Volkswagen i Ogier wygrywają Rajd Wielkiej Brytanii

26 razy na podium w 13 rajdach, w tym 12 zwycięstw – sezon 2015 przechodzi do historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) jako najbardziej udany sezon Volkswagena.

Volkswagen i Ogier wygrywają Rajd Wielkiej Brytanii

Trzykrotni mistrzowie świata* Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) wygrali w Polo R WRC po raz ósmy w tym roku. W udany sposób sezon zakończyła również załoga Andreas Mikkelsen/Ola Floene, zajmując w rajdzie trzecie miejsce – w sumie w tym roku stawali na podium dziewięć razy, ustępując pod tym względem tylko Ogierowi/Ingrassi.

Ostatni odcinek specjalny Rajdu Wielkiej Brytanii, Power Stage, należał do Jari-Matti Latvali/Miikki Anttili (FIN/FIN). Dzięki tej wygranej załoga ta zdobyła dodatkowe punkty i zapewniła sobie tytuły wicemistrzów świata.

W ekstremalnie trudnych warunkach pośród lasów Walii, tocząc miejscami walkę w błocie, załogi Volkswagena okazały się najszybsze na 15 spośród 19 rozegranych odcinków specjalnych. Na koniec tego sezonu Polo R WRC może zapisać na swoim koncie 504 wygrane odcinki specjalne spośród wszystkich 717, które odbyły się od momentu debiutu Volkswagena w cyklu WRC w 2013 roku.

Maraton w błocie, czyli ekstremalne wyzwania w Walii

Rajd Wielkiej Brytanii okazał się niezwykle wymagającym zamknięciem rajdowego sezonu: wichury, deszcz i typowe dla rajdowych tras Walii błoto na wszystkich 19 odcinkach specjalnych. 309,87 kilometrów oesów było wielkim wyzwaniem dla rajdowej elity. Bezustannie zmieniająca się przyczepność wymagała stałej koncentracji podczas krótkich dni, w czasie których zmagania trwały od świtu do nocy. Także dla mechaników Volkswagena Rajd Wielkiej Brytanii rozgrywany w północnej Walii okazał się ciężką próbą – silny wiatr niemal spustoszył park serwisowy w Deeside, a w szczególnie trudnych warunkach mechanicy Volkswagena pracowali w sobotni wieczór.

Imponujący bilans sukcesów Polo R WRC

400 i 500 – podczas Rajdu Wielkiej Brytanii Volkswagen bił kolejne rekordy. Odnosząc jak na razie 34 na 39 możliwych zwycięstw, Polo R WRC okazało się autem, które ma najwyższy współczynnik wygranych w historii startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W Walii 318-konny World Rally Car z Wolfsburga zapisał na swoim koncie 500. wygrany odcinek specjalny. Po trzech pełnych sezonach Volkswagen może pochwalić się wygraniem 504 spośród 717 oesów od chwili włączenia się Polo R WRC do zmagań na Rajdzie Monte Carlo w 2013 roku. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia ustanowili też swój osobisty rekord: odnosząc w Walii 32. zwycięstwo (a 25. w barwach Volkswagena) wygrali także swój 400. odcinek specjalny.

Pewniacy na podium: Ogier i Mikkelsen

Sebastien Ogier po raz 10. na podium, Andreas Mikkelsen – po raz 9. Obydwaj kierowcy, którzy w zakończonym właśnie sezonie 2015 najczęściej zajmowali któreś z trzech pierwszych miejsc, także w Walii nie przepuścili okazji, by stanąć na podium. Załogi Volkswagena 26 razy odkorkowywały w tym roku szampana – to kolejny rekord teamu z Wolfsburga. Sebastien Ogier i Julien Ingrassia miejsca na podium zajmowali dotąd 45 razy, z tego 31 razy startując w barwach zespołu Volkswagena. Na marginesie: w latach, w których zostali mistrzami świata (2013, 2014 i 2015), ani razu nie było to miejsce trzecie. Andreas Mikkelsen świętował z Volkswagenem 14 spośród 25 możliwych miejsc na podium, z tego 13 wspólnie z Olą Floene. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila dołożyli do tego bilansu 8 wyników premiowanych miejscem na podium, w tym trzy zwycięstwa które złożyły się na rekordowy wynik Volkswagena,

