowy.

(Podwójne) zwycięstwa, tytuły, ważne karty w historii – rajdowe sukcesy w Hiszpanii

Dwa zwycięstwa podczas dwóch startów, pierwszy podwójny sukces w historii Polo R WRC i zdobycie przed czasem mistrzowskiego tytułu w klasyfikacji producentów w 2013 roku, a także, w zeszłym roku, tytułów mistrzów świata kierowców i pilotów przez Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassię – dla Volkswagena szutrowe i asfaltowe trasy Rajdu Hiszpanii zawsze były szczęśliwe. W zeszłym roku Ogier/Ingrassia oraz Latvala/Anttila sprawili, że 318-konne czteronapędowe Polo R WRC odniosły wtedy swoje dziesiąte podwójne zwycięstwo. Przed tegoroczną edycją Rajdu Hiszpanii trzy załogi Volkswagena mają w sumie na swoim koncie 16 podwójnych zwycięstw.

* – wymaga potwierdzenia przez FIA

Wypowiedzi przed Rajdem Hiszpanii

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC, nr 1
„Gdy myślę o Rajdzie Hiszpanii, przychodzą mi oczywiście na myśl nasze sukcesy z dwóch ostatnich lat. W 2014 roku zwyciężając w Hiszpanii Julien i ja zdobyliśmy nasz drugi mistrzowski tytuł, w 2013 r. z kolei jako cały zespół zapewniliśmy Volkswagenowi przed czasem zwycięstwo w klasyfikacji producentów. Świętowanie, rozpromienione twarze wszystkich z zespołu – takich rzeczy po prostu się nie zapomina. W tym roku też chcemy mieć powód do świętowania, zwłaszcza po rajdzie Francji, który przyniósł rozczarowanie Julienowi oraz mnie. To jednak nie będzie proste. Ponad połowa oesów Rajdu Hiszpanii jest nowa, czyli zapoznanie z trasą rozpoczynamy od zera. Do tego dochodzą oczywiście wyzwania związane ze zmieniającą się nawierzchnią każdego z trzech rajdowych dni. W 2014 roku stoczyłem tu z Jari-Matti Latvalą ciężki pojedynek. Spodziewam się, że i tym razem tak będzie. Chociaż wiadomo już kto został mistrzem świata w tym roku, pojedziemy na maksimum naszych możliwości. Myślę, że to właśnie wyróżnia nas jako zespół. Każdy daje z siebie 100 procent i każdy jest głodny zwycięstwa”.

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC, nr 2
„Rajd Hiszpanii należy do moich ulubionych. W zeszłym roku między Sebastien Ogierem i mną doszło do zaciętego pojedynku. Do samego końca dawałem z siebie wszystko i wygrałem Power Stage. Niestety, do zwycięstwa zabrakło mi trochę ponad 11 sekund. Gdy rajd się zaczynał nie do końca jeszcze udało mi się przestawić na szutrowy sposób jazdy. Pracowałem bardziej nad jazdą „asfaltową” i przede wszystkim dlatego ostatniego dnia wygrywałem odcinki specjalne. Jednak jeśli w Hiszpanii chce się zwyciężać, najpierw trzeba być przygotowanym na szuter. Wyciągnąłem z tego naukę i teraz wiem, jak trzeba zestroić Polo i jak powinienem pokonywać te pierwsze odcinki. Nawierzchnia na szutrze jest stosunkowo twarda, na niej leży luźna warstwa drobnego żwiru. Wygrana na Korsyce dała mi na pewno duże poczucie wiary we własne siły. Teraz przede mną jeszcze dwa rajdy i w każdym chciałbym walczyć o zwycięstwo”.