Ulubiona dyscyplina kierowców Volkswagena, czyli „zwycięzcą Power Stage jest…”

… Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila. Ostatni odcinek specjalny, podczas którego najlepsze trzy zespoły mogą zdobyć dodatkowe punkty, to specjalność załóg Volkswagena – Latvala/Anttila dołożyli do wspólnego wyniku 31. wygrany Power Stage; wcześniej wracając do rywalizacji w ramach regulaminu Rallye 2 wygrali w niedzielę wszystkie cztery odcinki specjalne. W sumie zespoły Volkswagena podczas startów w Polo R WRC zdobyły 150 dodatkowych punktów. Drugie miejsce na ostatnim Power Stage w sezonie przypadło załodze Andreas Mikkelsen/Ola Floene.

Po sezonie znaczy przed sezonem: 70 dni do „Monte”

Rajd Wielkiej Brytanii zamyka sezon 2015 Rajdowych Mistrzostw Świata, rozgrywany na czterech kontynentach, na szutrze, asfalcie, lodzie i śniegu. Podczas 13 rajdów w tym sezonie kierowcy Volkswagena przejechali w rajdowym tempie 11.832,08 km rozłożonych na 231 odcinków specjalnych, wytyczonych na wysokościach od poziomu morza po wysokość 2.752 metrów. Trwający od połowy stycznia do połowy listopada rajdowy sezon okazał się najdłuższym w całym światowym sporcie samochodowym. Chociaż skończył się już, dla zespołu Volkswagena tempo nadal pozostaje ogromne – za 70 dni start do pierwszego odcinka specjalnego na Rajdzie Monte Carlo, który otworzy sezon 2016.
* - wymaga potwierdzenia przez FIA

Wypowiedzi po Rajdzie Wielkiej Brytanii

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
„Dla mnie i dla Juliena skończył się trudny rajd. Chcielibyśmy zadedykować nasze zwycięstwo w Rajdzie Wielkiej Brytanii ofiarom przerażających ataków terrorystycznych w Paryżu. Dla nas osobiście jest to też mały znak, by nie rezygnować i nie poddawać się woli terrorystów. Myślę, że to samo uczucie wyraziła też cała rajdowa rodzina. Ze sportowego punktu widzenia wynik uzyskany w Walii to wspaniałe zakończenie niemal doskonałego sezonu. Bez współpracy i świetnej roboty całego zespołu Volkswagena nie byłoby to możliwe – Juliena i moje podziękowania należą się przede wszystkim zespołowi. W przyszłym roku będzie bardzo, bardzo trudno powtórzyć taką serię sukcesów. Konkurencja nie śpi, a nasi przeciwnicy z pewnością zrobią wszystko, by skrócić do nas dystans. Ostatni dzień tutaj w Walii przebiegł dla nas bez problemów. W odróżnieniu od Hiszpanii, tym razem nie ryzykowałem podczas Power Stage. Wziąwszy pod uwagę dzisiejsze trudne warunki okazało się to najlepszą strategią.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
„To nie był łatwy weekend. Z powodu zamachów w Paryżu sport oczywiście zszedł na dalszy plan. Dzisiaj wszystko toczyło się tak, jak wyobrażałem sobie od początku. Znalazłem właściwy rytm, więc jazda sprawiała mi radość. Do tego wygrałem Power Stage, co w tym sezonie nie zdarzało mi się zbyt często. Tym bardziej irytujące, że mój weekend skończył się właściwie zanim jeszcze się zaczął. Rajd Wielkiej Brytanii był jakby odbiciem całego mojego sezonu 2015. Mimo to, zachowuję w pamięci to, co pozytywne, po raz drugi z rzędu zostałem wicemistrzem świata i w drugiej połowie sezonu udało mi się osiągnąć bardzo dobre wyniki. To dobry punkt wyjścia na przyszły rok. Teraz najpierw trochę odpocznę, a później wezmę się intensywnie za przygotowania do sezonu 2016.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
„Stanąć jeszcze raz na podium to oczywiście świetne zakończenie sezonu, który za sprawą mojego pierwszego zwycięstwa w Hiszpanii na zawsze pozostanie mi w pamięci. Biorąc pod uwagę to, w jaki sposób tu w Wielkiej Brytanii udało mi się zdobyć jedno z trzech najlepszych miejsc, mogę być bardzo zadowolony z osiągniętego rezultatu. W sobotę rano wziąłem ze sobą tylko jedną oponę zapasową, żeby wywrzeć nacisk na czołówkę, ale już na drugim oesie tego dnia przebiłem oponę, a z drugiej stopniowo uchodziło powietrze. Zrobiliśmy wszystko, co można było zrobić w tej sytuacji. Jazda sprawiała mi bardzo dużo frajdy, mimo że warunki były ekstremalnie trudne. Wielki szacunek dla widzów i służb porządkowych za to, że przy tak marnej pogodzie wytrwali wzdłuż trasy. Mam nadzieję, że pokazaliśmy im niezłe show.”