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC, nr 9
„W tym roku na Rajdzie Hiszpanii jest kilka nowych odcinków specjalnych. Bardzo mi to pasuje. Lubię zmagania z nową trasą i w przeszłości bywałem na takich oesach szybki. Jedno w Rajdzie Hiszpanii akurat się nie zmienia: pierwszego dnia jedziemy po szutrze (za wyjątkiem oesu w Barcelonie we czwartek), a w pozostałe dwa dni po asfalcie. To niełatwe, w ciągu jednego dnia przestawić się z szutru na asfalt. Mam nadzieję, że Ola i ja szybko znajdziemy właściwy rytm. W zeszły m roku przebita opona kosztowała mnie w sobotę ponad dwie minuty straty. Gdyby nie to, możliwe, że stanąłbym na podium, a tak musiałem zadowolić się siódmym miejscem. Nie udało mi się jeszcze w karierze przejechać Rajdu Hiszpanii bezbłędnie. Mój cel to właśnie nie popełnić w tym roku żadnego błędu. Poza tym, nie byłoby źle stanąć na podium, ale oczywiście nie zawadzi też powalczyć o pierwsze miejsce. Po tym jak Jari-Matti Latvala wygrał na Korsyce zwiększył się mój punktowy dystans do niego i do drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej. Zostały jeszcze dwa rajdy, a ja ani myślę dawać za wygraną. Ale też nie będę się niepotrzebnie stresować i za dużo zastanawiać, tylko spróbuję dojechać do mety przed Jari-Mattim i uzyskać dobry rezultat”.

Czy wiedzieliście, że…

Carlos Sainz rajd przed własną publicznością wygrał dwukrotnie. „El Matador” zwyciężył w 1992 i 1995 roku. Jego pilotem był Luis Moya, członek zespołu Volkswagen Motorsport.

Sebastien Salvado był pierwszym zwycięzcą Rajdu Hiszpanii. Hiszpan wygrał w 1957 r. za kierownicą Alfy Romeo.

Dopiero w 1983 roku po raz pierwszy Rajd Hiszpanii wygrał zawodnik nie z tego kraju. Udało się to Włochom Adertico Vudafieri i Tiziano Siviero w Lancii Rally 037.

Rajd Hiszpanii święci w tym roku swoją 51. edycję i po raz 23. jest rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Impreza organizowana przez Reial Automobil Club de Catalunya (RACC) do kalendarza WRC należy od 1991 roku. Tylko raz (w 1994 roku) Rajd Hiszpanii był zaliczany jedynie do klasyfikacji samochodów z napędem na przednią oś i silnikiem o pojemności 2 litrów.

Rajd Hiszpanii od 1991 do 2004 r. włącznie odbywał się na Costa Brava. Jego głównym ośrodkiem było wtedy turystyczno-imprezowe Lloret de Mar. Od 2005 roku życie rozrywkowe podczas rajdowego weekendu również może rozwijać się bez przeszkód – biuro rajdu, centrum dla mediów oraz park serwisowy znajdują się w parku rozrywki PortAventura.

W klasyfikacji narodowej najwięcej zwycięstw w Rajdzie Hiszpanii odnieśli Francuzi. Odkąd impreza ta należy do kalendarza RMŚ na liście zwycięzców Francuzi pojawili się 16 razy. Sam Sébastien Loeb od 2005 do 2012 roku wygrał tu łącznie 8 razy. Kierowca Volkswagena, Sébastien Ogier, przyczynił się do francuskiego rekordu wygrywając dwa razy – w 2013 i 2014 roku.

Surowe karoserie Polo R WRC powstają w Pampelunie. W zeszłym roku 150 pracowników tamtejszych zakładów Volkswagena udało się w 400-kilometrową podróż, aby na zaproszenie Volkswagena Hiszpania podziwiać swoje trzy Polo R WRC w akcji.

Liczba na Rajd Hiszpanii: 4.044

W czasie Rajdu Hiszpanii mechanicy wykonują rekordową robotę. Podczas trwającego 75 minut serwisu przeprowadzanego w piątkowy wieczór – najdłuższego w sezonie – zmieniają ustawienia Polo R WRC z szutrowych na asfaltowe. Jak skomplikowana to praca, wykonywana przeważnie w ciągu godziny, uzmysławia liczba części, które trzeba wymienić. W sumie jest to 13 podzespołów, składających się łącznie z 1.348 pojedynczych części – tyle mechanicy wymieniają w jednym samochodzie, w sumie daje to liczbę 4.044 elementów w trzech Polo R WRC.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja

Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier 238
2. Jari-Matti Latvala 160
3. Andreas Mikkelsen 126
4. Mads Østberg 98
5. Thierry Neuville 86
6. Kris Meeke 83
7. Elfyn Evans 81
8. Hayden Paddon 66
9. Ott Tänak 63
10. Dani Sordo 62

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport 369
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 184
3. Hyundai Motorsport 183
4. M-Sport World Rally Team 170
5. Volkswagen Motorsport II 91
6. Hyundai Mobis World Rally Team 59
7. Jipocar Czech National Team 45
8. F.W.R.T. 9