Jost Capito, dyrektor zespołu Volkswagen Motorsport
„Nie jesteśmy dziś w nastroju do świętowania, ale muszę stwierdzić, że rajd w Walii to dla nas wspaniałe zakończenie sezonu. 12 wygranych rajdów i trzy zwycięskie zespoły Volkswagena, które stawały na podium częściej niż kiedykolwiek – to najlepszy rok jaki mieliśmy. I osiągnęliśmy to z Polo R WRC drugiej generacji, co napawa nas dumą. Bo nie tylko kierowcy i piloci wykonali w tym sezonie wyjątkową robotę, ale też inżynierowie i mechanicy, którzy przygotowali do startów ten pod wieloma względami zupełnie nowy samochód. Nową jakość osiągnęliśmy także pod względem informacji i wykorzystania naszych sukcesów. Każdy dział wykonał w tym roku lepszą pracę, ale nadal jest miejsce na jeszcze lepszą. Przygotowań do sezonu 2016 nie zaczynamy oczywiście dopiero dzisiaj. Już za 70 dni staniemy na starcie pierwszego odcinka specjalnego w „Monte”. Znowu zaczniemy rywalizację od zera, ale ufność we własne siły wynikającą ze zdobycia w minionych trzech latach dziewięciu tytułów na pewno weźmiemy ze sobą.”

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Wielkiej Brytanii – wyniki końcowe

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 03m 02.0s
02. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 26.0s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 36.2s
04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai + 2m 51.3s
05. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 3m 00.5s
06. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 3m 09.1s
07. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 4m 28.4s
08. Stéphane Lefebvre/Stéphane Prévot (F/B), Citroën + 5m 38.4s
09. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 6m 22.7s
10. Lorenzo Bertelli/Lorenzo Granai (I/I), Ford + 8m 05.0s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), Rajd Wielkiej Brytanii – wyniki Power Stage

01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 6m 50.3s
02. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 2.4s
03. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 5.9s

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja*

Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier, 263
2. Jari-Matti Latvala, 183
3. Andreas Mikkelsen, 171
4. Mads Østberg, 116
5. Kris Meeke, 112
6. Thierry Neuville, 90
7. Elfyn Evans, 89
8. Dani Sordo, 87
9. Hayden Paddon, 84
10. Ott Tänak, 63

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport, 413
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 230
3. Hyundai Motorsport, 224
4. M-Sport, 181
5. Volkswagen Motorsport II, 131
6. Hyundai Motorsport N, 67
7. Jipocar Czech National Team, 53
8. FWRT, 13
* wymaga zatwierdzenia przez FIA